AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.218

635csi -88, nya dämpare och fjädrar? Nivåreglering bak?

Ha
5
Hampan
635csi -88
Hej. Har precis införskaffat mig en 635csi från -88. Den ska få nya dämpare och fjädrar runt om. Den är väldigt mjuk och hängig. Det är nivåreglering bak och jag undrar om någon har erfarenhet/kunskap av att montera på "vanliga" dämpare och fjädrar bak? Är det ett stort ingrepp eller passar det utan problem? Har tittat på Bilstein Sprint dämpare och Apex-fjädrar, någon som har tips/idéer/synpunkter i ämnet?

Tack på förhand!
Hampus

(Den ska även få ett nytt avgassystem efter katalysatorn. Original? Sport? Några tips?)
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag fick göra en platta som fjädern vilar på för den satt på stötdämparen. Jag minns inte hur svårt det var för jag har verkstad och det år väl 8 år sedan.
Länk

Vixit, dum vixit, laetus
C3
34
C311
M6 -84

BMWCS #04660
Ta delar till stötdämparna bak från E28 (5-serien) Jag köpte nya delar till min (billiga delar hos BMW) och har Bilstein Sprint i stället för M6 original. Jag kollade även på lägre fjädrar men allt var mjukare än M6 original så jag specialtillverkade en sats (dyrt men bra). 635 (ej M) funkar nog med vanliga sänkfjädrar till E28.

Avgassystem, E28, 535 passar. Jag tror även att sportsystem till 528 passar med eventuellt lite modifiering. Jag ska tillverka ett eget rostfritt system när renoveringen är klar.

Lycka till.

Mvh
Thomas
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Intressant. Funderar på samma sak själv.
När vi ändå är inne på ämnet, kan nån förklara hur nivåregleringen funkar och hur man kollar om den verkligen gör det?
Nu har min stått avställd över vintern och det verkar som om den sjunkit ihop bak. Kan det ha nåt med nivåregleringen att göra och rättar det till sig av sig själv eller är det nåt som inte är helt OK?
Ha
5
Hampan
635csi -88
Tack för alla tips! Här kommer en enkel förklaring ungefär hur nivåregleringen fungerar. Det sitter ett stag på krängningshämmaren bak som fäster på axeln. När bilen är tungt lastad och du slår på tändningen så ska den "resa" sig. Olja från "extrabehållaren" pumpas in i dämparen. Den strävar alltid att ha staget i normalvinkel. Sen är det en magnetventil som styr avtappningen av olja när bilen stängs av, beroende på om bilen fortfarande är tungt lastad, dvs vinkeln på staget.

Mvh
Hampus
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tycker det låter som om du inte har något tryck i systemet. Finns det EDC på den?

Hydraulsystemet på de tidigare modellerna är mycket likt det på E32/E34, läs länkarna jag ger här: Länk

Hydraultrycket byggs upp av en servopumen, en tandempump. Motorn måste var igång för att den ska ge tryck, det räcker inte med tändning på. Nivåventilen bak är helt mekanisk (ej magnetisk) och styrs av staget från krängningshämmaren.

Sjunker bilen ihop när den står tyder det på läckagage, antingen läcker oljan ut någonstans eller så är reglerventilen otät.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Tack för tipsen och förklaringen!
EDC vet jag inte om det finns på den, skall undersöka.
Servopumpen har jag lokaliserat, den sitter i reservhjulsbaljan, skall funktionstesta den.

Återkommer...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du har rätt om nivåregleringen, pumpen ligger där bak och det är möjligt den går igång redan på tändningen: Länk
Det stämmer nog också att ventilen är elektromagntisk.

Kolla så att det finns olja i systemet, jag antar det är CHF7.1 i det.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.