|
|
|
|---|---|
|
Är inne på att köpa en 530(V8 modellen) men har i princip ingen erfarenhet av denna modell. Hur är den att äga,några speciella problem som brukar uppkomma? Hur mycket dyrare är den att äga om man jämför i mot en 525? Hört att den kan va något törstig vid blandad körning,men de är ju som sagt en v8. Men att den ska ligga runt litern på landsväg.. | |
|
Se min sidan nedan och kostnader. Nu är ju jag lite FÖR noga kanske så det har sprungit iväg lite för mycket. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Länk angående förbrukning: 1.23 liter milen i snitt sedan köpet i december, ca 700 mils körning. motsv siffra för 525i låg på 1.14 liter per mil. Angående ägarkostnader: för mig är 530in billigare, pga färre reparationer. men i övrigt så skiljer det i inte mycket även om 530 är lite dyrare. Kör du mkt motorväg så köp en 530, kör du mkt i stan så köp en 525. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
rsarits |
Kör du mest landsväg, så köp absolut 530:n! Jag pendlar med min, kör man alltid 110+moms, så ligger den på litern, kör du däremot 70, 90 eller 110 prick, och struntar i att alltid vara snabbast iväg, så lyckades i alla fall jag köra bilen på 0,84!! Men med sådant körsätt för jämnan, så hade man ju kunnat köpa en 518 istället. Jag har kört 6300mil med min på ett år, och är helt nöjd med kvalitén på bilen. Servicekostnaderna är lite högre på 530:n, det går 7,5liter olja och 8 tändstift, men det är marginellt. För övrigt så har jag på dessa 6300mil snittat 1,15, det inkluderar tre resor till Tyskland med rejäl rastning av V8:an. |
|
Låter som en helt okej bil! vore fint med en liten v8 :) Hur pass mycket bättre går den än 525? Det som hindrar en mest är försäkringen,den kommer nog inte bli speciellt billig...): |
|
|
jag tror inte det skiljer mer än 200-300:- på ett helt år mot en 525 faktiskt! jag har aldrig kört en 525 så hur mycket bättre den går vet jag inte.... |
|
|
Jag kan berätta skillnaden mellan en 525 manuell och en 530 automat. Under 100 går en 525i och 530iA lika bra (har aldrig kört en manuell 530) men över 100 är skillnaden rätt stor. En annan skillnad är att jag i 525an hade ca 2500 - 2700 rpm på 5an i 90 km/h (3000 rpm i 110) medan i 530iAn så har jag ca 1500 rpm i 90 km/h. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Men hur är vridet i 530 då? borde ju va lite skilland även upp till 100 mot 525:an? Vad varvar en 530iA i tex 120km/h? vore kul å veta eftersom man ligger och pendlar lite motorväg dagligen. |
|
|
Hej. Inflikar att automaten verkar varva lägre än den manuella. Min manuella varvar 3000/120 kmh på 5:an vilket är förvånande högt varv tycker jag. Jag kan inte säga annat än att denna bil är helt gudomlig att köra i mitt tycke. Med den manuella lådan får man mer känsla av vridmomentet. 3.0-liters V8 trodde jag inte skulle ge så mycket mer än 2,5/R6 men personligen tycker jag 530:n känns som en klart mer "mogen" bil. Lycka till - låt din smak avgöra. |
|
|
vid 3000 rpm med lockupen så hade jag 160 på mätaren. Max-vridet i 530 ligger på 290 Nm och på 525 på 245 Nm Skillnaden är mängden vrid på lågvarv. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
|
Hej Haas Hade en 730i-95 med manuell låda ?!! för några år sedan. Motorn är en HELT annan än 2,5l sexan. Den här lilla åttan går faktiskt snyggare än 4,0/4,4:an. Känns relativt varvvillig med skönt ljud. Tyvärr känns det lite tråkigt vid varvstoppet för det känns som om man skulle kunna varva några tusen till. jag körde från Haninge till Söderhamn på 0,88l/m, låg då ca 10-15km/h över hela tiden. Accade dock lugnt. 11,5l/m brukade jag ha blandat/statskörning. Eftersom 5:an väger mindre så kan du själv dra slutsatsen. KÖP KÖP KÖP D.A. |
|
Conan99 |
Hej Haas: Jag har ägt min 530iA i 4 månader nu och är nöjd med bilen. Skönt ljud och skapligt drag. Förra tanken drog den 1,06 blandat=lugn körning. Härlig landsvägskryssare. Vad gäller försäkringen så är den lite dyare än min Volvo som jag hade innan. BMW:n kostar mig 7500 kr/år helförs. Kolla upp vibrationer från framvagnen när du provkör. Tittat på nån bil än då? |
| Köpte en 540 för 3 år sedan .Har aldrig haft en skönare och roligare bil förr. Och då har jag haft en Firebird formula 400 cab förut. Det får banne mig kosta lite bensin och service | |
|
Är mycket possitiva ord om 530:in,så om man nu ev köper en verkar de som de ska lite till för att bli missnöjd.. De ända som är riktigt negativt är försäkringen! den är inte alls kul...men de ska inte få stoppa nåt! Ska åka och kolla på en i helgen så vi får se hur de blir då.. |
|
|
Vill du ha en "kul" försäkring så måste du nog byta märke...;-) ___ //Ulf |
|
|
BMWs bästa motorer enligt min mening: (sorterade efter antalet cylindrar) M43 / M44 (4-cyl) M50 / M52 / M54 (6-cyl) M60 / M62 (8-cyl) De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
HV-71 |
Har nu nägt en 530T i ett år och är helt såld. Bilen går som en klocka. Suverän på vägen, men förvånande smidig i stadsmiljö. Har tillräckligt vrid för att smita runt gathörn på 3:an utan att protestera. Drar ca 0,9-0,97 landsväg. Ovan 110 runt litern. Kan varmt rekommendera köp. |
| Förstår er som tycker dom går bra,va och provkörde en fredags,gick väldigt bra! så får se om de blir något nu då... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.