AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.490

Säkring 20. e34, Översättning hjälp

Sida 1 av 2
Reven
Hej.
Nu har jag tröttnat på att mitt batteri drar ur, så jag har börjat felsöka. Jag har gjort lite småfelsökning nu i säkringsboxen och konstaterat att nummer 20 drar lite ström. Jag gjorde så att jag lyfte alla säkringar i boxen och kollade när jag satte tillbaka dom om det blixtrade till.. vilket det gjorde på nummer 20.
Vet inte om det är rätt sätt att felsöka på men iaf.
Nu skulle jag vilja fortsätta med sökandet men förstår inte tyska så bra;) så nu kommer några ord:

bordcomputer - Färddator?
check-control-modul - ?
heizungsregelung - ?
instrumentenkombination - ?
klimaanlage - Klimatanläggning
standheizung,standlüftung - ?
zeituhr - ?

Just det när man vrider av tändningen så lyser trippmätaren kvar men om man vrider av snabbt så lyser den inte...

Kom gjärna med tips om hur jag kan kolla vad som drar ström.

/Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
Reven
Kom på en grej precis nu när jag postade... Kan det vara glapp i tändningslåset som gör att något drar ström?

___
Min röda pärla:
Länk
li
1.959
liste
535i -89
Inget svar på frågan vad som kan vara fel, men lite översättning:

bordcomputer - färddator
check-control-modul - just det, checkcontrol-modul
heizungsregelung - värmereglering
instrumentenkombination - kombinationsinstrument, d v s mätarhus
klimaanlage - klimatanläggning
standheizung, standlüftung - parkeringsvärmare och parkeringsluftare
zeituhr - klocka
Reven
Man får tacka så mycket för översättningen. Det kommer säkert vara till stor nytta, jag lärde mig iaf lite tyska :)
Kan det vara så att det alltid ska ligga ström på nummer 20?

Nu Kom jag på ännu en sak. Jag har plats för ett extra batteri i bagageluckan men inget batteri inkopplat. kan det vara en bidragande orsak? Antar att det batteriet går till bensinvärmaren?
Usch, el är inte roligt=)

___
Min röda pärla:
Länk
Reven:
Jag hade samma problem på en 535 jag hade för en fem år sedan.
Det va ett relä under baksätet på förarsidan som bråkade,jag plockade bort reläet och bilen slutade att dra ur stömmen plus att tippmätaren slutade att lysa så fort jag vred om(av) nycklen.

Jag vet inte va reläet va till men allt funkade iallafall.

Mvh.Morgan
Alpina Gemeinschaft
BMW CS
Reven
Lazy: finns det flera relän där eller ser man vilket det är =)? tack för tipset!

___
Min röda pärla:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Troligen fel på kontrollkortet till värmeanläggningen: Länk (läs länkarna i alla trådar)
Känn om värmeventilerna är varma, det bör de vara.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Reven: Ja,det finns flera reläer men jag provade och ta bort relä för relä tills det slocknade.
Obs bilen va avstängd när jag ryckte ur dom och satte dit dom jag är inte säker men jag tror det va vitt.

Mvh.Morgan
Alpina Gemeinschaft
BMW CS
Reven
Lazy: kollade reläna nu och inget slocknade när jag höll på å dra i dem....

Erikw: Tack för länkarna, nu har jag läst lite och de som skrivit tidigare verkar ju ha haft samma problem som jag har nu.
Var ute och kollade värmeventilerna, men de var kalla=/
men kontrollkortet kan vara trasigt fortfarande även om värmevcentilerna är trasiga?
Värmeventilerna är väl de som sitter vid säkringsboxen? som det står bosch på...?

Vä-Ve skulle vara varma när motorn var kall eller var det vid varm motor du menade=) de va lite varma för några timmar sen när jag hade kört med bilen iaf!

/Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om det är som jag tror, fortsätter de vara varma när bilen själv stått och blivit kall.

Prova att rycka ur anslutningen till dem (tre-polig).

Erik

___
Reven
Går ut å rykar kontakt nu.... vilken funktion kommer förvinna nu när kabeln är bortdragen?

Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du kommer att få maxvärme hela tiden.

Erik

___
Reven
Spännande=) men nu när jag har dragit ur den så ska alltså inte strömmen krångla om det är det som är problemet?

Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
Reven
Erikw:
Du verkar ha lite koll på det här elproblemet, vad skulle du gjort nu härnäst? ska jag skruva ut kontrollkortet och kolla att det är som det ska. Så att inga lödningar är trasiga eller så...?
Jag har inte märkt om bilen har dragit någon mer ström än vanligt men iofs så har det bara gått en dag.

Det var varmt att köra bil idag utan kontakten i iaf. haha.

/Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla första om det verkligen hjälper. När du kör, kan du ha den i, så slipper du bastukänslan…

Prova knepet med att rycka säkring med/utan värmeventilerna kopplade, du borde kunna se om det kommer gnista.

Erik

___
Paap Reeder
.... hade liknande besvär med min E32.
När allt var avstängt och man "duttade" med kontakten till värmeventilerna så hörde man hur de knäppte i dom.
Det drog ur mitt batteri i a f.

Har inte gjort nått åt det annat än att jag under några veckor förra året alltid drog ur denna kontakt.

Värmesystemet är nog adaptivt ty nu verkar den ha lärt sig att inte smälla på ventilerna när bilen inte skall användas.

MVH /// Paap R
Reven
nehepp, fortfarande gnista när man drar ut säkring 20 och värmeventilerna är urkopplade.. Varför kan det inte bara vara något enkelt fel =)
Vad kan jag kolla upp nu?

___
Min röda pärla:
Länk
Paap Reeder
... bara för att det bildas gnista behöver ju inte betyda att det därefter förbrukas ström.
Ansluter jag exvis säkringen som går till mitt larm på e28:an så blir det också gnisata. Den tar kanske ngt ampere i startmoden - ty det knäpper ju i alla dörrlåsen - men sedan går den ner i viloläge på 300 mA.

Kan du inte ansluta en ampmätare "över" säkringen för att kontrollera vilken ström som verkligen flyter över tiden?

MVH /// Paap R
Reven
Jo jag kan ansluta en sådan, men vet inte vilken inställning man ska ha på den... finns ju så många alternativ.
vad ska man ställa in den på? hur ser symbolen ut?
Det låter väl som jag är helt efter men jag har faktiskt aldrig använt en sånhär, hehe.

Jocke

___
Min röda pärla:
Länk
OX
211
OXXY
328IM Cab 96:a
Står mA alt bara A

Länk
OX
211
OXXY
328IM Cab 96:a
se länk Länk
symbol för mA det 8 valet
Hoppas detta kan vara till någon hjälp

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.