AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.167

Nytt avgas och tänd motorlampa -M3 E46

Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Installerade ett komplett SuperSprint system för ett tag sen, snålade lite så racekattarna fick vänta så jag kör med ersättare nu.

Kontrollampan tändes igår efter ca 7-8 mil med det nya systemet.
I manualen står det att det är avgasvärdena som är fel (vilket dom självklart är) och att man ska kontakta BMW.

Nu till min fråga, påverkar detta bilen negativt på något sätt, nått typ av "nödprogram" till ex?

/Robban som antar att han lungt kan köra vidare och njuta av skönsången ;)

Da
43
David E
M5 -94
730d -11
X5 4,6is -02
Kan vara många saker som tänder den lampan.
Vanligaste verkar vara att inte tanklocket är tillräckligt åtdraget.
Min tände pga mixture adaption end. i sportläge.
Bäst är att läsa ut felkoderna så snart som möjligt, men
det är lite drygt om man inte har eget instrument att behöva kuska in till bmw för att få reda på vad som hänt.

Varför den tände frågade han inte. Det är ju för att katalysatorn fattas, han undrade väl ifall det var skadligt att köra så?
Da
43
David E
M5 -94
730d -11
X5 4,6is -02
Läste lite väl snabbt.
Jag hade nog ändå velat veta vilken felkod som tänt lampan även om jag vet åtgärden som framkallar den.
Direkt skadligt bör det ju inte vara eftersom den inte går i limp mode eller dyl.

MSS54 motorstyrningen i E46 M3 är väldigt avancerad och kontrollerar avgasutsläppen genom att justera luft/bränslemängd förhållandet och tändningen. Det finns dessutom fyra olika nivåer av nödprogram i MSS54 motorstyrningen (se nedan).

Jag tror dock bara att en felkod sparas i minnet och att varningslampan tänds vid fel på katalysatorerna (eller om de tas bort helt) men jag är inte helt säker eftersom vissa påstår att de har fått lägre effekt och att motorn har gått på nivå 1 nödprogrammet.

Det finns dock en möjlighet att hantera detta då man kan beställa en modifierad programvara ifrån ett företag i USA (maila mig för mer info) där katalysator övervakningen har avaktiverats i motorstyrningen men det är bara till för rena banracing bilar.

Så jag skulle hellre rekommendera att skaffa Supersprint racing katalysatorer (100 cells) istället även om det kostar lite mer.

Många av de luftboxar och insug som säljs till E46 M3 gör att motorn går på nivå 1 nödprogrammet i MSS54 motorstyrningen men det är väldigt få som vet om det om de inte kopplar upp sig mot en DISplus/GT1.

/RS2

Emergency Operation Functions

In the relevant emergency programs the MS S54 limits the engine characteristics to the values indicated in the table.

Stage    Engine Speed    Road Speed       Torque
1          7600 rpm          240 km/h          320 Nm
2          4000 rpm            80 km/h          250 Nm
3          2750 rpm            50 km/h          200 Nm
4          2750 rpm            50 km/h          200 Nm

RS2:

Du kanske kan svara på min fråga. Hur kommer det sig att vissa inte får upp en tänd motorlampa med samma uppsättning s och x pipor?

Mvh
Blagge,

Jag antar att du refererar till USA bilar men de har ju katalysatorerna längre fram sammanbyggda med grenrören och tas alltså inte bort om man installerar S och X mellanrören.

/RS2
ok tack för svaret.

Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Det va lite det jag va orolig för. Det är väll bara ut o testa om den är i nödläge ett eller inte ;)

Dax för oljeservice snart så jag ber dom läsa felkoderna då.

Tak för svaret!

/Robban
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Zxd:
Har du provat att nolla ECU:n?
Tändes kontroll lampan direkt vid uppstart efter montering av kattersättarna eller först efter 7-8mil?

Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
monterade körde ca 5 mil sen stog bilen i 3 månader (utan batteri) efter det körde ja ca 3 mil o så tändes den.

/Robban
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Hur nolla ECU? Har fått för mig att felkoderna blir kvar äver om batteriet är borta....
Det går inte att radera adaptationsvärdena i MSS54 genom att koppla bort batteriet eller att radera eventuella felkoder men vissa typer av felkoder försvinner dock ur felminnet av sig själva efter ett antal cykler om inte felet registreras igen. Om man tar bort katalysatorerna så får man helt enkelt strunta i felkoderna och varningslampan eller skaffa den speciella programvaran som jag skrev om ovan. Det finns även vissa typer av elektronikboxar som man kan koppla in till syre och lambda sensorerna för att lura motorstyrningen om man tar bort katalysatorerna men jag har ingen erfarenhet av dessa.

/RS2
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Detta fel kan även uppstå med SS 100 cell racekattar, MIN teoori är att det kan bero på det lägre motståndet i racekattarna/kattersättarna,vilket gör att rätt arbetstemperatur inte uppnås,vilket gör att tempgivaren larmar.
Precis som RS2 skriver finns det programvara som ignorerar O2 sensorerna och tempgivare,
Det märkliga är ju varför SS gör uttag för tempgivare och kattersättare om det inte funkar!!

355Hp,

De som jag vet har problem med detta är USA bilar (och då har de ju även Supersprint grenrör) så jag antar programvaran är annorlunda kalibrerad och/eller att det blir något fel när de har förlängt kablarna till sensorerna (de är kortare pga katalysator placeringen i USA bilar). Vet du några bilar här i Europa som har problem med just detta? Jag vet många CSL ägare i England som kör med Supersprint race katalysatorer utan några som helst problem. Jag antar Supersprint gör uttag för sensorerna på röret som ersätter katalysatorerna pga man ska kunna ändra i programvaran och bara utnyttja tempertur signalerna. Har du några andra idéer om detta?

/RS2

35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Rs2

Har du sett några brompapper på helt standard (ej us) m3e46 med ss racekattar vs kattersättare vs orginal katt. Någon nämnvärd effektökning?.

355Hp,

Jag har sett flera olika dyno mätningar men jag vet inte hur tillförlitliga de är. Som du kanske vet så är det inte heller så enkelt att göra en dyno mätning av E46 M3 på grund av varvtalsspärren när bilen är stillastående (6000 rpm). Så de flesta mätningar jag sett är gjorda i det speciella dyno emission mode som finns. Men detta är ett speciellt test läge för att kolla avgasutsläppen enligt en viss procedur så det ger inga riktiga värden. Men den allmänna åsikten är att race katalysatorer på E46 M3 bara ger en relativt liten effektökning om man inte samtidigt gör andra modifieringar som t ex andra kamaxlar, ny anpassad programvara, etc. Men placeboeffekten är stor... :-)

/RS2

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.