|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har hållit på rätt mycket med gammelbilar och med bilar som stått långa tider. Min erfarenhet är att stillestånd dödar en bil minst lika bra som flitig användning. Nu har du ju iofs redan köpt den, men kolla ventilerna, stillestånd innebär att ventiltätningarna kan torka med blårök som följd efter ett litet tags körning igen, ingen allvarligare operation, men det kostar säkert minst 10 t om du inte kan skruva själv. Bromsarna kärvar men det har du ju uppenbarligen redan märkt. Annars så tror jag att du har köpt en ganska unik bil. Var rädd om den och sköt om den väl så kommer du att ha en kul entusiastbil länge, tro dock inte att du har gjort en bra affär och kan tjäna pengar på den, det kan du sannolikt först om 20 år............om den är lika fin då! Mats BMW CS #5847 |
|
|
Tycker du absoult ska ta bort och kolla skicket på fördelarlocket och rotorn , ser allt ok ut behöver du ju inte byta men annars ... Med tanke på hur bilen gick ! Billy B-10 Länk |
|
|
Oj , givetvis så skar du ju göra en full service på den också förstås... dvs byta motorolja + filter , luftfilter + tändstift , och kylarglykol ev byta bromsvätskan också , och till sist en ordentlig ventiljustering... Tycker dock annars att du verkar ha gjort en bra affär , jamenar hur många lågmilare kan det finnas kvar idag ??? Sedan så vore det mkt trevligt om vi kunde få se bilder på den snart ! Billy B-10 Länk |
|
|
surre77:Nyfiken>>>Hur går nyförvärvet nu? Mvh Janne. |
|
|
Bilder också..... Billy B-10 Länk |
|
|
Hej har inte tagit några bilder än tyvärr.. bilen står i farsans garage upphissad. Har plockat bort alla bromsar mm. Har bytt stift, hade isär rotorn idag. Putsade bort lite ärg på stiften. Ska byta olja o fixa bromsarna i veckan nu, så förhoppningsvis rullar den i helgen :D Som sagt har jag inte kört något mer med den sen jag körde hem den :( Vad för olja ska man använda till kolven på oket? tänkte spruta in lite under gummit. Ingen av kolvarna var ifo rostiga men det kan väl inte skada när de stått stilla ett längre tag? Bilder kommer efter poleringen!! |
|
|
Surre: Du ska använda bromscylinderfett: Länk // Jögge Länk |
|
| Tack Jögge ska testa med det. | |
|
Hej.. Nu äntligen rullar bilen. Var och besiktade den i onsdags var lite nervös för hur det skulle gå. Men det gick bättre än jag trodde var bara de båda längsgående bromsrören jag fick anmärkning på :) Annars var allt helt ok. Besiktningsmannen fick åka en liten extra sväng han var helt lyrisk hihi.. Har kört ca 30 mil nu men inte sett till någon blårök än som t80196 skrev?! Känns bara som att bilen går bättre och bättre ju mer man kör med den. Det enda jag kan anmärka på är att servon känns lite trög. Någon som vet vad de kan bero på? |
|
|
TÄNK PÅ.. att det kan vara många problem med en bil som stått länge, speciellt i alla rörliga detaljer. Kan vara mycket att göra med bromsar och dyl. Kontrollera också avgasvärden. Hur har denna bil förvarats, du säger att det finns rost! Kan det finnas dold rost? |
|
| Jag har bytt bromsarna både fram och bak, fanns inte mkt kvar att ta på dem. Enligt besiktningen så var alla värdena perfekta. Rost har jag funnit på insidan av förardörren samt tanklocket, men det ska en firma åtgärda nästa vecka :) | |
| låter som ett kanonköp! :) e34:orna är riktigt fina bilar. Hoppas den går som en dröm lääänge ;) | |
|
Då vill jag gratulera till ett bra bilköp. Kör själv 525i, den är pigg men känner nu att är lite för klen motor, men kan tänka mej är 535i är en perfekt motor. Själva E34 modellens kaross, väghållning, och köregenskaper är underbar !! |
|
|
Surre77 > Det skulle vara kul om du har möjlighet att lägga ut lite bilder på bilen, mycket sällsynt med E34 535 med detta låga miltal, lite av en dröm faktiskt :-) /Z-motor |
|
|
Jag har lagt ut en bild i galleriet ska ta fler då vädret tillåter håll till godo :) Länk |
|
|
surre77: grattis till bilen!! Vilken pärla det verkar vara. lite kul att skumma igenom tråden- undrar om inte de flesta skulle kunna tänka sig att köpa bilen- nu när man sett den på bild.. |
|
|
Den såg verkligen fin ut! Bevara den i detta skick! |
|
|
Såg ut att vara en så fin bil som miltalet skvallrade om. Grattis. Mvh Janne. |
|
|
Kan bara instämma, verkligen fin, gratulerar till ett bra köp! /Z-motor |
|
|
Jag känner en kille som nyligen köpte en MB350SL från 1971, den hade stått i 10år, inga problem med slangar eller ventiltätningar, bara oken som kärvat fast. Det verkar som om bilar kan klara sig bra av att stå längre tider. Nu vet jag inte hur den hade förvarats mer än att det var ett garage. JAg fick själv tag i en utbytestopp M20 som hade gått 28000mil och legat i många år i en ouppvärmd lada faktiskt, den sitter i min bil idag och har varit med 4 år nu, ingen tendens till blårök. Jag borde ha bytt ventiltätningar men det blev inte av. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.