|
|
|
|---|---|
|
Hej! När man ska serva bilen så ska man ju serva den, Insp 1, oljeservice, insp2, oljeservice, insp1............... Kan man inte göra en insp 2 service efter insp 1 eller måste man göra oljeservice där imellan? De byter ju ändå olja o oljefilter på insp 2. BMW, när du älskar att köra! | |
|
Jodå...visst kan du hoppa över oilservicen o göra 2:an direkt, de skadar ju aldrig o byta stift o så lite tidigare. ///Schumi |
|
|
Ok tack tack!!!! BMW, när du älskar att köra! |
|
|
Det är inget som hindrar att du gör insp2 hela tiden och hoppar över dom andra. Men varför byta saker oftare än det behövs? Man kan räkna med 3000 mil mellan insp1 och insp2, men oljan ska bytas efter 1500. Därav detta "varannan gång". Det blir alltså 6000 mellan två insp2. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
vad kostar en normal inspektion 1 på e36 egentligen ? såg nån annons för "från 2000 :-" det syftar på att de byter allt som ska bytas, och att inget övrigt är fel va ? |
|
|
Ska serva bilen hos en polares verkstad, han gör det svart och delarna tar han svart från jobbet. Det han ska byta är: Oljefilter Luftfilter Bränslefilter Kupéfilter Olja (6.5L á 100kr) 650kr Hela arbetet kommer kosta ca 3000, lite lägre eftersom jag ska fixa kupéfiltret själv. Är det priset dyrt? |
|
|
OLjan är Mobil 1 10-40. Va hos mekonomen de rekomenderade Castrol 5W/40, är det nån skillnad? |
|
|
Mobil 1 10-40 är sannolikt en delsyntetolja medan Castrol 5w/40 låter som en helsyntetolja. Du bör, om möjligt, vara konsekvent med den olja du använder. Kontakta BMW eller kolla serviceboken och ta reda på vilken spec på oljan som krävs och vilken olja som använts tidigare. När det gäller priset så är det inte alltid viktigtast utan att jobbet blir korrekt utfört. Din polare kan vara en mycket nogrann och duktig mek, men även om han är det så låter 3000:- dyrt för att byta olja, filter och bränslefiltet. En duktig mek klarar det på ca en timme. Vet ej vilken service du tänkter göra men det som borde ingå är att samtliga bromsar plockas isär och smöjs upp, fälgcentrum smörjs. Kolla även alla remmar och smörj lås, och andra rörliga delar så de fungare tillfredställande över vintern. En koll av bateriet kan aldrig skada. Då kan 3000:- bli mer rimligt. Är det dags för byte av tändstift, bromsolja och kylarglykol (alt koll). (Han gör det "svart") Och som Mona säger "Det är häftigt att betala skatt" E |
|
|
Tänkte inte på nån speciell av servicarna, tänkte bara göra en liten, men har ändrat mig har fått ett liknande precis för hela Inspektion 2 som jag hellre satsar på. Ska själv byta tändstift, luftfilter och kupéfilter så gör verkstaden resten :) Fast jag vet inte om "samtliga bromsar plockas isär och smöjs upp, fälgcentrum smörjs. Kolla även alla remmar och smörj lås, och andra rörliga delar så de fungare tillfredställande över vintern." Ingår i Inspection 2? |
|
|
När det gäller service så tycker jag att du skall "smörja" och rengöra bromsklossarna för bästa funktion. Det bör göras en ggr per år. Gör du det slits bromskivor och bromsklossar mindre, risken för skeva skivor minskar osv. Väl servade, normalt använda bromskivor håller 10 tusen mil fram och 20 tusen mil bak. Har kört ca 6000 mil med samma bromsklossar fram och det finns mycket kvar. Ta ut en servicelista, tror det finns på "gör det själv" i annat fall kan du googla fram listan. Pricka för det du tror du kan göra själv och be verkstan om resten. Spara därefter kvitto på delar du köpt och kvittot från serviceverkstan. Det ger ett trovärdigt intryck när du om 10 år säljer bilen. Kolla även om det är läge för byte av vxlådeolja och bakaxelolja. Du bör i vilket fall försäkria dig om att det finns olja där. E |
|
|
Ska ta reda på hur vad som ska smörjas på bromsarna, det borde väl inte ta så lång tid? Hur vet jag om det är läge att byta vxlådeolja och bakaxelolja? Jag har märkt att det är "lite" svårt att få växlarna, som om "kanterna" man ska föra in spaken mellan har smuts där.. kanske svår förklarat men så upplever jag det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.