|
|
|
|---|---|
| Jag har ett mycket skumt elfel, ibland när jag vrider av nyckeln så lyser instrumentbelysningen fortfarande. Spelar ingen roll i vilket läge jag har lysknappen. Om jag sliter ut säkring nr 21 så fungerar instrumentbelysningen som vanligt tror jag men då förlorar jag innerbelysningen i bilen vilket jag inte vill. Om jag har ute säkringen ett par dagar och sen sätter i den kan det helt plötsligt fungera ett tag. Hoppas det är någon el-kunnig här på forumet som kan ha någon aning om vad jag ska göra....jag hatar elfel. | |
|
Låter som om instrumentbelysningen jordar genom innerbelysningen eller tvärt om på något vis. Kolla om om det är någon skillnad med öppen eller stängd dörr när du stänger av bilen. Så får vi fundera på vad det kan vara. /Fredrik |
|
|
Ok, ska kolla det imorron så får vi se. Några andra förslag? |
|
|
Här är schemat över bla. säkring 21 som mycket riktigt sköter all innerbelysning om det är 525:an du har problemet i Länk Frågan är bara hur det kommer ström till ditt instrument hus från den säkringen. Kan vara en jordtråd som ligger fel/gått av. Har någon varit och skruvat i bilen? larm? /Fredrik |
|
|
Så den säkringen ska inte ha något att göra med instrumentbelysningen? Det är mycket riktigt 525:an jag har problemet i.... Ingen annan än jag har skruvat i bilen sedan det blev så här och jag kan inte komma på att jag har gjort något som skulle ha påverkat elen. Det måste ju va något jobbigt jordfel =( ska kolla när jag far till garaget idag. Fler tips? |
|
|
Usch, använd inte "jordfel" för alla okända fel, mera missbrukat ord finns knappast. Jag tror felet ligger i instrumentets kretskort eller möjligen ljusomkopplaren. Ljusmodulen? Lödfel i denna är inte ovanliga. FP |
|
|
Du har så rätt med att jordfel är missbrukat jag ber om ursäkt. Bra teori med lödningar har också sett det på en del bilar, bla. en audi där tempmätaren levde ett eget liv, ett stift hade lossat i lödningen gick till och med att se med blotta ögat, bara löda på igen med lite friskt tenn så fungerade det perfekt. Hur som helst verkar det som om instrumenthuset får ström via innerbelysningens strömkerts och hur det går till kan man ju klia sig i huvet över en stund, har inte skruvat med E34 så mycket så det jag kommer med är mest "logiska" teorier ;-) /Fredrik |
|
| Tack för alla svar, ska kolla alla möjliga teorier | |
| Blir inte klok på detta, men nu har upptäckt att nummerskyltsbelysningen också lyser och är förmodligen boven i dramat. Måste ju vara något med lyset i bakluckan och nummerskyltsbelysningen? Som sagt, när jag sliter ut säkring 21 så fungerar det som det ska förutom att jag inte har någon innerbelysning... | |
|
Titta noga på schemat, säkring 21 går även till "Trunk lid sw" dvs. knappen som tänder innerbelysningen i bagaget. så din teori är nog riktig, kolla kablaget vid gångjärnen så att de inte är skadade kan ha gått av inne i kabelstammen. ganska vanligt när bilen börjar bli till åren. /Fredrik |
|
|
Spännande om du hittar felet. Har en kompis som har samma fel på sin E32. |
|
|
Det har jag bestämt mig för att göra, om jag så ska gå igenom hela elsystemet men vi får se vilken dag det blir. Nu är det så fint väder och jag just tagit fram pärlan från vinterförvaringen så man är ju lite körkåt =) När jag har hittat felet ska berätta här.... |
|
|
Jag är rätt övertygad om att det är kablaget till skuffen, det är en klassiker på E34. Lossa isoleringstejpen vid gångjärnet där kablaget böjs som mest, du kommer nog att hitta en och annan avnött kabel. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.