AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.234

Nivåreglering, funktionsfråga och systembeskrivning efterlyses

An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Jag har sökt på forumet och på webben, hittat några länkar och en massa info. Men jag har en fundering/fråga kvar som jag inte riktigt fattar. I BMWs hydraliska nivåregleringssystem, E32 E34 och kanske nån mer, så behöver man inte lufta, men hur funkar de egentligen, vart tar luften vägen ? De finns en ganska bra beskrivning av systemet på Länk.

Jag antar att själva luftningen sköts av kanske nr 5 eller 1,2,3 på sida 7 i länken. Men vart tar i så fall luften som eventuellt finns i dämparen vägen, dvs om man tömt den på olja ?

Jag så i nått inlägg här på forumet att det var nån som hade en beskrivning av systemet som han kunde maila, men jag hittar fan inte tillbaka till de inlägget, så är de nån som har mer info så vore de trevligt.

De jag vill göra är att byta all olja i servon och nivåregleringen, efter lite forskande har jag koll på att byta i servon men inte riktigt i nivåregleringskretsen. Om man tömmer hela systemet behöver man luft vid nivåregleringens reglerventill ? Eller är de helt självluftande ? Varför finns å så fall den luftningsnippeln ? Är de enbart för att få oljan i slangarna om bilen är lastad så att ventilen är stängd ?

Jag hade tänkt byta olja i hela systemet och köra i lite Omega 917 för å se om de kanske hjälper mot läkaget i min reglerventil. Oljan som är där nu är långtifrån grön, mera brun skulle jag påstå, så den är nog både gammal och inte av CHF11S typ. Dräneringen av systemet tänkte jag göra genom att skruva loss slangarna till dämparna, å sen låta den rinna ur av sig självt. Jag har förstått att de ska vara ca 2 liter olja kan de stämma ?

En massa frågor, jag har försökt leta mig till de flesta svar men de här förblev obesvarat.

// Anders

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här finns en del länkar: Länk

Det var jag som hade ett dokument på mail, men det är samma som du länkar till.

Jag kan skriva mer imorgon, för nu ska jag sussa…

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Ahh ! Ok, de ser man fram emot :)

// Anders
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Några av frågorna besvaras här:
Länk
Länk
Länk
Länk

Tänk på att det mycket högt tryck i bakersta delen av system, även med motorn avstängd. För att släppa tycket måste du lyfta bakvagnen, så att ventilen öppnar. Det ligger ändå ett visst resttryck kvar i systemet, så var försiktig om du lossar nipplar. Tyvärr brukar nipplar och rör rosta mycket, så använd bra verktyg om du lossar dem. Varje hydraulrör kostar ca 250 kr.

Fortsätt fråga om du inte känner att du fick svar.

Erik

___
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tackar !

Jag är fortfarande lite intereserad av hur de egentligen funkar med självluftningen, men de kan ju anses vara kuriosa också. Fram till ventilen till bakdämparna är de ju solklart varför man inte behöver lufta men bakom den känns de som att luften borde stanna, men men de verkar ju funka så .......

Ska fundera lite å inspektera av anslutningarna, å se hur man kommer åt.
Det borde räcka att öppna vid pumpen och dämparna, undrar om pumpen är lägsta punkt i systemet?

Bra verktyg ja, vad tror du om en såndär öppen ringnyckel av lite konstigare modell, den ser ut som nån slags blandnig mellan en u-nyckel och öppen ringnyckel, ska visst klara ganska runddragna muttrar, eller är en öppen ringsexkant bäst tro ?

Med en massa info här från forumet och lite frågor så ter sig faktiskt inte de där nivåreg system så komplicerat å "farligt". Men de e klart delarna kostar ju kosing.

// Anders
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag håller helt med om att det borde luftas, men eftersom BMW m fl säger att det är självluftande och mitt system nu fungerar får man anta att det går ändå.
Det kanske är så att den lilla luft som är kvar, har blivit komprimerad av det höga trycket?

Bra vektyg: Länk eller Länk

Erik

___
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Hmm, ja den blir ju helt klart komprimerad, men den borde väl göra själva dämpningen annorlunda eftersom det ju faktiskt är komprimering av gas som fixar den saken. Iof så kanske den gasen är svårare att trycka ihop än luft. Kanske får förska skaffa på mig en trasig dämpare å disekera för att stilla min nyfikenhet.

Hur som helst tackar för hjälpen nu vet jag hur jag ska bete mig för att bya oljan iaf, själva insikten hur de funkar får vänta.

// Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.