|
|
|
|---|---|
|
Jag har hittat en intressant 528:a men den har tyvärr kassett stereo. Jag tror det var Business modellen så det skulle ju vara möjligt att koppla växlare till den, men jag skulle hellre ha en mp3 stereo. Det finns ju adapters så man kan montera icke orginal stereo, hur ser dom ut (monterade)? har någon bilder?? /// Kristian | |
|
Vilken modell är det? om det är en e39 så funkar det såhär; Jag var också inne på det men det kommer inte att bli bra. Du tar ju bort hela knappanelen plus kasettenheten så att din nya stereo kommer bara ta upp en liten del av den ytan, resten täcker monteringsramen. Luckan över kassettenheten går tydligen inte att stänga heller efter detta. Men gör du detta ändå så lägg gärna ut lite bilder! Anders Elvinsson |
|
|
Jo, jag har förstått att det inte blir så snyggt. Men det skulle vara intressant att se hur det faktiskt börjar se ut. Det tråkigt när de integrerar stereon i nya bilar! Som om det inte skulle vara nog med att dom e tråkiga att köra, nej tacka vettja e28 ;) /// Kristian |
|
marw |
Det ser för jävligt ut. Man missar dessutom hela färddatorn, rattkontroll och jag tycker inte ljudet blir bättre på något sätt. Det ser så jävla fult ut och förstör bilen invändigt dessutom. Se länk nedan: Länk Mitt råd: MÅSTE du ha mp3 så köp en ipod med icelink eller mp3 växlare. Jag köpte själv min bil med eftermonterad stereo, ägaren hittade inte den gammla Jag köpte nu i veckan en business enhet från krockad 540 och slängde in den. Jag har aldrig blivit så glad som när jag stoppade in original enhet. Mvh, Martin |
|
Stod inför samma dilemma som du! Satte in en mp3-växlare i skuffen. Från businesstereons högnivå installerade jag "hög till lågnivå"-omvandlare och kopplade till ett slutsteg som driver framsystem och koaxialer bak. Blev kanon! Byt även åtminstone framsystemets högtalare. De suger hos 528:an. Bara genom att byta högtalare (innan slutsteget installerades) blev det en otrolig skillnad. Installera framsystem 5,25" + koaxialer 5,25" bak(+ baslåda om du vill ha bas i bilen) eller endast framsystem och låt bakhögtalarna ersättas av en bas där bak. BTW köpte en 10-växlares Sony Mp3-växlare när jag var i USA för 1500 kr... fattar inte varför de är så dyra här hemma. Lycka till! ... och hör av dig om du vill ha fler tips. //Mikee |
|
|
Nej man missar inte hela färddatorn. Och det blir inte snyggare än vad man själv gör det till. Jag har icke orginal stereo i min bil, och färddator, fläkttimer mm fungerar utmärkt. Allt beror på hur mycket möda man orkar lägga ner. |
|
marw |
Jaha. Hur nollställer du dina förbrukningsvärden om man får fråga. Hur ställer du in trip, datum, klocka m.m? Fläkttimer hur ställer man in den utan MID? |
|
Man håller in knappen på blinkerspaken, om man har lilla datorn. Har man stora datorn som jag har så tar man ut signalen från displayern till en exktern display, plockar bort 4:3 skärmen och monterar bara kortet och knappar samt rattar under drickahållarna fram. All info visas på den exkterna skärmen, och nollar gör man genom att använda orginal OBC/rattar/knappar. och har man mid så behöver man inte ens ta bort den, den kan sitta kvar, man moterar helt enkelt stereon i CD/kassetuttaget. Allt går, som sagt. Beror bara på hur mycket möda man orkar lägga ner. Kostar inget mera än en exktern stereo/display + lödning + fantasi, och givetvis lite svordomar under arbetets gång:-) Att säga att eftermonterad icke BMW stereo ser skit ut, är att ta i en aning tycker jag. Men det är klart, beror ju på hur man monterar/bygger det som sagt,... |
|
|
Instämmer med Inot. Det behöver inte alls "se förjävligt" ut. Men stereon som marw länkar till är kanske inte helt rätt till e39. Men det går att få till det snyggt och funktionellt bara man köper till rätta grejer. Har monterat icke-original i min bil och färddatorn/nollställning/rattfjärr funkar alldeles utmärkt. Det ENDA som jag förlorade (och saknar) på att byta till icke-original är klockan. Det är klart att det inte blir lika snyggt som original, men annars är det bara fördelar.. BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
marw |
Ingen som kan lägga upp lite bilder på snygga monteringar så man kan jämnföra?? |
|
Installationen som marv länkade till var faktiskt inte snygg! Men den skulle ju gå att göra bättre om man skulle välja en mera passande stereo och lägga in två list bitar brevid stereon, dom verkar ju ha gjort allt för att få en ful intallation att bli fulare! Måste gå att få bättre! /// Kristian |
|
marw |
hehe denna bild är från min bil för ett ½ år sen. Jag fick ångest varje gång jag satte mig ner och skulle köra iväg. Har slängt in svart skinn och en business enhet med MID. Har växlare i luckan nu också. Har sonyn till salu om någon vill ha. :) Mvh, Martin |
|
Sorry, ifall jag vr för hård när jag kritiserade din installation ;) men den var faktiskt inte så snygg. /// Kristian |
|
marw |
Hehe det är ingen fara, jag tycker själv det är fruktansvärt fult. Det är inte jag som har installerat det. Förra ägaren som gjorde det. Jag har slitit ut skiten nu. Mvh, Martin |
marw |
En till. Hitta på tysk sida. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.