AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.010

Ny idiot samt SMG funderingar.

no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Hejsan!
För att först göra en sak klar innan jag ställer mina frågot här så har jag suttit flitigt i över 1½ timme och letat här på autopower efter svar. Jag hittade en massa nödvändig information men ingen tråd som gav direkt svar på mina frågor.

Jag är en nybliven ägare till en M3 cab 97 med SMG, hade verkligen föredragit en manuell men hittade en till ett ruskigt hyggligt pris så jag kunde inte låta bli. Nu till mina korkade frågor som jag skäms lite över att behöva ställa..

1) På växelspaken så sitter där en knapp som man kan trycka in. Vad gör denna? (det rör sig alltså om en SMG låda)

2) På panelen så finns där en grön liten knapp där det står SMG, nyfiken som jag är kunde jag givetvis inte låta bli att kladda lite på den här men jag märkte ingen skillnad. Vad gör den?

Det borde väl vara allt skulle jag tro, ni får ursäkta men jag har kört SAAB och en 60-tals musse innan så jag är helt ny inom BMW området.
cane
1) tryck om du vill kunna lägga in backen.
2) påverkar automatlägena. a) E = ekonomi, lådan växlar tidigt. Gillar inte det läget alls. b) snöflinga= vinterläge. Ungefär som E, men startar på 2an. c) sport-automat läge. Rätt OK om man sitter i kö, pratar i telefon etc.

Ge lådan hundra mils körning för att vänja dig vid lådan och du kommer aldrig att vilja gå tillbaka till manuell. Manuell känns som total hedenhös... Notera hur varvtal/hastighet/gaspedalens läge/ G-krafter påverkar hur snabbt den växlar. Fullgas, hög hastighet o varvtal = rejält snabb växling, fiskörning i stan = litet för seg växling i min smak, men man vänjer sig.
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Tack för det utförliga svaret. Men jag är bestämt säker på att jag kan få i backen utan att trycka in knappen på växelspaken.

Då blev jag lite klokare på knappen och det är väl som du säger att jag får köra mågra mil för att vänja mig.
Hur är din kärra när du ligger på låga varvtal i växlingarna? Tycker att min slår in växlarna relativt hårt om jag kör den på "automat"-läget.
cane
Automatläget tycker jag inte man kan beskriva som att den slår i växlarna, snarare att växlingen kan ske litet ryckigt jmfrt med en konventionell automatlåda. Jag använder sällan automatläget, men min fru gillar det. Kanske är det något fel på din knapp då om du kan få in backen utan att trycka in den. Inuti spaken löper en plastpinne som lyfts uppåt (tvärtemot vad man kan tro) när knappen trycks in. Om pinnen är av antar jag att du får den effekten att spärren är borta. Du kan ta av spaken och kolla, bara att dra rakt upp med milt våld. Är den skadad kostar en ny växelspak runt 750kr.
no
117
nojas
M3E30 -90
325- 94
Man tackar, man tackar:)
Det är det första jag ska göra i morgon.
Jo ryckigt är kanske en bättre beskrivning än "slår i". Nej, automat läget kommer väl inte att användas för mycket föruom när flickvännen kör. Hur funkar det med SMG'n. Kan man tex ligga på mer eller mindre fullt varvtal i 4'an och sen smälla ner den i trean? Eller är den spärrad på något vis?
cane
Japp, den ska vara helt "idiot säker", dvs aldrig låta föraren övervarva motorn genom att växla för lågt. Klar fördel då man på en SMG bil kan känna sig trygg att motorn inte plågats bortom varvstopp. Andra finesser inkluderar att du inte kan köra bilen med en dörr eller motorhuv öppen av säkerhetsskäl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.