|
|
|
|---|---|
Froz-523 |
Har fått ett rasslande/gnisslande oljud från trakten kring generatorn. Inte kul när bilen är så fin i övrigt. Oljudet är ganska ojämt, hörs utanför bilen när man står stilla med tomgång. Oljudet blir mer konstant vid belastning, typ när man står still på bromsen och har växelföraren på R eller D. En teori är att det är ett lager i generatorn som är dåligt och att det hörs tydligare då generatorn belastas. Andra teorier? Förslag på felsökning? Bilen har gått 11000 mil. |
|
Ett ljud som är vanligt är oljud från ac pumpen men skall enlgt vad jag hört vara ofarligt men kan inte lova att det är så. Men det förstås va nåt annat &:så. |
|
Froz-523 |
Jag har provat att slå av/på AC-kompressorn, gör dock ingen skillnad på rasslet/gnisslet... |
|
Ok men en del av pumpen snurrar med även när ac är av.Man kan ta en lång skrumejsel mot pumpen eller generatorn och stödja örat mot skaftet och lyssna. Men tänk på att om tex pumpen låter så fortplantas ljudet lite överallt men det brukar låta mest där felet är. Och var försiktig med fläktremmer fläktar etc.... så inte du fastnar. |
|
Froz-523 |
Har nu varit hos min lokala bil-mek och felsökt oljudet. Inget fel på Generatorn! Det visade sig vara ett trasigt lager i frihjulet till AC-pumpen. (Och precis som 'curigan' skriver så snurrar detta hela tiden oberoende av om AC-pumpen går eller inte) Nu vet man vad det är för fel i alla fall. Min lokale Bil-mek visste dock inte om det går att ta isär och bara byta lagret, eller om man måste plocka ner hela pumpen och tömma på kylmedel=Jobbigt! Någon som vet? |
|
Har haft ett liknande problem med rassel fast då var det när AC-pumpen arbetade. Som tur var så hade vi EuroPlus garanti och BMW bytte AC-pumpen pga trasigt lager utan att jag behövde betala... men det det var inte billigt... Tyvärr visade det sig att även den nya pumpen lät på det här sättet (som var helt ny) vilket får mig att fundera på kvaliten på AC-anläggningarna i bilarna... |
|
| Det kanske stödjer teorin på att oljudet inte är nån fara eftersom det låter i en ny &:så. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gick kylskåpen lika ofta som ac hos bilar så skulle en massa människor ifrågasätta kvaliten hos kylskåpstillverkarna, men ac-anläggningarna ser likadan ut som för 10 år sedan och funkar lika dåligt de har bara blivit lite mer avancerade vilket gör systemen ännu känsligare.Att en ac på en bil funkar problemfritt i mer än 5 år tillhör nog undantagen. I och för sig en jobbigare miljö att arbeta i men då ska grejerna var dimensionerade därefter också, vilket de inte är enligt min åsikt. MVH Hasso |
magmo |
AC-kompressoroljud! Hade lite rassel från AC:n tidigare (halva kylmängden kvar). Upplevde en betydligt högre rasselnivå efter att ha fyllt den. Trist som faan. Vet någon om det är praktiskt möjligt att byta lager till pumpen. Någon pratade om ett frihjul? ??? antal lager att byta??? E39 528iT 97 Magmo maniac |
magmo |
En bekant på jobbet plockade ner sin AC på en Volvo 850. Ett av lagrena finns inte med på SKF:s stora katalog (världsstandard) + att ett annat lager inne i AC:n var nitat på plats, så det verkar vara en tuff match att byta. Någon som vet något mera? Hur många modeller av AC-pump det finns, Tillverkare till olika bilmodeller etc? Magmo maniac |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.