AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
101.581

BMW 540-00 vs. Saab 95 Aero -98

Sida 5 av 20
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Bmw W:
Det stämmer säkert,540 o CTR har ungefär samma tid 0-160 km/h. Dock så borde 540 dra ifrån ganska ordentligt vid 200+.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
har det blivit någon race gurkan hur har det gått???
Hej!

Tror det blir ganska jämnt...

Saab 9-5 2,3t Stage 2 (245 hp/360 Nm) sedan (0,5M)

Länk

Fler filmer: Länk

Mvh Ubbe

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Inte visste jag att automaterna har såna problem med saabarna. Kan väl hända att ni skiter i vilket. Ni åker ju ändå med högsta kvalitet och komfort. Min egen 6 vxl 540i med sportavgas+sportkatt ligger nog på 300 hkr och 450 Nm. Sen väger iaf inte min 2 ton, utan 1660 kg enligt instruktionsbok. Sist jag var ute på highway så var det just en 9-5 aero som ville leka. Iaf den hade ingenting att sätta emot.

Jag bryr mig väl egentligen inte heller. Finns väl alltid nån som skiter i hållbarheten o drar upp trycket tills motorn nästan sprängs. Skulle iofs tro att v8 motorn har lite högre potential om vi nu skulle trimma..

Svekke
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag klipper in en sak jag skrev igår i en liknande tråd....

Har nu läst igenom hela tråden, och måste bara säga att sådana här trådar är rena guldet...

För det är fan ta mig bättre än en helkväll på "Släng dig i Brunnen" med en knippe ståuppare....

I sådana här trådar så börjar dit inte sällan med en kille som med febrig formulering, oroligt frågar om han riskerar att bli dragen av sin polares bil, som då oftast är av mindre renrasig art än vad som gäller på det aktuella forumet.

Genast dyker det upp en enorm klase grabbar som uppenbarligen inte vet ett skit om vare bilar eller motorer, eller ens begriper vad som kan påverka vis olika prestandajämförelser m.m.

Dessa grabbar är bergsäkra i sina åsikter, "en sån skitbil drar du ju lätt..., för jag har en polare jag som...." Eller denna variant " Fan serru, den drar du som skit ju, fan asså jag har en 318 jag och den körde jag lätt jämt med mot en V70R, så du måste dra den som skiiiit vettu...."

Dessa grabbar är heller inte blyga för att ge sig in och minsann förklara varför sughästar alltid är bättre än turbohästar, fast de inte verkar ha några kunskaper om vad de snackar om.

Men allt denna soppa av revirpinkeri vilda vilsna åsikter, märkeshysteri, raceskrönor, yra påståenden m.m. gör att man sitter och garvar sig harmynt nästan, ja det är GULD och humor i värdsklass många gånger...... :-)

Ja, så har vi alltså ännu en sådan godbit till tråd där grabbar klöser ögonen ur varandra i ivern att hävda sin bil som snabbast, eller sitt bilmärke som snabbast. Det allra flesta yrar eller tänjer oblygt på sanningen medvetet eller omedvetet. Andra har svårt att förstå eller precisera vad det är man ska eller har dragit någon bil på...?!

För det första, en 540 är en mycket trevlig bil och för sin storlek och vikt skapligt pigg, ja. Men snabb...? Nja, det beror ju helt på vad man jämför med och hur...

Om vi ser till trådskaparens fråga, en 540iA mot en ca 280 Hk 9-5, så är det inte helt oviktigt att bestämma sig för på vad det är man ska dra varandra på, det kan nämligen bli helt olika resultat beroende på vad det handlar om.

Är det 0-100 eller 0-201 0-402 m så har 540iA en klar chans att segra, ja jag tror att den gör det i alla fall i 0-100. Helt enkelt för att det är väldigt svårt att inte få till en helt OK start med en "handikappbil" medans det kräver 3 tungor rätt i munnen på en brytstark framhjulsdriven turbosnurra. Men om killen i SAAB:en kan sin sak så kanske han ändå knäpper 540:n på näbben där.

Handlar det om att dr avarandra på rull på landsväg så tror jag tämligen bestämt att en 9-5 på ca 280 Hk röker en 540iA rätt lätt faktisk.... Allt talar nämligen för det i teori och fysik.

9-5:an med ca 280 Hk är skaplig lättare, har likvärdig eller mer vridmoment over hela varvtalsområdet än 540. Det bär inte vara så stora problem att segla ifrån tysken ganska rejält.

Jag tror det var den aningens envise och halvhete, för att inte säga optimistiske ;-) cado, som menade att en 540 var mycket snabbare än en chippad 9-5 80-120!? Nja, enlig de tester jag sett på 540 så ligger den på ca 4,35 s medans jag har sett seriösa mätningar på 9-5 med ca 280 Hk som ligger på 3,65 s på samma intervall....

En 9-5 på ca 280 Hk har ett så pass bra morr på landsväg att väldig många av de kraftigare modeller BMW kan visa upp, faktisk många gånger får problem eller ren av pisk... Så är det bara, och det kan ingen märkesfanatism i världen ändra på. Det är bara att acceptera fakta eller beställa trim till Beemern....

Förresten, hur mycket skiljer det mellan E34 540iA och E39 540iA i acceleration? Vad jag förstått så har de samma effekt och vrid i stort sett, men en E34 är väl lättare va?

Hur som helst, en bekants E34 540iA har mätts med seriös mätutrustning till 7,53 s 0-100 vilket var det bästa man fick till efter att ha testat alla varianter på startekniker och växlat både manuellt och auto. I samma test så visade en billig GTech 6,65 s vilket mer bevisas vilken leksak dessa tidiga GTech var än att den 540iA skulle klara den tiden...

Ett fåtal i tråden verkar ha mer sansad koppling till verkligheten, och en smula mer erfarenhet och kunnade om olika bilars faktiska prestanda. Lexcom är en av dem....

sani Har du mätt just din 540 på riktigt, isåfall med vilken utrustning och hur har du mätt och vad blev resultatet?

Som avslutning på detta inlägg så vill jag bara tacka alla ni bergsäkra envisa BMW-älskare för att ni bjudit på en stunds underbar underhållning, humor är vad det är..... ;-)

HV-71
Oerhört bra inlägg Öronsus!!.
Det är komiskt att läsa om alla dessa insnöade fartfantomer som tror sig veta och kunna åka ifrån allt och alla. Om ni vill åka riktigt fort: Införskaffa en annan tysk bakhjulsdriven bil som börjar på P, men håll er för guds skull borta från allmäna vägar då ni riskerar både ert eget liv, men också era medtrafikanter.
Inte många av er fartfantomer har kunskapen om hur man hanterar en bil så som ni vill påskina att ni gör (Med undantag naturligtvis).

Snacka går ju, men snacka så det går är inte lätt!
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Ja då får jag presentera lite teori eftersom vissa är så lättroade :)

Enligt min 540i instruktionsbok:

Helt original BMW 540i,iA e39 -97
-------------------------------------
Tjänstevikt: 1660 kg, Aut 1690 kg
286 hkr
420 Nm
0-100 6.2 s, Aut 6.5 s

Och här har vi två SAAB-bilar -05
källa:
Länk

SAAB 9-5 2.3T
--------------------
Tjänstevikt: 1590 kg, Aut 1625 kg
220 hkr
310 Nm
0-100 7.8 s, Aut 8.7 s

SAAB 9-5 2.3T Aero
--------------------
Tjänstevikt: 1610 kg, Aut 1645 kg
250 hkr
350 Nm
0-100 6.9 s, Aut 8.2 s

Så då tittar vi på hkr/kg:

SAAB 2.3T: 220/1590 = 0.138 hkr/kg
SAAB 2.3T Aero: 250/1610 = 0.155 hkr/kg
BMW 540 iA: 286/1690 = 0.169 hkr/kg
BMW 540i: 286/1660 = 0.172 hkr/kg

Ok. BMW vinner alltså + att 540's vrid är betydligt bättre.

Så då återstår SAAB-bilen med 280 hkr..

SAAB 280 hkr: 280/1610 = 0.174 hkr/kg

Och min 540i med sportavgas + sportkatt:
300/1660 = 0.181 hkr/kg

Svekke

ps. Jag lovar, den går riktigt bra! Går inte
att jämföra med 540 e34 Aut. ds.
Conan99
I så fall är ju en 540 -97 lättare än en 530 -94!!? Min väger 1750 kg tror jag!

Conan99
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Men tror du mig inte att jag läser direkt från instruktionsboken?

Pust. Men kolla själv denna länken då längst ner ser man iaf
1690 kg i tjänstevikt för en 540 iA.

Länk

Svekke
Conan99
Svekke: Ser ut att stämma. Det är nog jag som fått vikten på min bil om bakfoten.

Conan99
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Svekke: vad står det i reg.beviset? Där står det ju vad den väger! Det som står i instruktionsboken stämmer inte alls i dom flesta fall. Är bilen importerad så vägs bilen vid regbesktning och då kan man få olika vikter än vad det står i instruktionsboken. Allt beror på utrustningen i bilen! Min gamla 530ia vägde 1770kg. Men sen kan det vara tvärtom med att bilen väger mindre!

MvH Bmw 4-ever
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
peter78w:

Va o hämtade registreringsbeviset.
Det står ju 1760 kg i tjänstevikt på min 6 vxl 540i....
Detta var ju 100 kg mer än uppgiften enligt instruktionsbok.
Vad beror detta på?

Är 1760 verkligen vägt eller nån slags schablonsiffra som bilprovningen registrerat?

300/1760 = 0.170 (fnys...)

Jag får väl pisk då. Såvida inte saabens
tjänstevikt också ska upp?

Svekke
Åk och väg bilen istället, det brukar finnas våg på kontrollplatser längs mtorvägar/trafikleder osv. Min bils tjänstevikt är 1760 kg, men den vägde in på 1680 med mig + halv tank.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det var inte länge sen jag reggade min bil på bilprovningen och har för mig att att dom räknar till en hel tank bensin, så har du tex ca 20 liter bensin i tanken enligt mätaren men den exakta mängden är mer så blir det direkt fel när dom plusar på dom resterande literna.
Sen räknar dom på föraren och där är väl ca 80-90kg fast du kanske väger tex 70kg

MvH Bmw 4-ever
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Det står så här i instruktionsboken:

Fahrzeuggewicht leer (inkl. einer Person, fahrfertig, vollgetankt,
ohne Sonderausstattung) 1660 kg

Ska bli intressant att väga den med full tank och mig i bilen
då tillfälle ges.

Svekke
Räkna ~100 kg till eftersom en 540 ofta är ganska välutrustad.

Flåklypa
Jasse123
Provade att "dra" mot en trimmad SAAB Viggen med 300 hk+ (extraktorrör, större turbo/intercooler, smidda kolvar, chip, mm).
0-150 km/h så blev han faktiskt ifrånåkt ganska ordentligt av min 540 -97 (manuell) men efter 150 km/h kom han som ett skott i backspegeln och drog om mig i runt 180-190 km/h.

(Jag är väl medveten om att det är svårt att få ned 300 hk+
i asfalten på en framhjulsdriven bil, min 540 drar också loss på enbart gas trots bakhjulsdrift och 255:or utan antispinn i ettan!)

Vid 220 km/h började jag komma ifatt honom igen för att sedan ligga bredvid honom i runt 240 km/h när vi släppte på gasen. Alltså ganska så "dött lopp"!
Hade vi fortsatt lite till så vet jag inte riktigt vem som vunnit,
min 540 börjar "pluddra" vid 260 km/h mätarfart alltså troligtvis 250 km/h i verklig fart då fartspärren mycket riktigt skall bryta.

För övrigt så gör min 540 215 på 4:an, 250 på 5:an och som sagt 260 på 6:an innan den bryter i mätarfart vill säga!
Skulle vara roligt att veta vad den hade gjort utan fartspärr i 6:an?! Som det är nu så känns det som den gärna vill gå snabbare men ej kan pga spärren!

"SAABmannen" berättade senare att han lätt brukade dra ifrån M3:or även i farterna mellan 0-150 km/h så han blev imponerad att min "gubbracer" var i sådan "toppform".
Den enda "vitaminkuren" som min 540 har fått är ett sportfilter vad jag vet!
Klockade den 0-100 respektive 0-200 med en kompis på skoj och fick faktiskt så "låga" siffror som 5,7s respektive 20s, jag vet att BMW själva har angivit 6,2s 0-100 men då brukar ju inte ange några glädjesiffror utan snarare tvärt om efter "privata" mätningar av mina tidigare BMW!
Avslutningsvis vill jag bara tillägga arr oavsett om nu SAAB:en hade dragit ifrån mig som om jag hade kört en Trabant med fel på tändningen så hade det inte spelat någon roll för vem vill ha en SAAB när det finns BMW?!!! :)))

Visa användare
879
mageng
528iA -99
En frisk 540 laddar på rejält vet jag. Provade en trimmad 9-3 turbo med 235 hk (185 org). Stor besvikelse. Extremt oharmoninsk med turbohysteri och ett jävla tapp i växlingarna. Hopplös att acca med tycker jag. Så långt ifrån 540ia:s sugande ändlösa kraftflöde man kan komma.

Men: 280hk saab mot 286 hk bmw blir helt enkelt ganska jämt. Vikt/effekt visar ju detta... vridmomentet har inte samma betydelse när bilen lämnat stillastående. Det beror ju bara på vilket varvtal och växel man befinner sig i för ögonblicket.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
"power band" är nog väldigt viktigt egentligen. Det är ju inte självklart att en kärra som har något högre toppeffekt är snabbare än en med lägre om dess effektband är bredare o jämnare. (förutsatt samma vikt)

hkr/kg förhållandet berättar bara en del av sanningen (som andra också påpekat här i forumet).

Det är onekligen trevligt att kunna gasa till redan vid 2500 varv och veta att betydlig effekt redan finns där.

Svekke
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Svekke:
Hur många hk har din Mustang? Uppåt 300?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.