|
|
|
|---|---|
| Mitt problem är att inte belysningen fungerar på släpet, bromsljus och blinkers fungerar. Vad jag förstått så måste någon bygling göras på släpet, men vad? | |
|
Finns det spänning i bilkontakten på stiftet i mitten och på stiftet snett ner till vänster (halv åtta)? Där ska parkeringsljus vara inkopplat, i samband med nymontering av draget på bilar med checkkontrollpanel, måste det installeras reläbox för att avlasta elsystemet från"felmeddelande". det kan isåfall på denna "box" finnas avsäkrat alla funktioner till släp-kontakten. det kan vara trasig säkring, om så är fallet ,varför är säkringen trasig? Fel i släp? Det finns ytterligare ett alterativ; Finns bilar som t.ex. när det kopplas in extra-ljus så måste man gå in i styrenheten och koda om i boxen för att det ska fungera. Du har eget släp och har haft det utlånat, "NN" har kopplat om i kontakten för att få det att lysa på sin bil, också en tänkbar felorsak. Bara små tänkbara tankar om hur fel uppstår. /Mats |
|
| Spänning finns på kontakterna, men då det finns en "jordfelsbrytare" inbyggd i bilen, och parkeringsbelysningen är separerad, innebär det att då släpet har gemansamt dragen kabel till belysningen utlöser det brytaren. Vad jag fått fram är att det måste ske en omkoppling i elkontakten i släpet, men på vilka kontakter ska belysningen anslutas? | |
| Du måste koppla separat p-ljus på släpkärran, hö=58R och vä=58L. Många släpkärror och husvagnar har kopplat p-ljus på bara en av polerna. | |
|
Då har jag lärt mig nått nytt denna gång,beträffande "jordfelbrytaren". Visste inte om denna funktion på bilen. Precis som L'n'c kommentar , koppla släpets belysning på två faser, denna funktion har kommit fram för att släpfordonet aldrig skall vara helt mörk på en sida. park-ljuset kopplas i kors så v.fram lyser ihop med höger bak och tvärtom. Sedan kommer släpet alltid vara belyst runtom även om en säkring/fas skulle vara borta. Detta forum är en guldgruva för den som vill veta mera. /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.