|
|
|
|---|---|
netsix |
Vad brukar man ha för typ av olja i min bil. Frågade aldrig förra ägaren. Det börjar dra ihop sig för ett byte. Den är servad på BMW verkstad hela tiden innan men jag gör det själv (lyft på jobbet). Helsyntet, delsyntet??? eller mineral (inte för att jag kan tänka mig att det skulle vara det). /netsix |
svardska |
köp olja på ODAL Agrima Nova delsyntet superkvalitet 500:-/20 l. 750ila-90 VW 1954 MB 200-89 VW Coach-90 mm.mm.mm... K,sVard |
|
vart köper man det? Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10. www.hypnotized.nu |
|
|
Folk får köpa vilken olja dom vill, men att kalla en lantbruksolja som kostar 25:- / liter för "superkvalité" skulle jag vilja ha en förklaring till. En märkesolja av högre kvalité kostar 125:-, stor skillnad men en billig försäkring skulle jag vilja säga... Mvh Anders S. |
|
|
Precis som har nämnts ett antal tidigare gånger i detta forum så kan man köpa kvalitetsolja hyfsat billigt om man köper storförpackningar (minst 20 litersfat. Tänk bara på att oljan börjar oxidera när du öppnar förpackningen. Dvs man bör inte lagra öppnad olja mycket mer än ett år. Har du lite omsättning på oljan och har plats för ett fat samt har råd att ligga ute med pengarna - köp storpack. Ps. Jag har lite kontakt med en firma som servar skogsmaskiner, de kan sälja storpack av kvalitetsolja (valvoline helsyntet, BMW longlife) till mycket bra priser! Så tipset om ODAL är nog inte så dumt, kolla bara att du får rätt kvalitet! Mvh Johan B |
|
netsix |
Hällde faktiskt på mineralolja. Pennzoil Turbo 15-40. Skulle vara bra enligt våra mekaniker, har det på jobbet så det blir ganska billigt :) /netsix |
|
Johan, Skitbra att köpa storpack av olja om man vill få ner priset, runt 20% gissar jag på att man sparar. Det finns dock ingen fara med att spara oljan om den försluts väl efter påfyllning. Det viktigaste är att den inte får dra åt sig fukt. En syntetolja klarar sig lätt 15 år utan att försämras. Sen vill jag återigen säga "man får vad man pröjsar för" men att vi alla har olika behov och krav. Själv gör jag inget avkall på hjärtat i min bimmer... Mvh Anders S. |
|
| Brukade köpa flygplansolja för 35:-/l på för några år sedan när jag tog flygcert. Högre krav än på flygmotorer tror jag inte BMW ställer. | |
| Netsix: Om den är servad på BMW så är säkert Castrol 0/30 helsyntet använd. | |
|
Tja, jag får oljan för under halva normala marknadspriset dvs ca 50 kr litern för VALVOLINE helsyntet 5W-40. Har dock lite kontakter på den firman. Jag vet inte om man kan få ner priset så mycket över disk, har inte haft behov av att kolla upp det. Men det klart, har man en bil som man servar en gång per år så är det väl ingen större vinst. Jag gör i allafall mellanservice själv mellan de ordinarie oljebytena med denna olja. Jag kan ju byta oljan dubbelt så ofta som vanligt för samma pengar! Som någon på forumet skrev: Behandla din BMW som du själv vill bli behandlad. |
|
|
Ingen som har något förslag på hur man som vanlig Svensson får tag i billig kvalitetsolja? Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10. www.hypnotized.nu |
|
|
fulingbusen: Åk ut till någon speditionsfirma eller verkstad som sysslar med tunga fordon och snacka med dem. De brukar ha en helt annan prisnivå än den vanliga bilverkstaden. Kan vara värt ett försök! Lycka till! |
|
|
Castrol 0/40, 600:-/4 liter => 1.400 för oljebyte inkl filter. Bmw använder, som Kane säger, Castrol 0/30 'Snåla inte när det gäller pärlan' |
|
netsix |
Meckarna på mitt jobb har sammanlagt 50 års mekande bakom sig så jag litade på dom när jag hällde på Pennzoil Turbo mineral. /netsix |
|
netsix bmx har väl mer en 50 års erfarenhet men du jör ju som du vill |
|
|
penzoil är ju en bra olja vad jag vet det bästa med den är ju att den är skapligt billig med!!! pytsade i pentzoils delsyntet i min kärra å inte har hon morrat om de inte!! H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
| Använder någon typ av castrols helsyntet. kostade runt 500spän för 5liter | |
svardska |
Ni får gärna kasta bort era pengar om ni vill, men att tro att odal skulle gå iland med att sälja nån simpel "lantbruksolja" som bönderna häller i sina traktorer för flera miljoner som får jobba under helt andra förhållanden än våra bilar verkar lite naivt. Gå in på Odal och ta en brochyr över Agrima programmet och kolla spec på dom olika oljorna! Det gjorde jag. Bytte för övrigt i min V12 när jag fick den och det blev en helt annan gång i motorn, gick jämnare och blev tystare.. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Svardska: Som fd Bonde så är jag villig att hålla med dig att Lantmännens Oljor håller högkvalitet, det borjar de dieselmotorer som sitter i traktorer som med sitt höga lagertryck går med maxbelastning timme ut och timme in, någon bättre referens finns nog inte på en bra olja.Har använt agrol i samtliga dieslar som gått i jordbruket i många år utan problem. Bilen har jag alltid kört på Mobil iofs.Därför att min far inte köpte flera olika viskositeter utan höll sig till en som inte var avpassad till Min bil med hydraliska lyftare.En traktormotorrenovering slutar inte under 50.000 så bönderna är klart rädda om sina grejor. Och en traktor kostar ju mera än en fin Bil. GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.