|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att köpa en 320 Diesel -00. Jag har testkört och den har en väldigt ryckig gång. Upp till 2000 varv så är den i princip död, mellan 2000-2500 så drar den utav bara h-vete och efter det någonstans mitt emellan. Jag antar att det är luftmassemätaren? Funkar denna modell bra? Standardproblem / vad skall man kolla extra noga? Finns de med nivåreglering eller är det standard? Tacksam för svar /Jon | |
|
luftmängdmätaren, eller HFM hetfilmsmätare som den egentligen heter är antagligen felet i detta fallet.. mycket vanligt tyvärr. annars är det väl de vanliga standard felen på e46:an, bärarmar, pendelstag, rost i huv dörrar baklucka.. listan går tyvärr att göra lång.. Diesel-räsern /Rickard |
|
| Är det genom ryckig gång som det visar sig att HFM:en är kaputt? Jag har en 320d med KCR-box och tycker mig kunna känna att bilen "tvekar" ibland vid gaspådrag..det känns som om den tar ett andetag innan den drar iväg, inträffar oftast vid drygt 2000rpm. I övrigt går den bra, inga ryckningar och drar jämnt och fint över hela registret (nåja, från 1700rpm iaf) | |
|
Har även dessa bilar problem med rost??!! Jag har idag en MB med grova rostproblem och jag vill verkligen inte ha en bil till med samma sak. Hur stora är problemen? Hörde av en att det även kan vara problem med insprutningspumparna på dessa modeller, någon som vet något om detta? Är denna motor en "CommonRail-diesel"? Vad har den för vridmoment? /Jon |
|
|
Den bil jag tittat på har "lilla" klimatanläggningen. Hur fungerar den? Har den någon form av termostat eller fungerar den som AC:n på en gammal bil att man helt enkel ställer styrkan på kylan och att man sedan får justera denna manuellt efter yttertemp, antal passagerare, sol mm? /Jon |
|
|
ferlin: precis som du säger så tar bilen ett andetag för att sen skjuta på. Till viss del kan det bero på att turbon ställer om sig.. Är ju variabel geometri på dessa busar. Men efter att jag bytte HFM på min så blev det en ny bil att köra igen, med jämnt drag utan andetag. Har oxå KCR på min... Onob: har oxå hört litegrann ang pumparna som ju är av rotationsmodell. MB kör ofta med radpump tex. Dock var nog pumparna sämre på gamla M51 motorn. (har haft den med, fick byta pump vid 20000 mil) Vrdiet ligger på 280Nm original, med KCR blir det 335Nm, vilket gör enorm skillnad. Vet inte hur lilla kliman funkar, men kan mycket väl tänkte mig att du får ställa mängden kyla precis som du skriver.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.