|
|
|
|---|---|
Tobbe L |
Tjena.. är ny här sedan ngn minut.... Tänkte köpa mig en 325 runt 94årsm. men har lite frågor! Största frågan är ju om man ska ha aut. eller man??, kanske lite för o nackdelar kan va bra, måste ju finnas några på detta forumet. samt vad ska man se upp med vid köp av en E36? några speciella saker?? Tack på förhand//Tobbe |
|
Hej och välkommen, Tobbe! Jag vill börja med att hänvisa dig till sökfunktionen. Det finns mängder av information att tillgå väldigt enkelt alla dina generella frågor om E36 är garanterat redan besvarade. Läs även genom begagnatguiden samt importguiden (mycket matnyttigt även om du inte ska importera en bil). Angående automat/manuell växellåda så är det som du skriver både för och nackdelar. Just i en 3-serie så tycker jag att manuell låda passar bäst: Manuell: + Bättre prestanda + Roligare, speciellt vid aktiv körning + Mer lättsåld Automat: + Bekvämare i stan och mer användbart i 9 fall av 10 + Lägre varvtal vid motorvägskörning Det beror sig alltså på vad du ska ha bilen till. Om du mest kör i stan eller på långresor är automatlåda att föredra. Om du ofta kör bara för körandets skull är manuell att föredra. Tänk även på att en 3-serie med automatlåda SKALL vara betydligt billigare i inköp, på grund av att den är mer svårsåld. De flesta köpare av 3-serien vill ha manuell låda. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Hmm jag håler inte med dig Kalle! Eftersom jag har sökt efter en 3-serie med automat så finns det inte så många som med manuell! Och dom bilar jag hittade var inte alls billigare. Sen sökte jag en 3-serie som har gärna mer lullull än standart utrustning. Då blev det helt plötsligt ännu svårare. Men när jag hittade bilar med den utrustning som jag ville ha så var dom med manuell låda. Sen finns det faktiskt fler folk nu förtiden än man tror, som vill köra gärna automat. Det har blivit mer vanligt! För var automatlåda nåt man inte ens ville prata om, nästan lite tabu! Så eftersom det inte finns så många automater på e36 så är risken större att det blir inte så svårt att sälja bilen! Allt fler unga människor väljer bil med automatlåda, så jag tycker först att du ska provköra en e36 med automatlåda och en med manuell. Menm älskar du köra med en automatlåda så kommer du älska att köra Bmw:s automater. Bättre anpassade låder får man leta efter! Det vad jag tycker o tänker! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Nej du, Peter, jag håller fast vid att E36 med automatlåda är betydligt mer svårtsåld än manuell. Gäller framförallt Limo och Coupé. Jag kan hänvisa till några exempel här i forumet där folk försökt sälja E36:or med automatlåda, och det slutat med att man i princip fått skänka bort bilen. Främst så tänker jag på Styrman, och de bestyr (hö hö) han hade när han under ett års tid (?) försökte sälja sin 325iA Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
BMW vänner! Det gäller att hitta rätt köpare ;-) //Stephan Kramar du också ratten när det går undan?! |
|
|
Instämmer att den är mer svårsåld med Automat än med Manuell. En 325:a ska ha manuell låda, medan jag skulle föredra en Automat i en ex:5 eller 7-serie. |
|
Tobbe L |
Kan meddela att det lutar åt en manuell Coupé... :-) |
|
Förstår inte resonemanget om svårsåld med automat. Vill man ha en bil med automat tittar man på såna annonser och struntar i dom manuella och vice versa, allt beror ju på köparens preferenser. Mats BMW CS #5847 |
|
|
"Vill man ha en bil med automat tittar man på såna annonser och struntar i dom manuella och vice versa, allt beror ju på köparens preferenser." -t80196 Min översättning: Vill man ha en brud med "tutt häng" tittar man på såna brudar och struntar i dom "toppiga" och vice versa, allt beror ju på grabbens preferenser. Förlåt kunde inte motstå. ;) Men jag kan garantera att minst 9 av 10 som köper en 325:a inte vill ha en Automat i bilen. MVH |
|
|
Mats, Så må vara fallet, men faktum kvarstår (eller något faktum är det kanske inte, men en tydlig tendens!) att den absoluta majoriteten av E36-köparna vill ha en manuell låda. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Tobbe, Förutom den ganska akademiska diskussionen om manuell är mer lättsåld (trodde man köpte bil för att köra, inte för att sälja...), så är det kanske på sin plats med några synpunkter med utgångspunkt från Din fråga... BMW 325iA -94 har en 5-växlad automat med olika körprogram som är otroligt bra. Växlar mjukt, i rättan tid och drar inte alls mycket bensin. Ska Du köra i stan är den helt rätt! Ska Du ligga på 6000-7000 varv, ja, då ska Du den manuella! Lycka till, och gratulerar till tysk kvalitet! Vart tog det personliga ansvaret vägen? |
|
|
Jo det är mog sant att flertalet vill ha fortfarande manuell men det finns fler o fler folk som vill ha en automat. Just jag kollade efter en touring och det var just det jag upplevde att jag hade svårt att hitta en sådan med rätt utrustning och automat! MvH Bmw 4-ever |
|
| Min är visserligen en e30,men skulle aldrig kunna tänka mig att ha en bil utan automatväxellåda,det är såååå bekvämt,och vill man så går det ju att växla med den själv också,fattar verkligen inte varf´ör folk har bojkottat det ? | |
| Min är visserligen en e30,men skulle aldrig kunna tänka mig att ha en bil utan automatväxellåda,det är såååå bekvämt,och vill man så går det ju att växla med den själv också,fattar verkligen inte varf´ör folk har bojkottat det ? | |
|
Den här diskussionen börjar ju bli lite av att "bilen SKA vara blå alla andra färger är fula" och inlägget om att jämföra med tuttar är inte ens värt att kommentera. Däremot så skulle det vara intressant att veta hur man kan garantera att 9 av 10 325 köpare vill ha manuell låda? Varför överhuvudtaget diskutera tycke o smak? Mats BMW CS #5847 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.