|
|
|
|---|---|
|
Hej Har problem med min AC (523I -98), när man sätter igång (snöflingan) AC drar magnetkontakten gång kompressorn, allting hörs som de ska, fläkten går upp i varv, men de blir inte kallt alls. Lukar mycke mindre 'AC-lukt' än vanligt. Så, om aluminiumröret som sitter på vänster sida i motorrummet är kallt (men inte iskallt), kan de då vara kondenssorn som är kass? eller finns de något annat drygt fel och vänta? Ha de bra | |
|
Åk till närmsta kylfirma och be dem slå i läck sökmedel. Sedan lyser de med UV-lampa.. så ser du vart läckan är. Om det skulle vara kondensorn så har jag en ny i kartong. Mvh Micke.. |
|
|
Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Det är ju fortfarande kallt ute. Då behöver inte AC:n arbeta så mycket. Kompressorn går igång slangarna/rören blir kalla - det är bara och vänta till sommaren och se om det blir kallt i kupén. Jag skulle inte åka till kylfirma ännu! Läs Micke Olssons länk! Mvh /NP |
|
|
Tänk på att kompressorfunktionen i E39 är variabel, inte till/från som in en del bilar. Den snurrar hela tiden och kylan kommer först när temperaturen ökar ute. Vad tänker du på för "AC-lukt"? Efter en tids drift med kyla kan det bildas bakterier i kondensvattnet inne i spjällhus/fläkthus. Men knappast vid första körningen efter vintern, och om kondensorn är kass/inget tryck i systemet så startar inte kompressorn alls. FP |
|
|
lycka till. det kan bli dyrt att laga ac:n jag måste byta kompressor nu den läcker förra året bytte jag torkfilter kondensor m.m.. billigt billigt!! //norda |
|
|
Tack för alla svar. Åkte till en kylfirma och gjorde en felsökning. Det visade sig vara kondensorn som va kass, pris 6100:- för felsökning, byte av kondensorn och påfyllning. Vid ett telefonsamtal till Förenade Bil i Malmö skulle dom ha ca 9000:- för detta, så jag kommer nog billigt udan, hoppas jag. Finns dock en skum sak, AC började fungera igen efter felsökningen, kanske inte fullt ut men nu blåser iallafall kall luft, yttertemp va ca 18 grader. Ha de bra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.