AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.921

M-paket för E36, hur mycket sänkt?

31
2
316i-97
316i Touring -97
Jag har en BMW 316i Touring -97 med original fabriksmonterat M-Paket och undrar hur mycket den är sänkt jämfört med orignal . På lokala BMW service sade de att ca 30-35 mm.

Högra bakfjädern gick av och det är förmånligare att köpa en sänkningspket (t.ex. Eibach) jämfört med en stycken BMW bakfjäder!!!
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
är inte säker men har hört att m-chassit bara är 15-20 mm lägre

Daniel
hade m-sportchassi 2 på min fd e36 och det sänkte 15 mm enl. fabriksuppgift

MVH
Johan K
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har också hört siffran 15-20 mm, men varifrån minns jag inte. Möjligen kan det vara så att fjädrarna är c:a 30-35 mm kortare, i oförspänt läge, men eftersom de också är hårdare så trycks de inte ihop lika mycket som standarfjädrarna då bilens tyngd belastar fjädrarna.
Är det inte samma fjädrar på M-tech och orginal chassi?

Har inte hittat några M-tech fjädrar.
Dämparna är rätt så mycket kortare på M-tech än vanliga dämpare. Vet detta då jag fick hem "vanliga dämpare" till min bil som har M-tech chassi, häromdan.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

M-chassi på E36 sänker 30/15. Alltså 30mm fram och 15mm bak.

Och det är inte samma fjädrar.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det snackades lite om m-paket och fjädrar mm på olika årsmodelerna på e36. Men hur mycket det sänkte bilen vet jag inte kolla här om det låter intressant: Länk

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
En kollega till mig har en 328 med M-chassie från fabrik och den är sänkt 15 mm fram och bak. Jag tycker det är logiskt att den är sänkt lika mycket fram och bak med M-chassie för jag tror knappast BMW vill påverka viktfördelningen i bilen.
Viktfördelningen påverkas ju negativt så den blir tyngre fram om bilen sänks 30 fram och 15 bak.

Min bil är sänkt 30/15 och den är lägre än min polares 328 med Mchassie.

Mchassie är så vitt jag vet styvare fjädrar än orginal samt att de sänker bilen då och andra dämpare än orginal osså ingår ju naturligtvis M-techdämpare som har tex smalare kolvstång än orginaldämpare och säkerligen är kortare än orginaldämpare eftersom det är mindre anslagsgummin till dessa än till orginaldämparna.

///Foppa
Men var köper man M-tech fjädrar då?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Hos en BMW Åf. Dom är inte så billiga har jag för mig.

///Foppa
Vad händer om jag kör med Orginalfjädrar och M-tech dämpare då?

Kan man inte köpa sänkningsfjädrar på något annat håll typ HR som passar M-chassi? Vilka passar?

MVH
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag törs inte svara på om det är okej att köra orginalfjädrar med M-tech dämpare. Kanske dämparna är för korta..är osäker. Hör med BMW om detta.

Mitt tips är att du köper dig en 40/15 HR sänkfjädrar på www.nfs.nu osså köper du FK Automotive dämpare hos Gerth på Länk

Han har även andra billiga bra dämpare så som JR Supersport.

Med 40/15 sänkning får du fint stuk på bilen men viktfördelningen blir ju dock inte densamma som orginal.
Geometrin sätts ju lite ur spel jämfört med orginal.
Men det tycker jag man får leva med om man inte är petnoga eller ska köra seriöst på bana.

///Foppa
31
2
316i-97
316i Touring -97
M fjädrar bak kostar hos lokala BMW i Finland ca. 250 EUR/styck. Så det blir nog att byta hela fjädringen eller åtminståne där bak.

Jag köpte på slutförsälning Eibach PRO-Kit fjädrar för 175 EUR som sänker bilen 30 mm. Kanske prövar jag först att endast byta bak (var ena fjädern är av) och ser om bilen är i balans.
Grabbar skulle detta passa min bil? Har en 325-94 med M-chassi en Sedanbil.

*Stötdämpare: Sachs M-tecknics både fram och bak.

*H&R fjädersats E36 6 cyl 40/15 6.92-
Passar : E 36

Jättetacksam för snabbt svar.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det låter som en bra kombination !
Vad kostar hela kalaset?

///Foppa
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
har en 328 96:a med m-chassi, med hr fjädrar, något sänkt

Daniel
Dämpare fram 2*1430:-
Dämpare bak 2*740:-
Hos motornord.

HR sänksatsfjädrar ca 2400:-
hos bilmodecenter.

Tack så mycket för svaren.
MVH Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.