AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
767

Är det kupéfläkten som spökar?

52
205
528Mora
528iA -97
Jag har ett kupéfläkt problem, jag har sökt här på forumet och det tycks vara fläktmotståndet (steget), men jag vill gärna få det bekräftat innan jag köper en ny.

Jag startar bilen på morgonen (efter att den stått hela natten).
På den digitala panelen är temperaturen inställt på 17 (båda sidorna).
Jag slår av auto och sänker hastigheten till en punkt med minus knappen, sen provar jag att öka med plus knappen och märker hur effekten ökas för varje punkt.
Jag upprepar proceduren och höjer och sänker från max till min flera gånger om. Allt fungerar som det ska.

När jag kommer till jobbet (efter 10 min) har bilen nått arbetstemperatur, Nu provar jag samma sak. Ökar från min till max, nu märker man inte någon effektförändring fören man nått max (alla punkter på displayen).
Nu sänker jag och då märker man hur effekten avtar. Men kommer jag ner till de tre sista punkterna och försöker öka igen fungerar det inte.
Så allt fungerar så länge man inte kommer ner till de sista tre, fyra punkterna (när bilen är varm).
På samma sätt blåser det för fullt när jag har auto igång och bilen nått arbetstemp.
Kan det vara fläktmotståndet (steget) som spökar?

Länk
52
205
528Mora
528iA -97
Är det ingen som kan bekräfta?
Var är Hasso och folke??

Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Lugn och fin nu:)
Det kan dröja en liten stund innan folk ser tråden/har tid att svara.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Det brukar vara fläktmotståndet, Har bytt på några stycken..
52
205
528Mora
528iA -97
Under mekartips, Byte av fläktmotstånd E39 står det:
” Har du den digitala klimatorn så kan det även vara styrenheten som har brunnit upp”
vad är styrenheten för något, är det temp panelen (med knapparna) man menar?

Länk
52
205
528Mora
528iA -97
Nu när jag skulle åka hem från jobbet testade jag lite till och märkte att det fungerar cirka 5 min efter att man startar bilen, sen blir det samma fenomen.
På väg hem stannade jag vid macken för att köpa nåt, jag låser bilen och går in när jag kommer tillbaks (efter 3-4 min) fungerar det igen i 5 min.

Länk
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Har då varit samma fenomen på dom bilarna jag bytt,fläkten funkar från och till,men men man vet ju aldrig..
52
205
528Mora
528iA -97
Vad annars kan gå sönder förutom fläktmotståndet?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.