AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
101.483

BMW 540-00 vs. Saab 95 Aero -98

Sida 4 av 20
Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Hahaha! Bra sagt Conan99!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Sandlåda hit o sandlåda dit! Folk har olika åsikter och tror på olika saker. Det är väl det som gör ett forum intressant. Att det blir diskussioner...
Det som är slöseri är alla som öppnar tråden, läser, för att sedan förlöjliga det som skrivits. Ni har väl varit med förr och borde veta att dessa vs trådar alltid sårar ur lite.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
*spårar ur* skall det stå :/
Hej
Visst är det lite sandlådekaraktär över dessa trådar. Men faktum är ju att de allra flesta av oss är väldigt prestanda-fixerade, mer eller mindre.

Hur många sekunder tar det innan man kollar motor/prestanda när man tittar/läser om en bil?

Motorjornalen/trafikmagasinet/top gear: Hur många sekunder tar det innan reportern talar om 0-100 tider?

/Lazze
Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Lazze:
Visst e vi prestandafixerade annars skulle aldrig dessa underbara trådar finnas ;)

Problemet är ju det att det finns så mycket olika prestanda siffror att man inte vet vilka man kan lita på. När det skiljer närmare 3 sekunder mellan det bästa o det sämsta testresultatet från olika motortidningar och motorjournalister mellan intervallet 0-160 km/h. Man kan klia sig i huvudet för mindre. Och det är oftast det som gör att dessa trådar spårar lite. Jag publicerade dom tider jag hittade på 540ia. Dom var under förväntan och då blir den naturliga reaktionen att tiden förkastas av personer som inte håller med. Hade det varit åt andra hållet o ett test visat att en 540 hade gjort 0-100 på 5,5 s så hade säkert många 540 ägare jublat o skrivit ut sidan och satt upp den på väggen. Jag e likadan själv. skulle någon säga att min 206 gör 0-100 på 8 s så skulle jag säkert skrika rakt ut :)

Vi människor är märkliga varelser;)
LexCom: Stämmer bra :))

/Lazze
Länk
320-325
håller med föregående talare .. jag tror personligen att d blir ganska jämnt. har själv råka ut för några 540 när jag har glidit med celican .. 150hk 1300kg jag drog fullt .. han käka mej till frukost .. speciellt i lite högre farter. har även provat samma med min E30 med m20b25 170hk 1100kg (0-100kmh ca 7,4sek) och jag låg på trean i ca 90 han låg bakom o vänta .. på att vagen skulle bli 2filig jag stämpla fullt direkt när vägen öppna sej .. först belv ja lite glad .. d verka som inte 540 inte hängde på... riktigt. jag skicka i 4an o kolla i backspgeln då var han lite närmare när ja varvar ut .. sen när jag skicka i 5an så . skaka d bara till i min lilla E30 då såg ja den slivriga 540 E34 an segla förbi .. ganska mkt fortare., än ja. där blev man uppkäkad till frukost. :)

men jag tror att en 540 får lite probs mot min supra .. samma hk men aningens mer nm i supran. NM är gott o ha i tunga vagnar i höga farter .. seg draging .. sen har supran sjukt gott bra vrid redan vid 2500rpm. då turbon laddar fullt. så vrid är visst viktigt. tung bil tung utväxling lååånngga växlar . kräver gott vrid under huven som är långt.. en liten lätt bil med många växlar ex typ 6växllade passar ju bättre med mera hk .. speciellt när d ska accas snabbt upp i fart.

att säga att vrid inte är viktigt .. kan ju sätta på en motorcykel motor på sin E34 ta en trimmad R1 eller vad dom heter .. 200hk men nm vad är det .. prova hur den blir på en bil som väger 1650kg.kanske kan gå rätt bra 0-100 men sen .. slutar nog d roliga.

Supra MKIII
320-325: rekommenderar att växla ner när du ska använda all prestanda. Segdragning är skönt när mugghållaren är fylld med kaffe och man inte orkar växla ner.
ha
43
hasty
Bmw 525i -91
Gurkan28 : har det blivit nåt race mot saaben?? vi är sugna att höra vem som "pippa" vem=)
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Det är väl inte kostigt om det skiljer upp till 3 sec i tid i olika prestanda tester som redovisas i olika tidningar och forum. Det redovisas inte i själva testerna hur man har uppnåt resultaten.

Det är olika bilar med olika konfiguration där elektroniken är adaptiv och ställer in sig efter föraren t.e.x
Motor kopling, växelåda och drivlina, stötdämpare, vilket skick befinner den sig i vid test tilfället
Det är olika förare som har olika köstil och växlar vid olika varvtal. Slår övervarvningskyddet i botten så tar det 1-2 sec innan tändningen slår till igen..
Väder, temperatur, luftfuktighet och vind spelar mycket stor roll.
Däcken och underlaget spelar om mer ännu större roll,

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Är det inte så att för bra 0-100 tider behövs hög effekt från "låga" varv men för hög hastighet behövs hög maxeffekt?

Dvs att ett bra "vrid" är nyckeln till 0-100 acc.

Göran
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
BMW-Båstad:
Jovisst, men man räknar med att det är proffisionella personer som testar. Man vill ju kunna räkna med att testföraren gör ett rättvist test. Dvs stryker dom mätningar där varvstoppet slagit i osv... Att sedan värme o luftfuktighet spelar in vet vi redan. Ett test i spanien på sommaren ska visa sämre tider än ett test i sverige på hösten.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
gehå:
Man brukar släppa kopplingen vid 3-4k rpm (beroende på var hjulen driver) sedan liggen man ju bara på det högre varvtalsregistret. Så det är antalet hk som är det primära.
ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Helt riktigt.
Jag kanske är otydlig men det jag menar är hk över hela registret som man använder c:a 3000-6000 varv som är viktigt.

En bil som har 150hk vid 3000 varv och 280 vid 5500varv axar antagligen snabbare till 100 än en som har 130 hk vid 3000varv och 300hk vid 6000 varv om utväxlingen är lika.

Sen är det ofta en begreppsförvirring när det gäller hk och vrid.
Vet man vridmoment och varv kan man räkna ut hk vid detta varvtal.

Göran
Jag provade en Maserati 3200gt sprillans ny! Den gick fort,drar nog både Bmw o Saab... Men det är klart det är ju bara 370hk så kanske inte... Såg en isbrytare på tv med 700000hk,den är nog snabbast av dem alla. LOL
Nu när det ändå diskuteras så, effektregistret är det intressanta när man jämför olika motorer. Hur mycket effekt (enbart effekt!) man har inom sitt varvtalsband. Sen när man jämför prestanda måste man självklart också ta hänsyn till transmissionsförluster mm, men för att kunna jämföra två motorer teoretiskt måste ett effektdiagram fram!

Ingen som vet av nån helst oberoende bromsning av motorerna i fråga?

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Hittills verkar det som någons XKR:en är snabbast, och i andra filen ligger en sprillans Maserati som någon provat. I tredje filen ligger någon Supramannen-trimmad Supra.

Boys will be boys, hehe
...och genom isen far en isbrytare. Dags att stänga denna tråd. Kommer inte leda någonstans.
Conan99
Förklarar härmed denna tråd till "poethörnan". Kan vara nog så underhållande en regnig torsdag.

Conan99
Bm
122
Bmw W
325i -94
Polaren hade tidigare en Honda Civic Type-R (orginal).
Han körde jämt med 540 (manuell) från ca 80-180 km/h. Jag var passagerare i 540:n och ja, han drog max.
Vet ej om detta är så relevant för Aero vs 540 diskussionen, bara ett invik i debatten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.