|
Sida 8 av 20
|
|
|---|---|
| Blev nyfiken och var tvungen att testa min Jagga XJR i intervallet 100-150. Enligt mätaren går det på 5.4 sek. Det krävs dock en växling mitt i intervallet (automat). Film finns men jag fattar inte hur man laddar ner sådant på forumet... | |
|
Programmer o Flåklypa Overboost funktionen höjer laddtrycket till 1,2 bar under 20 s vilket även medför en ökning av antalet hk. Men det är lite olika på olika motorer. Citat från STCS "Alla 9-5 Aero (manuell) har en funktion som kalas "overboost", detta innebär att motormomentet tillåtes att gå upp till max 370 Nm, detta jmf. med normalt max 350 Nm. Tiden som overboost tillåts vara aktiv är tidsbegränsad till en accumulerad til av 20 s. Sedan måste motorn köras med en lägre belastning under 10 s för att "svalna". Detta gäller ENBART bilar med 5-petad manuell låda. M/00 har 230hk/350Nm (240hk/370Nm med OB) M/01 har 230hk/350Nm (ung:250hk/370Nm med OB) M/02 har 250hk/350Nm (250+hk/370Nm med OB)" |
|
|
Låter ju logiskt att det är tillfällig höjning av laddtrycket under 20 sekunder men det låter konstigt att ange 240hk/350Nm med OB då dessa siffror är maxvärden vid specifika varvtal. I princip så ges högre hk resp Nm vid OB än vid motsvarande varvtal utan OB. Med andra ord så ger OB en tillfällig chipstrimmning. ___ //Ulf |
|
|
Förmodligen anges maxvärdena och inte vridmomentet vid maxeffekten eller vice versa. Flåklypa |
|
HV-71 |
Gå in och kika på videosnuttarna på Nordicuhr. Rastar ferarri bilar rätt friskt. 402m 10.88s. Tämligen imponerande. MEN Man behöver inte vara snabbast när man vet att man har störst!!. Det är känslan inte farten! |
|
Hejsan ärrade Bmw-freaks! Har precis införskaffat en 540ia 93:a. Har tidigare ägt en A4 1.8t ´98 steg 2 trimmad. Denna bil har blotta 150hk original och är väl ingen fröjd... Men så slängde jag in ett Mtm chip+ 2.5". Den drog jämnare och betydligt hårdare än Bmw:n, den kändes helt otyglad på 2:an och 3:an. Men acceleration är ju en subjektiv upplevelse så det är ju svårt att avgöra vem som egentligen var snabbast... Den skulle göra 0-100 på 6.9 mot 540 (enl. instruktionsbok) 6.8. 80-120 på 3.9 sek på audin. Max vrid tror jag var vid 2900-4500 (340Nm). Är inte Saab förresten vridmomentsbegränsade på 1:an och 2:an pga deras undermåliga växellådor?? |
|
|
lala540: Laddtrycket är begränsat original på 1:an o 2:an. Men det beror inte på växellådorna utan att bilen skall få ett lugnare uppträdande. |
|
| lala540 har delvis rätt det han säger om växellådorna,de håller inte för effekten vet att volvo hade det förut på sina 850 turbos även på automatbilarna. | |
|
Dock är det som Dutta säger ett välkänt faktum att lådorna är lite veka på saabarna. Men möjligen en smula överdrivet ibland. För originaleffekten klarar dom allt av om de inte misssköts. Jag körde 7000 mil med 65 hk mer än original (ng900) och hade aldrig några problem med lådan. Men kopplingen vek sig däremot en gång :) Sedan har saab förstärkt lådorna på senare år så problemet bör inte vara lika påtagligt längre. |
|
nsumar |
SAAB och SAAB, Frågan äe inte hur snabbt man kan köra utan hur länge kan man köra snabbt. påväg hem från tyskland låg vi i 170-200 i 45min det var inga saabar eller volvo som var med oss utan det vara bara BMW MB sant en A8. framhjuls drivna bilar är tröttande att köra. |
|
nsumar "SAAB och SAAB, Frågan äe inte hur snabbt man kan köra utan hur länge kan man köra snabbt. påväg hem från tyskland låg vi i 170-200 i 45min det var inga saabar eller volvo som var med oss utan det vara bara BMW MB sant en A8. framhjuls drivna bilar är tröttande att köra." Ja, hur länge kan man köra snabbt i en SAAB då....? Tror du inte en SAAB klarar att ligga i 170-200 Kmh i 45 min, bara för att du inte såg någon SAAB i den farten när du körde i den farten i Tyskland....? Jag kan då upplysa dig om att din allmänbilldning behöver utvidgas en smula..... ;-) 1986 så fick representater från FIA slumpmässigt välja ut några SAAB 9000 turbo från nybilsparkeringen i Trollhättan. Med dessa bilar så slog sen SAAB en hel drös rekord och världsrekord på Talladega speedway i USA. Tre bilar körde 10 000 mil på 19,5 dagar vilket blev en medelhastighet på 213 kmh inklusive alla tankstopp service och förarbyten. I klartext så höll tre bilar alltså 213 kmh i snitt konstant under 10 000 mil och 19,5 dagar. Detta rekord har vad jag vet aldrig slagits av någon annan biltillverkare, med rena standardbilar ur deras sortiment. Merca försökte men fick avbryta vad jag vet. Subaru har kört fortare men då med bilar som inte var i standardskick. SAAB körde sen ett liknande test runt -96 med några 900 som körde 7500 mil på raken med ca 227 kmh i snitt konstant. Har BMW något sådant officiellt rekordtest med lika höga hastigheter unde lika lång tid att visa upp.....??? Huruvida framhjulsdrivna bilar är tröttande att köra gissar jag har mer med märkesreligion att göra än faktiska fysiska besvär... ;-) Kör man som folk så blir man knappast ideligen påmind om i vilken ända bilen driver med. Framhjulsdrivet har en hel del fördelar över bakhjulsdrivet, beroende på vad som prioriteras. Bakhjulsdrivet har några fördelar det med, beroende på vad som eftersträvas. Båda har alltså sina för och nackdelar. Men för gemene man så skulle jag nog våga påstå att bakhjulsdrivet är mer tröttande än framhjulsdrivet att köra, vilket torde visa sig tydligast på vintern. |
|
|
nsumar. Så ni körde i hiskeliga 170-200 kmh i en evighet av 45 minuter.....? Ja det var ju en oerhörd prestation av er BMW. Ja i jämförelse med eran fantastiska prestation så är ju SAAB:s 213 kmh i snitt i 468 timmar bara pinsam........ ;-) SAAB:s rekord kördes ju inte på Nürburgring, så det räknas väl inte.... :-) |
|
Conan99 |
Saab är ju känt för att gått långt i hög hastighet vid test. Conan99 |
nsumar |
jepp nu var det inte du eller din polare som körde, rekord hit och dit hjälper inte mycket, jag talar om vanliga förare som kör. Att veta vad SAAB är hör knappt till allmänbilldning inte i detta forum :-) Har du pressat en Saab 95 Aero ??, det har jag en med ca 350hk, den den ålar sig fram och har ingen vidare riktning när man axar. AAB:s 213 kmh i snitt i 468 timmar bara pinsam........ ;-) Tor inte BMW behöver bevisa detta, allt är möjligt på bana med bra förare. men en OPEL calibra är bra snabba, men det är klart saab är ju en Opel ;-) Det är klart detta jag skriver är min subjektiva uplevelse,, jag har kört dessa bilar och jag kör idag BMW den bil är stabil för !!! VANLIGA FÖRARE!!! |
|
nsumar Aha, du var den typen.... Som ironiserar och försöker driva med folk istället för att hålla dig till fakta och vara allvarlig...? Ja, det kan ju ha visst komiskt värde det med, men blir lite märkeshysteriskt i detta fall kanske... ;-) Att framhjulsdrivna bilar kan slingra sig lite vid kraftfull acceleration är som det är, då det är omöjligt att få bort helt. Men om du tror en BMW är helt stabil och går helt rak vid kraftig acceleration, så beror det nog bara på att de BMW du kört är allt för klena kanske...? Testa att spärra ratten rakt fram på en M5 E39 utan antispinn och bränn iväg på max genom ettan tvåan trean och se hur rakt det går..... Testa sen gärna samma sak på vintern, och jämför med en framhjulsdriven bil och se vilken som går rakast och längst.... Jag gissar att du kommer att bli förvånad... :-) Nu var ju ovanstående jämförelse lite speciell, men med avsikt. Vad jag vill få fram är att ingen bil är helt felfri under alla situationer och körförhållanden. SAAB kan givetvis slingra sig i framvagnen vid kraftiga accelerationer, i synnerhet om även vägen är lite ojämn eller spårig. Jag har kört olika SAAB:ar med upp till ca 500 Hk på framhjulen, så jag vet hur de beter sig. Men har man 500 Hk på bakhjulen i en BMW eller annan bakhjulsdriven personbil, så går inte heler de spikrakt och odramatiskt i alla lägen om man kliver på fullt. Är landsvägen lite spårig så vill gärna bakhjulen dra och klättra lite hit och dit, ja det kan ju slingra sig rätt ordentligt även vid vanlig körning på landsväg. För breda låga däcksprofiler har aldrig varit ett utmärkt recept på att få en bil spårstabil, och BMW har just ofta bredare och lägre däck... Men visst, en M3 är oftast en bättre vägvagn än de flesta SAAB:ar, men så var ju kanske bilarnas inriktning lite olika från början, liksom priset. Men SAAB:ar är inte trafikfarliga eller vitt omtalade för sina dåliga vägegenskaper i bilpressen genom åren, utan tvärt om ofta hyllade för att ha bra väghållning som den familjebil den när. Sen var det alltså hur länge vanliga förare kan köra fort med en SAAB som du undrade över i din jämförelse...? Ja, jag vet då många som håller högt autobantempo genom hela tyskland med div. standardSAAB:ar. Det brukar oavsett bil ta mer än 45 minuter att brassa genom Tyskland..... ;-) |
|
|
nsumar. "AAB:s 213 kmh i snitt i 468 timmar bara pinsam........ ;-) Tor inte BMW behöver bevisa detta, allt är möjligt på bana med bra förare." Jaså du tycker det...? Ja ditt ord väger väl klart tynger än alla andra bilmärkes testingenjörers ord? Det uttrycktes nämligen oerhört stor respekt och beundran från alla håll inom bilvärlden för lilla SAAB:s prestation 1986, och samma sak vid deras senare test runt -96. Förarna var en blandning av SAAB:s eget folk och inbjudna tidningsreportrar m.m. Jga påstår inte att inte BMWller någon annan biltillverkare inte skulle kunna klara samma test eller slå rekorden. Men jag vet att det är mycket svårt och därför så kan ingen tillverkare, inte ens BMW vara helt säkra på att klara det. Det är nämligen otroligt påfrestande för materialet att pressas så hårt så länge utan att råka ut för problem av olika slag. Som jag sa så har några biltillverkare försökt slå detta rekord, bl a Merca, men ingen har lyckats ännu. Om du tvivlar på att det är svårt, så ta gärna reda på hur många av världens biltillverkare som regelbundet kör sina motorer i långtidstest på full effekt i mer än 400 timmar på raken. De motorer som SAAB hade runt ca 85-95 kördes i sådanan tester i runt 800 timmar och var hela och friska efter det, om än välanvända.... Få tillverkare kör så hårda test. |
|
|
Dr Tinnitus>Har för mej det fanns bilar som såldes med "Talladega paketet" efter bragderna med högfartsrekordet. Med lite extra lull lull osv. |
|
|
Stämmer det. De fick lite egen färg och någon dekorlinje i rött på karossen, liksom 10-20 Hk extra har jag för mig. Tyvärr var de svinaktig överprisade för de små extragrejorna man fick på dem. |
|
| Hej jag hämta en saab 900 se cab nere i tyskland för en tid sen och höll omkring 200 hela tiden när det "gick" körde 110 mil så,det var inga problem,hadde bådemed cabben nere hehe det var kul,fick en konstig sol bränna bara..har hämtat många bilar där nere har sett nunnor i opel kadeter från 79 köra i 170 det var roligt att se hadde ingen camera med mig.... | |
nsumar |
tja, SAAB är en mycket bra bil tycker du, bara ett litet problem undra varför de inte säljer så bra ?. De slår alla rekord och är så säkra snabba snygga mm, humm, personligen föredrar jag att köra en 540 på Autobhan, bryr mig inte om vilka rekord SAAB har, arbetade på en firma I Göteborg som var med och sponsrade SAAB är de körde på Talladega banan, kul att sak men sorry SAAB, det duger inte för mig. SAAB är nog en bra bil, eller skoda, jag har en själv men du får vad du betalar för. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.