|
|
|
|---|---|
fjamsetramsa |
Undrar om någon vet om däck från E34 passar till en E39. |
|
Däcken kan göra det, beroende på dimensioner och kanske lastindex. E39 har ganska rejäla dimensioner, har för mig det skall vara 205/65 eller /60 -15" på vinterdäcken. orginal 15" sommardäck är 225 breda, lite osäker på vilken profil de har. Fälgarna däremot passar inte, centrumhålet i fälgen är större på E39, så en fälg från E34 går inte på. |
|
fjamsetramsa |
Ja jag menade ju fälgarna, det finns inte någon tillsats man kan lägga imellan? |
fjamsetramsa |
Det är 17-40-255 |
| svårt att lägga nåt mellan som gör hålet större, inte sant? | |
|
Om inpressningen (ET-talet) stämmer och om du absolut vill ha de fälgarna, så kan du försöka hitta en firma som renoverar/modifierar fälgar och låta dem svarva upp hålet. Det är inte så mycket som behövs, kommer inte ihåg exakt men det rör sig om ett par mm större diameter. Tyvär är det nog så att om du inte är vansinnigt förtjust i just de fälgarna, så blir det nog billigare att sälja dem och köpa fälgar som passar till E39. Däcksdimensionen bör fungera, det finns någon sida på nätet som hjälper dig kontrollera att rullomkretsen är inom de tillåtna max 5% avvikelse från orginal. Den har varit uppe tidigare, så sök i forumet. |
|
|
Har själv till E39 med framgång lyckats med att slipa upp alufälgar (som inte var till E39) i centrumhålet med borrmaskin och stift. Dessa fälgar var i centrum utformade så att jag kunde ha bra koll på att jag slipade jämt runt om. SF |
|
|
Jo, helt riktigt, svarva eller aborra upp centrumhålet till rätt mått - MEN det måste göras med omsorg så att "hålet" fortfarande är i centrum (indikera noga). Dessutom är det så att en fälg som passar på en E-34 inte med automatik passar på en E-39:a! I mitt fall aborrade jag mina 16" från E34:an och de passade utmärkt på min 530d sedan -00 men inte på min 530d touring -02 (för stora bromsok). Så kolla innan............... /Saij |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.