AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
960

Hur ta bort sidorutan, E36 coupé?

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Någon som tagit bort sidorutan (bak) på en E36?

Har kört fast...

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
bmw jesus
vad har du fastnat vid då??? har demonterat hundratals. jätte enkelt
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

När jag tagit loss allt, typ lister osv så kan man ju 'svänga ut' rutan typ 45 grader. Men den sitter på nåt vis fast på nån slags gångjärn längst fram och vet inte hur jag ska få loss den. Är den limmad?

Har tagit bort 'hållaren' som fanns där länst fram som såg ut att hålla rutan på plats.

/Edvard
BMW CS #4503
bmw jesus
jag skulle riva ur baksätet med ett kraftigt ryck rakt upp, riv bort lilla biten på ryggstödet närmast sidoklädsen oxo med ett rejält ryck. sen sitter de 2st torx skruvar under 2st täckkopor mitt på klädsen på sidan. dom skruvar du ut ock rycker bort klädsen sitter med samma clips som dörrklädslarna. sen lossar du stolpklädsen på B-stolpen. de gör du genaom att skruva loss bältes fästet. under klädsen sitter 2st muttrar i ljupa hål kan sitta plas lock ovanpå dessa hål. skruva ut dom 2st muttrar. sen sitter den bara med 1st liten torxskruv i bakkant. kan underlätta om du har någon som kan hjälpa dig hållaimot den då när den lossar snurrar den lilla svarta plattan på utsida. sen kabooom e rutan demonterad effter TISsen (värkstadshandboken)
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Har gjort att du beskriver förutom att jag inte tagit bort inredningen.

Det som jag har missat är den lilla torxen. Ska försöka hitta den i morrn. Vart exakt sitter den?

Det är lite fusk med TIS. ;)

/Edvard
BMW CS #4503
bmw jesus
på insidan. där du håller när du öppnar rutan.... en pyrreliten svart. va berädd på att de sitter lite plstbrickor i mellan oxo. men annars inge kostigheter
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Oki doki.

Den sidan är lös. Det var det första jag gjorde. Så det är bara på framsidan den sitter fast på just nu.

/Edvard
BMW CS #4503
bmw jesus
den siter bakom övre klädsen på b-stolpen. gör du som jag förklart kommer de gå som på en dans... du måste riva ur baksätet åh klädsen på sidan om du ska ha loss rutan
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Jag får väl ta bort klädseln fast jag förstår inte kopplingen till rutan riktigt bara...

/Edvard
BMW CS #4503
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Anledningen till att riva bort klädseln var att komma åt kontakten till elen till rutan. Inte för att jag vet vad elen är till för, men det gick två kablar till rutan.

Hade missat två muttrar som rutan satt fast i längst fram. När jag tog bort dessa så var det riktigt enkelt att ta bort allt.

Tack för hjälper iaf.

/Edvard
BMW CS #4503
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.