AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
101.469

BMW 540-00 vs. Saab 95 Aero -98

Sida 18 av 20
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Svekke

Tack !

Kan du inte filma mätaren i dagens läge med chip lättning osv, sen skickar du till mig utväxling på din bil,exakta vikt,fälg storlek,däck profil,utetemp så gör jag en beräkning åt dig så fort jag fixat min program för effekt uträkning, så får vi se vad den leverar för effekt just på motorväg :)

Eller är senaste filmen med chip i osv ??

Den gick jämnt och fint i alla fall över hela 100-200 tiden..!

Polarens 540-93 vägde 1700 kg när vi testade den med racelogic och låg ungefär med samma grejer som din bil och den körde som bäst 100-200 14.4,sämsta låg på 16 hade för mig ,allt berör på hur plant det blir osv..

Kan äldre 540 väga mindre än nyare ?

Mvh

Jag tror, att du får stor stryk, tyvärr:)
Gt
425
Gti-manen
hampe4pet

Om du siktar på mig så var det menat att räkna ut effekt vid olika rpm då killen var osäker vad han hade för effekt,inte vem som ska ge vem stryk..

pr
259
protos
E60 520I-04
Har en Peugeot 205gti Mi16v med 200hk tjänstevikt på 900kg.
Har aldrig blivit frånåkt på en kurvig väg.
För ca 11000kr.5000kr för bil och 6000kr tot.för motorn.
Många bmw har fått stryk.
BMW har jag när man skall åka fort och tyst.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Gti-manen vinner nog ganska enkelt mot vilken orginal/chippad 540 ganska enkelt.

protos
det där är en symaskin av en BMW som du har ;)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Protos, i min BMW har jag inte heller blivit frånåkt på en kurvig väg. Men vad har det med jämförelsen av raktfram-prestanda mellan BMW 420 och Saab 9-5 Aero att göra?
Gt
425
Gti-manen
Jäklig interesant att till och med Peugeot 205 kom in i snacket..Kan tänka mig att även du kör ifrån en 9-5 Aero 300 lätt,540 :)

Med den vikten på Peugeot och vikten och sen eventuellt korta utväxlingen så borde den prestera så här ungefär..

100-110 km/h 0.8 sec
100-120 km/h 2.1 sec
100-130 km/h 3.2 sec
100-140 km/h 4.5 sec
100-150 km/h 6.0 sec
100-160 km/h 7.8 sec
100-170 km/h 9.8 sec
100-180 km/h 11.8 sec
100-190 km/h 14.5 sec
100-200 km/h 17 sec

Då är det frågan vilka Bmw har du kört ifrån ? :)

Mvh
FredricF
Angående Peugot 205 och andra lätta bilar:
Vikten spelar nog stor roll under 100km/h men sen börjar luftmotståndet "stjäla" en hel del effekt, uppskattningsvis 20 hk vid 100 km/h och kanske 160-170 hk vid 200. Vid 200 km/h har alltså effekt/viktförhållandet ändrats till de tyngre bilarnas fördel.

F.ö. kan man som BMW-freak gotta sig åt att trimmade exemplar av SAABs värsting jämförs med BMWs 13 år gamla "standardbilar" och emellanåt lyckas vara snabbare. Grattis SAAB. ;-).

/Fredric
Åhhh man blir bara trött av att läsa.
Samtidigt är de lite kul att höra hur dom flesta BMW ägare tro sig köra en
formel 1 bil.

Nu kör ju jag bara en tröt gammal diesel så vad vet jag i sammanhanget, förutom
att BMW är en otrolig härlig bil att köra, ser mig själv inte kunna äga något annat
märke själv, då inte för den otroliga prestandan eller hållbarheten, för där har iaf. inte
jag blivit särskilt övertygad utan snarare känslan att köra bilen och designen.

Man kan dock i detta sammanhang trötna på folk som utan någon som helst fakta eller
verklightsuppfattning dra självklara slutsatser om resultat och sen gnälla över säkerhet
att inte vilja genomföra ett äkta test.
Jag menar om man nu kör ett test med ett antal rundor så har man ju resultatet vilken
som nu drar den andre, så slipper folk sitta med expertkommentarer från sina vildaste
fantasier.

Då försvinner trådar om ("BMW VS nått" Kommer jag att ta den) eller
nått liknande. Om man undrar får man ju prova, då får man ju svaret.
För de verkar ju inte spela någon roll hur mycke motbevis som kommer så blir ju
ofta svaret att den "Den BMW kan inte gå som den ska" eller "Han i BMW kan ju inte
köra riktigt"

BMW är otroligt härliga bilar att köra och som standar bilar går riktigt bra men att tro
att de inte går att få en turbo fyra med ombyggnad att ta en orginal BMW, då är man
nog ute och cycklar. De har väll för övrigt MR Dahlbäck bevisat flertal gånger utan
problem.
pr
259
protos
E60 520I-04
Det var ett inlägg i debatten.
Det finns väl ingen anledning att jämföra trimmade bilar(uppskruvade saabar).Med prestanda i standard BMW bilar.
Väghållningen över 200km/h är BMW outstanding jämfört med saab.
Min BMW 520 har bara 170hk toppar ca 230km/h och det är den motorsvagaste modellen.(hade inte skadat med några 100hk till).
Har kört SAAB innan, bra bilar prestanda/pris.Men de har en bit kvar till bmw.
En motorstark saab 300hk+ är det väl lika svår få ner kraften som min 205:a.
Det hoppar och rister hjulspinn och understyrning.
Ang. prestanda 205gti ,snabb till ca 140km/h
sen vill man inte köra fortare.200km/h= nära döden upplevelse
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Dragan_77

Du har många bra poänger i ditt inlägg, men även om dessa vs-trådar kan ha sina baksidor och urarta med ämna mellanrum, så är de ju ofta rätt underhållande att läsa.

Man får sig ofta många och goda garv hur lite folk kan och vet och istället bytt mot tycka och tro. Vilket inte sällan resulterar i helt sanslösa inlägg med fantasier som man kan garva en hel dag åt.

Här är bara ett exempel. :)

"Tja Ja har en 525ix tog en sabb 9-5 aero kombi på motorvägen
vid 200 km hade han inget chans mot mig....
tänk på att han har en skit turbo o du har en V8 jag kan garantera dig att du tar honom lätt.....

Amin K"

Humor på hög nivå.... :)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
protos.

Klart det finns!! För att man vill se hur den trimmade bilen står sig mot den otrimmade.

Låt säga att vi har två bröder som bår långt åt helvete ute i obygden helt ensamma med många mil till närmaste granne.

Den ena brodern har varit haft en jäkla tur och vunnit på tipset, och gått och köpt sig en E60 M5.

Den andra brodern har däremot själv under den mörka vintern knåpat med sin gamla BMW 745i och skruvat upp laddtycket m.m. så det blivit ordentligt sprutt på grejorna

När så våren kommer så vill han antagligen testa sin gamla 745i för att se hur den verkar gå.

Enligt dig så finns det ingen anledning, eller att det är fel, att han testar mot sin brors standard E60 M5 på den långa rakan mot Bröthyttan? Han ska istället åka många mil in till cvilisationen för att leta reda på en annan trimmad bil att testa mot, för annars blir det fel eller orättvist och då gills det inte? :)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Gt
425
Gti-manen
Protos

Man kan jämföra bilen mot vad man vill,om bägge vill köra vad är problemet ?

Att dom har en bra bit kvar till Bmw det håller jag med, men sen att 300 hkr Saab hoppar och ryster i hjulspin och understyrning känner jag inte till faktiskt på min.

Undrar ibland vad du körde för Saab och vilket trim ?

Mvh

9-5 Aero MapTun Performance individuell 312 hkr 461 nm
Gti-manen

Det gällde trådskaparen:)

mvh
le
224
leifeugen
540IA -02
E-39 540iA tycks variera lite beroende var du ser, men 6.4-6.5/0-100km.
Manualen lovar dom 6.2.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
jag tycker man ska jämföra turbobilar med turbobilar o sugisar med sugisar. det är olika dimensioner. 540 och 95 aero är så olika bilar det kan bli...jämför istället 93 aero med tex 335 aero o både får göra likartade trimm. så får vi se hur det slutar :)
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Man kör väll mot det man möter?
Avbryter du en gasning om du upptäcker att bilen brevid inte "klassar in" i någon självpåhittad klassindelning?

"Njae, jag slutade gasa när jag såg att han hade bytt slutburken och hade ny växelspaksknopp..
Orginal mot orginal vettö, annars får det vara" :)

Ang tesen om fri trimning av en 335 och en 9-3 Aero
En 335 har alu/magnesiumblock.
Kräver antagligen omfodring om man vill ta ut de effekter man kan ur ett orört Saab B205 block, så det blir nog orättvist till Saabens favör.

Själv är jag nyfiken på hur en manuell 545i står sig mot 9-5an och 540in :)
Dåligt med siffror på nätet annat än för automat, som är påtagligt slöare.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Påtagligt slöare kanske var en liten överdrift ;)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Svekke din bil går bra 16sec 100-200 är hyffsat rask bil.
Ang saab vs bmw det går att trimma upp en bil till nästan vilka siffror som helst och varför ska alla bmw ägare komma med såna grejer trimmat går ej att gämföra med orginal, det är väll bara att ta det som en komplimang att en trimmad bil gemförs med en ORGINAL bmw och gör det med bravur ;)

Så gämför gärna med bmw för det bevisar att bmw och specielt m-modeller är måtstock för andra ;)
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
"Kan du inte filma mätaren i dagens läge med chip lättning osv, sen skickar du till mig utväxling på din bil,exakta vikt,fälg storlek,däck profil,utetemp så gör jag en beräkning åt dig så fort jag fixat min program för effekt uträkning, så får vi se vad den leverar för effekt just på motorväg :)"

Ny film tagen under natten:
Länk

Blev faktiskt förvånad. Inget fusk. Lite uppförslut första biten, lite
senare en vänsterkurva men jag tryckte på till det var klart :)
105-207 motsvarar 100-200.

temp +3.5
vikt 1740 kg
utväxling ?
hjul BBS 215/55 R16

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.