AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
783

Fel att köpa M3 som gått långt ?

muppen
Hej !

Det verkar finnas någon magisk gräns för E36 oavsett om det är 325 eller M3 vid kring 14-16000 mil. Där finns det väldigt många till salu och man kan ju tolka det som att saker börjar kosta och gå sönder. Min fråga är då: Förutsatt att den är servad och efterhållen kan man satsa på en M3 E36 som rullat +16000mil och känna "ingen fara, den här har minst 10000mil kvar att ge" eller är det som att be om kostnader och trubbel ?

Kanske hittar man en M3 -93 som gått väldigt långt men är i bra skick med servicebok och allt sånt. ?
Hellre en m3 med servicebok som gått 20 000 mil. Än en Nyimport med 13000 mil på mätaren utan servicebok. Alltför många importbilar påstås ha gått just 13 - 14000 mil.

"Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag"
Bara som en grej. Spanade på Bmw 850 annonser på bytbil igår. Knappt en enda av de som fanns påstås ens gått i närheten av 20 000 mil...
tagge:
om 850'r: De flesta är väl -91/-92 or som importerats för något år sedan och gått i Tyskland innan dess, med en ca. 3-4000 mil per år (milen tycks kunna halveras när de importeras ;)). Med tanke på att dessa bilar är riktiga Autobahn kryssare finns ingen anledning att tro att de gått mindre.

//Wille
mi
88
millan
E46 Touring -03
En som gått långt med få ägare att föredra framför många ägare och 11000 mil.. skicket avgör.
muppen
Jo, skicket måste ju vara det avgörande och att bilen har en bra och vettig historia. Men säg att den rullat 15-16000mil, vad brukar hända på M3 vid dom miltalen om det är en "normal körd" bil ? Avgassystem, spindelleder eller nåt speciellt sådär ?
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Be att säljaren gör ett M-test (motormännen) om
du är osäker!
muppen
M-test tänkte jag göra hursomhelst. Det leder mig osökt in på nästa fråga: M-test eller konditionstest hos BMW eller båda ?
Marquez
"Muppen"
Båda är ju bäst att göra..

-Mackan-
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Eftersom jag tror att många M3 mätare är skruvade, så borde det teoretiskt vara så att många annonser som finns med ca 13.000 mil på mätaren, i verkligheten har gått runt 20.000 mil. Och utgår man från det, så håller motorerna.

Servar man bara bilen bra och inte gasar så mkt innan oljan nått arbetstemperatur, så tror jag motorerna håller mkt bra.

/Edvard
BMW CS # 4503
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.