|
|
|
|---|---|
|
Jahapp, det var dags att fylla på idag. Den drar alltid 0.7l mellan påfyllningen, eftersom jag fyller på då bilen varnar. (Visst kollar jag mellan, men då brukar det vara cirka halv, och bilen tar ju inte skada av det) så jag kom 2500km på 0.7l TWS på litern gör det cirka 3500km. Så den borde vara väl inom normerna iallafall. Hur är det med er andra? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk | |
|
Nu har jag ingen M5 men min Z3Mc drar i princip ingen olja mellan bytena, alltså max 1-2 dl. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Nu har iofs jag inte hunnit köra så långt, men på 200 mil har jag inte märkt ngn direkt förbrukning. Motorn har gått 10 000 mil. Sjöberg |
|
|
M5 E39 -99 -? drar tydligen runt 1 liter olja/100 mil. Ska tydligen vara normalt enligt bmw. Tycker det verkar mycket/jobbigt att fylla på jämt... |
|
|
Kan någon förklara detta med att bilarna "drar olja" Min gamla M3 (93:a) drog INGENTING...kollade stickan regelbundet, men ingen förändring... När ni säger att era bilar drar olja så blir jag konfunderad... Var tar den vägen? :) Teknisk förklaring tack! |
|
|
Hej! Teknisk förklaring: Om det inte finns läckager utåt , så förbränns oljan i cylindern. Antingen kommer oljan in i cylindern genom toppen(ventilstyrningar) eller att oljan kommer förbi kolvringarna. Vad det gäller "normalt" så finns väl ingen patentförklaring. M-motorer måste nog betraktas mera som individer¨. Det finns exempel på motorer som inte drar någon olja alls trots att dom har gått en del mil, andra däremot drar olja från början utan aat det är något fel på motorn. Det kan bara konstateras att en M -motor(speciellt E39 M5 och även E34 M5) tenderar att förbruka olja i varierande grad. Kan väl också sägas att det är nog inte den absoluta mängden olja som förbrans som är alarmerande(oftast) utan om det sker en ändring i konsumtionen(t.ex från att inte dra olja till at dra 1liter /100mil-DÅ skulle jag vara orolig) MVH:sakke |
|
|
Mina M5 E34 drog inte olja, eller egentligen drog väl min 3,8l kanske 2dl för 1000mil, med det är ju inget att prata om. M5 E39 verkar helt enkelt förbruka mycket olja... Med -01 framåt blev denna förbrukning mindre? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Min drar ungefär 1 liter på 100mil, särskild om jag har kört fort och hårt. Micke K. Länk |
|
|
1 LITER på 100 mil?? Är det normalt verkligen? låter ju inte bra... |
|
|
Har haft bilen i 3 år nu. 100-150 mil / 1 liter, inga läckor. Säg det. Servas som vanligt. Micke K. Länk |
|
|
Tycker det verkar som att många bilar drar oerhörda mänger olja. Den jag kör -90 E34 M5 drar kanske 1-1,5 liter per oljebyte. Det tyckte jag var mycket. Därtill ska läggas att den läcker lite någonstans(var vete gudarna). 525 E34an jag har kört tidigare drog ingenting så därför tyckte jag detta var mycket, men det värkar ju som att man ska vara nöjd. |
|
|
e34 M5 blir ju till åren. motorer som har gått minst 20k... Micke K. Länk |
|
|
Hej! Bayerische: Jo, som jag sa oljeförbrukningen verkar variera från motor till motor och verkar inte hänga ihop med servicehistoria miltal etc heller (E34). Den äldre generationen BMW motorer (M20, M30, S38) verkar generellt att ha tendens till att förbruka lite olja. Generellt är det helt acceptabelt för en 4-ventils sexa att dra 2-3liter /10000km speciellt när den har gått lite mer, alltså inget att oroa sig över. M-bilar körs generellt sett hårdare och varvar mer så där kan man acceptera lite större variation. I literaturen ffa olika tidningar och entusiastforum rapporterar högst varierande oljeförbruk för S38 (0-1 l/100mil) utan att man egentligen kan finna ngt fel. körstil kan påverka mycket. Och som sagt E39 M5 drar bara olja från ny, den verkar konstruerad så iaf vissa årgångar.... MVH:Sakke |
|
|
Mina gamla M5 E34 -91 drog absolut minimalt med olja och behövde aldrig fylla på. Jag får ju intrycket av att det har med vård (service) och varsam inkörning att göra... |
|
|
Ingen av mina två M5 E34 har dragit en droppe mellan servicarna... M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Min förra m5 e39 drog ca 1 l per 100 mil. Satan surt o dyrt då oljan kostar 200 spänn litern!!!!! M-POWER! Nya bilder i Galleriet! Länk |
|
|
Oljan går att få tag på för 129:- litern, sök på delar säljes. Enligt RS-bil i Växjö (BMW) så har bmw satt en gräns på 1L på 200 mil som en rekomendation till åtgärd, men vad jag hört så drar M5 E39 nästan alltid runt 1L på mellan 100-200 mil på årsmodellerna 99-00. Och åtgärd för att få bort förbrukningen måste ju minst bli kolvrings byte eller alternativt block, alltså mer eller mindre hela motorn. Tycker det är rättså märkligt att BMW inte tagit mer ansvar i denna frågan på just e39 m5 motorn, det är ju en avsevärd mängd olja motorn förbrukar. Men det verkar ju inte påverka prestanda eller göra att motorn släpper ut så stora mängder så det ger utslag på avgaskontrollerna på besiktningen, den kanske förbrukar mest vid hård belastning... Jag är själv på jakt efter just en M5 E39 men kan inte riktigt bestämma mig över om man skall handla privat eller hos handlare och få garanti på motor mm. Trycket i V8:an är så massivt att man känner kolvslagen i durken, AMS 6/05 |
|
|
litet trådlyft min drar 1l på 100-150 mil. |
|
|
Angående oljeförbrukningen på M5 E39...bl.a. Länk Mvh Janne. |
|
| Min drog ca 1,2 liter (??) olja på 750mil landsväg + 30 mil stadskörning :) Fyllde fullt (1.0) innan vi åkte från Kiruna och fick stanna och fylla i Calais (Frankrike). Oljenivån står nu på 0.8 när vi är tillbka i Kiruna. Snittade i förbrukning kring 1,2l/mil med takbox och 3 personer. Tankade 27 gånger, men då tankade vi ofta även fast vi hade över halv tank. Här kan ni se semesterbilen -> Länk | |
| M5 E39 fick ju uppdaterad motor 2000/03 och efter dessa brukar de inte dra några större mängder. Har inte haft min så länge men det verkar inte har rört sig på stickan under 100 mil i varje fall :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.