AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.519

Är 450000 rimligt att betala för en e34

Sida 2 av 3
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
om du är riktigt intresserad och vill ha bilen så se till att du får bilen nyservad och nybes om du nu ska ge omkr. 45k för den. Annars pruta minst 10k eller mer, då det kan bli dyrt ifall det blir strul med avgasvärden + att du ev måste byta bromsrör + bromsar?? Ta reda på vad det kostar att lämna in bilen på BMW för att fixa de felen du vet om och berätta det för ägaren. Jag skulle även skriva ut ett antal annonser från blocket och sticka under näsan på han så han föstår att en 535 inte är värd så mycket i dagsläget. Miltalet gör ju inte så mycket på bilen om den säljs defekt.

En bil som inte är bes. är inte värd mycket, särskilt inte om den stått ett par år. Kan du heller inte provköra bilen innan köp så bör ju priset sjuka ännu mer då en hel del kan ha hänt under tiden bilen stått. Det har ju inte med milen att göra om allt är ok eller inte, bilen har stått still i 3år. Den kan vara helt felfri eller det kan kosta ganska så mycket. Ska det vara värt att chansa så bör ju priset vara bra

Det behövs inte programeras om något när du sätter i nytt batteri. Bara att ställa in klockan.
su
198
surre77
523-00 M
Ja ni har ju rätt i vad ni skriver. Det bästa hade ju helt klart varit om bilen var körklar och besiktad. Ja kan inte göra något med bilen på sin höjd försöka starta den med ett nytt batteri på platsen. Vad tycker ni ska jag göra det i så fall? Får köra hem den på släp antar jag efter ena bromsen sitter samt inte besiktad o skattad. Men som sagt så tror jag ju inte att det ska vara något med motorb, ev. avgasvärden som ni skriver ovan då. Helst hade jag ju velat byta olja innan jag startar den osv.
Ska jag tala om för säljaren samt vad det kan kosta om jag har otur.
Men om vi leker med tanken att jag skulle få ner den till runt 35000:- borde det väl vara en hygglig affär även om jag får lägga ner några lappar på den?

Gubben som har bilen är mycket speciell har aldrig träffat någon liknande människa. När jag var och tittade på bilen fick jag inte ta med mig någon kompis endast min far. Spelade väl ingen roll så men ni förstår säker hur jag menar :) Han tror att bilen är som ny bara för att han gav 345000:- för den. Det betyder ju inte de att den här värd hur mkt som helst försökte jag förklara!!

Någon skrev nått om ventiljustering är det vanligt att man får göra det på dessa motorer. Har aldrigt gjort det på någon som jag haft innan??
Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
min har bara gått 13000 men då är motorn bytt karossen har gått ca 23500. men har har bra argument till att den bara gått dom milen och det värkar trovärdigt, KÖP du får ingen bättre bil för dom pengarna
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Intressant fråga i sammanhanget>>>Visst finns servicebok till denna vagn?

Ventiljustering bör man göra varje 2000:de mil på denna motortyp + kontroll av banjobultarna(dessa brukar ha tendens att lossa efter ett tag) till oljeröret(smörjer kamaxeln) när man gör denna justering..

Får du ner den till 35' då är det ju naturligtvis bra...Verkar dock lite svårövertalad nuvarande ägaren :)

Mvh Janne.
Ja , försök få ner den lite mer i priset , annars så tycker jag att
Hall122 och Janne T , sagt det som är viktigt !!

Vad var det för färg på den ?
Och varför har den stått avställd i 3 år ?

Billy B-10
Länk
Visa användare
26
MoMmo
520 -88 Silver
ett tips är o inte stirra blind på miltalet ..
köp istället en bil med 24v motor.
Bilen är en 89 12v, gammal teknik, 45000 e den absolut inte värd.

jag har en E34 till salu den e 6 år nyare för samma pris.
525i svart -95a 24v Svart skin och AC.

95 vs 89 hmm .. ok det e inte samma motor, men hellre en pigg 525a som drar mindre benz ..

BMW: BECAUSE I’AM WORTH IT
li
1.959
liste
535i -89
Bilen är unik och i mitt tycke värd priset minus avdrag för det den kostar att få körduglig. Det finns inte många E34:or med under 10.000 mil på mätaren kvar. 35-40.000 är den absolut värd!
su
198
surre77
523-00 M
Den är röd inte min favofärg direkt men den var väldigt fin i lacken inte matt alls som röda bila har tendens att bli.

Den har varit avställd pga att gubben köpte en ny e39 530 sen ville han inte sälja bilen pga att han vill veta vem som tar över bilen och att den vårdas ordentligt.

Ja det finns full servicebok på bmw. Har oxo funderat på de där me 24v eller inte har haft 24 innan så de känns lite att gå tillbaka till 12v

Fick veta idag att mätarställningen var endast 4500mil gubben hade bara gissat på 7000mil när han tittade på senaste servicen innan han ställde av bilen såg han milen :D hmm...hur många 535 or finns det i sverig som gått under 5000 mil tros???

Ska åka på semester en vecka nu när jag kommer tillbaka ska jag ta ett snack me gubbe och försöka få ner priset lite hihi kan bli såvt som Janne T skriver men man vet ju aldrig. Har man bara tillräckligt bra argument så kanske...

Imon bär det av till Teneriffa ja återkommer om hur det gick :D
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ojoj...F-n det verkar ju mer o mer som en saga det här.
4500mil???

Var bor han ;)

Snart vet jag inte om jag tycker att prutning är rätt väg att gå med denna bil...Köp,och var glad istället,om du kan leva med att det blir "lite pyssel" innan bilen rullar som den ska.

Mvh Janne.
Köp , den är ju inte ens inkörd !!!!
Och att gå tillbaka lite bara för att det är 12v ist för 24v , det är skitsnack , båda motorerna är ju kalasbra maskiner !

Billy B-10
Länk
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Skulle ju inte tveka en sekund o tre år lär ju inte va så väldigt farligt för en bil o stå, är en på jobbet som i veckan köpt en golf gti-86 med 6000 mil på mätaren som stått i carport i 8 år, efter lite översyn på kamrem, byte bränslepumprelä m.m så startade den direkt, så du lär ju inte oroa dig över att kolvar ska sitta fast iaf.

Har själv haft 535-89, o trevligare bil får man leta efter, absolut inga problem o komma under litern på landsväg o kanske 1,2-1,3 i stan. Tycker inte du ska haka upp dig på smågrejer som typ kärvande ok, kan räcka med o plocka av det o trycka kolven in o ut ett par gånger med lite smörja, annars är väl ett ok inte så farligt dyrt, köpte ett fräscht ok på skroten till min för 400:-.

Jämför lite vad du får för andra typer av bilar för det priset och jag kan lova dig att du hittar inte en bil med den komforten, prestandan, kvaliteten m.m för samma pris och absolut inte med dom milena, finns många trevliga mil kvar i den bilen.

Mitt råd KÖP!

Lycka till!
carlsson535 sa något där... Hur är det egentligen med kamremmen när bilen stått stilla i tre år? (Om det nu inte är så att 535:orna har kamkedja då förstås...?)

// Jögge Länk

ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Den har kedja
Ok, men då är det ju lugnt...

// Jögge Länk

BMWs M30 motor är en underbar motor, jag skulle säga att det är en tillgång att den har 2ventiler per cylinder, jag saknade inget i min 735i E32s motor, sålde den enbart för bilen var risig.

Det är tack vare den extra effekten/vridmomentet i mina 540:is jag föredrar den motor, framför M30.

En 535i E34 med 45000km är unik och om rosten inte är alltför allvarlig, och den i övrigt är i det skick, man kan förvänta sig, så är 45tkr ett bra pris, trots att det krävs lite jobb för att få den rullande.

Mvh Stephan

Vad har hänt har du kollat på bilen igen eller , blir det ingen affär ?

Billy B-10
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

billy>>>Han sitter väl på "playan" nu :)

Mvh Janne.
He he , ja vem vet !

Billy B-10
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
äh ac + stereo går bort, helt märkligt att inte klara av att köpa en bil utan, är det varm öppnar man rutorna samt takluckan, som man gjorde på den gamla hederliga tiden.
su
198
surre77
523-00 M
Hallå alla BMW älskare!!! Är hemma igen efter en härlig semester.

Så här har det gått.. I måndags åkte jag ner till gubben då han hade gått ner en del på priset m tanke på rosten i förardörren och oket mm. Gav honom pengar och såg glad ut hmm.. första gången jag köpt en bil utan att ens starta den känndes ju sådär bra grrr...

Idag var jag och försökte starta den med ett nytt batteri. Efter några försök så hoppade den igång, gick lite illa bubblade lite lät det som. Sen kom nästa problem oket. Fick hålla på att backa en stund innan det tillslut gav vika :D jag hade fått ut bilen jippii...

Körde ner till macken tankade i ny bensin fyllde på luft körde hem den ca 1mil. Ibland gick den helt klockrent och vissa stunder hackade den, känndes som den gick bättre på högre varv ibland.
Kan de vara stiften? Ibland lät det även som den inte gick på alla cylindrar heller :(

Ska sätta igång i helgen med den hade jag tänkt, byta stift, olja filter, fixa bromsarna mm

Tips och ideér tas gärna emot!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.