AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.298

Varvstopp

swemho
Nu har jag en fråga som alla kommer apskratta åt. Men det bjuder jag på =).
Jag har inte vågat varva min bil till varstoppet för jag vet inte vad som händer när den når botten. Jag brukar växla vid 5-6 tusen varv (om jag idiotkör), men då finns det lite kvar att ge.
Va händer, vill inte att hela motorn ska flyga ur lixom =), men jag vill ju ändå prova
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Prova du. Det ända som händer är att den ställer om tändningen och börjar därmed att gå dåligt och varvar inte nå mer. Det ligger väl på 6,2k på din va?
swemho
där börjar de röda strecken komma men det blir ett helt streck runt 6.5 till 7

du menar asså att den stryper motorn eller ?
bmwnisse
"Se till att motorn är ordentligt varm, så att
motorn inte börjar skjuta ut kolvar och ventiler
genom avgassystemet..".

Varm motor iallafall, och "hals und beinbruch".
swemho
va ???
Det är ingen fara, bara dra ut den när den är varm, låter rätt häftigt när varvskyddet går i !! Hade mitt vid 6500 innan, då lät den skönt, nu är det vid 7000 istället och då känns det som om hela bilen vibrerar, men va tusan.........

Mvh
Patrik 325i -92
swemho
soft =)
bmwnisse
Hals und beinbruch = bakvänd tysk humor för att
vi hoppas att det går bra, dvs. lycka till.
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
jag "råkade" varva min till varvstoppet efter kickdown vid rödljus..bilen hade inte rullat mer än 1000 m kanske å den var inte varm (tänkte inte på det..) den går lika fint nu efteråt men det kanske har blivit något dolt fel som jag märker senare?? vad kan det va i så fall?? nu mera är jag väldigt försiktig med att varva en kall motor.

/martin
fradric
Det är absolut ingen fara, och det kommer inte komma fram några dolda fel. Jag brukar alltid dra min bil till varvstoppet, och den är ju 12 år gammal.
Allt under 6500r/pm är för bögar och kärringar :) !!!
bmwnisse
martin_gbg:
Ta det lugnt. Det finns felmarginaler, även hos bmw.
fradric:
Då får jag väl hålla mig till 6501 rpm konstant och med långt avstånd till framförvarande bil:-)
fradric
Man måste ju varva en BMW, för den har ju knappast något bottendrag att skryta med. Kanske är bättre på dom nyare bilarna?!
swemho
nä, draget kommer vid 2,5-4 på de modeller jag kört 316, 330, M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.