|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en 320i för 3 veckor sedan och när jag kollar efter med knappen i instrumentpanelen så står det eller rättare sagt så lyser klocksymbolen för bromsvätskebyte=augusti 05. Nu e det så här att firman jag köpte bilen ifrån skrev på köpekontraktet att de ska utföra all service innan leverans. De har gjort en inspektion II och kollat bromsvätskan med en mätare och säger att den e nästan i nyskick och ska bytas om två år. Problemet är att den byttes för två år sedan och i serviceboken står det att man ska byta efter max två år. Jag menar: två år sen sist+två år framåt i tiden from senast inspII för tre veckor sedan blir fyra år. Är inte det extremt? Är detta OK? Ska jag envisas med att få bromsvätskan bytt oavsett vilket? Uppskattar VERKLIGEN alla svar då jag inte vet vart jag skall vända mig! | |
|
Är bromsvätskan i god kondition så behövs den inte bytas. Bromsvätskan blir sämre med åren men tar mycket stryk vid ban körning då bromsarna får arbeta hårt. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Men varför står det i serviceboken att den skall bytas med max 2års intervaller? Jag menar det e ju ingen banracingbil. |
|
|
bromsvätska är hydroskopisk (stavning?) vilken innebär att den tar upp vatten med tiden. Vattnet för med sig två nackdelar: - kokpunkten sjunker (kan tex gå från 270 -> 150 grader) - vatten i bromssystemet gör att det rostar och kärvar. Egentligen tar inte bromsvätskan stryk av bankörning. Den bryts inte ner som tex motorolja. Däremot används bromsarna till fullo och då vill man inte riskera bromsbortfall pga bromsvätskans kokpunkt skall ha sjunkigt till säg 200 grader. Att man anger att bromsvätskan skall var annat är för ligga på säkra sidan. Rent generellt så kan man anse att bromsvätskan skall bytas var 3-4:e år om man inte skall ha för mycket vatten i den. /G |
|
|
Jag tycker att du skall kontakta säljaren och säga att du vill att de byter. Gör de inte det för att det inte behövs tycker jag att du skall be om svaret skriftligt. Sen tar du det skriftliga svaret och faxar till BMW:s huvudkontor tillsammans med en kopia på serviceboken. Sen tar du BMW:s skriftliga svar till säljaren och ber dem byta, i annat fall konsumentverket. Sen byter du givetvis bromsolja någon annan stans. Formelt och med papper är alltid bästa sättet! Bromssystem cylindrar gummipackningar etc håller, rätt skött, minst 10 år och/eller 20 000 mil. Slarvar man så riskerar man att åka på kostsamma reparationer. Man skall alltid (minst) följa rekomendationerna i serviceboken. E |
|
|
Nu kontaktar jag säljaren och ber att få vätskan bytt! Tack för alla svar alla!! Skriver senare om hur det gick! mvh |
|
|
Gasa; då har man lärt sig lite till! Ler* Men eftersom bromsvätskan blir riktigt varm vid bankörning så bildas det massor av kondens i behållaren eller? å vattnet förstör i bromsvätskan eller? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Naturligtvis förenklade jag en del när jag sa att bromsvätskan inte "slits" av bankörning. Däremot är jag inte tillräckligt kunnig för redogöra i detalj för hur den påverkas plus att jag ville svara på Bayernicus huvudfråga utan vingla iväg på för honom oväsentligheter. Jag kan dock tänka mig några bromsvätskan lokalt i oket kan komma nära eller rent av upp till kokpunkten. Liknelse -värm i kanten av en kastrull med gassvets. Bara för det kokar just under lågan kokar det inte i hela kastrullen. Inträffar detta så kan jag tänka mig att bromsvätskan tappar en prestanda och det därför är lämpligt att ha som vana spola fram ny vätska till oken inför en bandag. Ju bättre bromsvätska desto bättre tål den extrema temperaturer. /G |
|
|
Jag tycker att du ska närvara vid bytet, så att meken inte bara byter bromsvätskan i behållaren. elpe300 Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.