|
Sida 9 av 20
|
|
|---|---|
|
nsumar. Ja, SAAB är en bra bil, det tycker jag. Den är bra på det den är gjord för att vara bra på, och det är en hel del. Därmed inte sagt att den är bäst i allt. Men för att vara en så liten biltillverkare som SAAB är, så är det mycket imponerande att de kunnat tillverka så bra bilar, även innan GM kom in i bilden. SAAB är en av världens säkraste bilar ja, om den är snygg är upp till var och en. Jag tycker många av deras bilar kan vara snygga eller ha en helt speciell märkesutstrålning. Men om de är snyggast av allt....? Nääää... Och de har modeller som är duktigt snabba, om än inte i klass med de värre M-modellerna från BMW. Helt klart så säljer SAAB för få bilar, men det är inget bevis för att bilen i sig själv är kass. Kanske det ka<n säga mer om hur bra marknadsföring man får till..? Vad jag helst skulle köra på autobahn....? Ja du, nu är ju autobahn inget som egentligen kräver speciellt mycket av en bil mer än att man kan hålla hyfsad fart i längre pass. Det handlar ju om en rak bred jämn och fin motorväg liksom. Snittfarten på autobahn är väl runt 130-150 kmh för de flesta personbilar där, och det lär vara få bilar idag som inte orkar med de farterna i någon timme. Jag skulle helt säkert må bra och komma fram säkert, och kanske ha lite extra kul i en 9-5 Aero eller en BMW 330 eller en M5 eller en Audi S4 eller en Mazda Rx8 eller en Merca E55 eller en Volvo S80 eller....... Helt klart så får man vanligtvis vad man betalar för, och då BMW ofta kostar skapligt mycket mer så bör man även få lite mer kan man säga. Men det betyder ju inte att alla andra bilar är skit bara för det, eller hur...? |
|
|
Med tanke på att detta numera är en smått vildvuxen Vs-tråd så kör vi väl vidare på det spåret. Efter dagens övningar kan jag säga att en steg 1 SAAB 9-3 Aero är väldans jämnsnabb med en BMW 330i touring, ja snabbare i vissa lägen och aningen efter i andra. |
|
|
Hmmm..... Ingen som har någon åsikt om detta? Är det att tolka som om alla BMW-entusiaster är eniga om att en 9-3 Aero steg 1 är väldigt likvärdig med en 330i touring i acceleration? ;-) ;-) |
|
|
I vilka intervall är 9-3:an efter och före? Min första reflektion är att jag trodde 9-3:an skulle vara snabbare. Flåklypa |
|
|
Hur många hk har en steg 1 trimmad 9-3 Aero? Jag vet att den har 205hk original. |
|
nsumar |
Tja kör inte en SAAB eller 330, som du vet SEX fårn man hemma och Åtta har man under huven. BMW är ju Snygga, Snabba, Sexiga, dyra, vackra, Tyska, skreva jag snygga?, mm ;-) För att få svar på din fråga får man prova bilarna sida vid sida, Tack för att du håller tråden vid liv. |
| Enligt BSR så ger steg 1 248 hk o 369 nm. | |
|
Ja då borde ju Aeron vara snabbare än 330in iom mer effekt. |
|
|
Jag har kört båda bilarna alltså, och då jag körde SAAB:en så var det första gången i just den bilen så jag tog det lite försiktigt i starten. Ja det är ju klurigare att komma i väg så bra som möjligt med framhjulsdrift. Alltså blev starten väl blev liksom växlingarna därefter. 330i var också första gången i den bilen, men av naturliga skäl så var den lättare att prestera starter in närheten av så bra det går, redan efter ett par försök. Resultatet av jämförelsen 0-180 kmh (330i orkade inte till 200 på den raka som fanns tillgänglig) blev sålunda. 330i kommer iväg bättre ur startblocken och har inga påtagliga grepproblem alls egentligen (antispinn av) medans SAAB:en är lurig att få iväg riktigt bra utan att det "slår eld i hjulhusen" och den vill gärna släppa ordentligt på tvåan med om man tar i ordentligt, därefter är det bara att sikta med ratten och växla. 330i är alltså snabbare ut och är lite lättare att växla snabbt med, det ger den lite övertag i början av resan. Och då SAAB:en då jag inte satsade hårt på växlingarna visade lite tveksamhet innan fullt laddtryck kom efter varje växling, gjorde att 330i hade lite fördelar i början av varje växel hela vägen upp till 180. Men förutom den lite mindre spänstiga starten och början på varje växel, så var SAAB:en starkare på alla växlar när laddtrycket väl dök upp strax efter varje växling. Detta gjorde at SAAB tog in på 330i ju mer man drog på varje växel och ju mer ju högre farten blev. I ren sträcka ledde 330i långt upp mot 180, om man startat bredvid varandra. Men SAAB vinner i ren tid förutom 0-100. Och ju högre hastighetsintervall ju mer frånåkt blir 330i i denna jämförelse 0-180. Jag tror dessutom att även 0-100 kunnat bli en riktigt tuff match om man tränat mer på SAAB:en starter och växlingar. Då hade den kunnat komma iväg bättre och haft mindre eller ingen fördröjning av laddtrycket direkt efter växlingarna. Andra generella spontana intryck var att SAAB:en har klart bättre/skönare stolar. Att 330i inte är helt spårstabil på normalspårig landsväg eller vid inbromsning. SAAB:en lite mer spårigt, i synnerhet vid kraftig acceleration på lägre växlar. Ganska natyrligt då det handlar om framhjulsdrift, men det hade varit skönt att slippa det givetvis. Ljudnivå är väl rätt likvärdig i bilarna. 330i har ett på många sätt trevligare motorljud om man tar i så det hörs. 330i känns i mitt tycke rätt trött och slö om man inte varvar den rejält, ja den är inte särskilt ens om man varvar ordentligt, men väldigt treligt är det ju. SAAB är mycket mer kraftfull och orkar mycket utan att man behöver varva eller rota i växellådan. Det är mycket behagligt i de flesta fall, då man ju kör mestadels just på de varvtalen och normalt sällan sitter och tokdrar till varvstoppen dagarna i ändan. Få kör ju på det sättet om man ska vara ärlig, ja drar till varvstoppen dagarna i ända. Summeringen får bli att det är två mycket trevliga bilar, på sitt sätt, då de är så olika i vissa avseenden. Ändå är de på nått vis rätt lika med. De är ganska små och trånga på vissa sätt, har ganska kraftiga motorer och förmedlar en dos körgläde och sportighet fast på lite olika vis. Rent kvalitetsmässigt tycker jag inte det äår så jättestora skillnader, även om 330i har lite högre kvalitetskänsla i inredningen t ex. men även den har en och annan panel som känns väl billigt med tanke på hur bra allt annat känns. T ex. så känns panelen under handbromsspaken som nåt de tagit från ett restlager från 70talets 323:or..... Att 330i är en dyrare och mer påkostad bil i många avseenden det känner man, men det är inte så stora skillnader som man ofta hör BMW-frälsta skräna om. |
|
|
Skriver ju som ett arsle... Så här skulle det ju stå... "330i känns i mitt tycke rätt "trött och slö" om man inte varvar den rejält, ja den är inte särskilt pigg (hade större förväntningar på en modern 3,0 i en relativt liten bil) ens om man varvar ordentligt, men väldigt treligt är det ju." |
|
|
Jag blev också besviken på prestandakänslan i 330, men dom går faktiskt bättre än vad det känns (sugmotorfenomen). Vilket man tycker är bäst är en smaksak. Flåklypa |
|
|
Dr Tinnitus: Tack! Satt o väntade hela dagen igår på att du skulle följa upp med lite kommentarer.. ;) Alltid roligt att läsa om körupplevelser. :) Två frågor dock: 1) Några tider för 0-100, 100-180 samt körd sträcka? 2) Vilken trimleverantör hade försett Saaben med de extra kusarna? T4 -99 |
|
|
Flåklypa. Riktigt, 330i är inte slö i ordets rätta bemärkelse. Den är len och fin i effektkurvan och tyst i kabyssen, så den luras helt klart lite. Men jag hade trots det lite högre förväntlingar än den klarade att fylla. Kanske det är BMW-fantasternas fel...? Ja de tjatar ju jämt om hur sportiga BMW-bilar är, och då det då handlar om 3-seriens värsting föruom M3, så hade man ju lite höga förväntningar. |
|
| Gurkan: Blev det något race mot Aeron?? | |
|
Hallå äntligen har det blivit race. Nu är det så att bmw är ju snabbast. Tyvär alla saab fantaster. I Onsdags racade vi jag drog han i alla farter han hangde med lite i farter runt 80-130 sen var han körd. Vi hade var sin comradio så att vi skulla trampa gasen i botten sammtidigt. först startade vi på en raka på 1:an då drog ja han. sen låg vi i 60 på 2:an och trök järnet 3:an och upp till 150 ja drog han lätt. sen låg vi på 80 i 3:an trök järnet då va han me till 130 sen 4:an upp till 200 så hängde han inte alls på. sen låg vi i 4:an i 100 och trök järnet då hängde han inte med. hans bara vråla (öppet luft filter). och farter över 180-190 på 5:an så hade han ingen chans så det är bara så att bmw vinner över saab vad ni en säger. Jag har ju testat så jag borde ju veta. testa de samma sak typ 3 gånger vart stort sett samma resultat. Härligt med v8:a No Turbo shit - Just real power |
|
|
Med 535:an? Flåklypa |
|
|
nej med 540 -99 No Turbo shit - Just real power |
|
|
Då kan man konstatera att det inte fanns några 280hk i den, speciellt inte med tanke på resultatet från 100km/h på fyran. Flåklypa |
|
| 9 sidor senare grattis att du tog han! | |
|
Instämmer med Flåklypa. Hade saaben haft 280 hk så hade nog resultatet blivit annorlunda. I alla fall betydligt jämnare än det nu blev. Gurkan: Om du har tid o lust kan du ju klocka bilen manuellt mellan 0-160 km/h och 100-200 km/h eller dyligt (vore kul att se tiden). Kolla även med din kompis om han kan göra samma sak med saaben så kan man ju jämföra hans saab med andra saabar för att få ett hum om effekten i hans bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.