AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
101.472

BMW 540-00 vs. Saab 95 Aero -98

Sida 15 av 20
djhjj
Ah i stort sätt.. säger inte ALLA firmor.. men liksom du kan inte stoppa i programvaror för grejjer du inte har, eller tjuvtrimma dig hit och dit..
men inte alla.. jag tycker maptun är seriösa och inte hört klagomål..
och dem klagomål som finns angående saab handlar om vevhusventilationen.. och kör man en utbytessats och håller koll på oljorna så funkar motorerna hur bra som helst..
54
31
540Pata
540iA -95
JAg vet att tråden är Riktigt gammal och diskussionen har dött :D
Men läste och måste få tillägga.
Innan min 540iA E34 ägde jag en 9000 Aero med maptun programvara samt avgas o allt de skiten man har på dom, den bänkade 300 häst i motorn och gick som fan. med den bilen fick jag PISK av 540n jag äger idag (köpt av en kompis) nu äger jag 540n och jag drar jämt med en polare som äger en 3.8L M5a e34 (min 540 har avgas + chip) och en annan polare har en 3.6L M5a e34 han kör jag sakta men säkert ifrån. Tror ni mig inte så ska jag leta fram en film, och ja, killarna kan köra sina bilar, har piskat många random M5or på gatan.
Och angående saab 95 Aero med 280hk, en 540 kommer våldta den bilen !
En annan vän till mig har en saab 93 SE dock smått ombyggt, dock bänkad till 290 hk. och en 93 väger ju BETYDLIGT mkt mindre än en 95a, han kör jag även ifrån, även från stillastående och jag har automat han manuell + jag spinner en bra bit. Inte många bilar som kört ifrån mig på motorvägen ! Iknlusive Många 330 E46or.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag blir lite förvirrad, om du nu med chip och annat avgassytem hittar 360-370hk vilket väl är vad du behöver för att med automatlåda åka lika med en 340hk M5, varför poängtera att 230hk 330 inte åker ifrån dig? Eftersom du skriver många 330, innebär det att det finns de som har åkt ifrån dig?

Min bil: Länk
Th
7
ThomP
525 M-sport touring -01
Hej.. lånade min pappas 540 e34-94 mot en saab 9-5 aero-03..
behövde knappt gasa:)
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
ThornP

Jag förstår dig,hur mycket folk underskattar 9-5 Aero och M3 E46 så skulle inte förvåna mig om du sa att du körde ifrån Aero på 3 cylinder..

Mvh
Gt
425
Gti-manen
540pata

Kan du vara snäll och leta efter filmer !

Jag testade en polarens 540-93a,ombyggd till Manuell,chip,avgas,V power,filter och hade för mig rensade förkattar.Den gick som bäst 100-200 på 14.4 s Racelogic Gps instrument.

Tror att din 540 ska gå tyvär sämre än den 540 som jag testade.Den gick riktigt bra i alla fall,och att du körde ifrån en MapTun 9000 Aero med 300 hkr måste vara nåt fel tyvär..Dom bilarna går riktigt bra..

Sen att en 540 org kör ifrån en Aero kan nog stämma ,men inte att man behövde knappt gasa med 540.

Mvh
Ye
86
Yelow
545-04
Gti-mannen:

Kan nog stämma??? Tja, en 2007 Saab 9-5 Aero sedan gör 0-100 på 6,9 sek med manuell och 8,2 sek med automat.....min 2001 540 touring med automat gör 0-100 på 6,7 sek, alltså spöar jag en orginal 9-5 aero med 260hk, det är ju inget snack om saken!!

Gt
425
Gti-manen
Yelow

Har jag skrivit att du inte gör det ???

Självklart ska en 540 köra ifrån en 540 men inte lika mycket som många tror här..

Aero är ingen raket men det är mig inte 540 heller..

Dessvärre att en 540 Automat med chip kör ifrån en 9000 Aero med 300 hkr.Men jag är på fel forum..

Mvh
En 540 slaktar och krossar alla SAAB:ar. Inklusive SAAB 96 sport tvåtakt.

(sorry kunde inte låta bli)
Gt
425
Gti-manen
henke lexus

Ja,det finns gott om Saabar med steg 1 eller halvsats bara :)

Mvh
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
jag tycker de verkar vara mycket prat på 540pata ibland... men det ska vi inte hålla oss till nu =) men vore kul att raca mot din 540ia en dag om det är så att du har kvar bilen. oljekyld: jag tycker iaf att de är kul att du la märke till det med 330n. :P
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
9000CS AERO maptun med 300hk visslar på ordentligt, exakt en sådan har min kompis och han hänger på en annan kompis M3 3,2 E36 ganska hyfsat
mellan 100-200km/h och lite mer uppåt, men glöm 0-100km/h, där existerar det ej någon SAAB (eller annan framhjulsdriven bil) som grejar det på under 6 sekunder.

Jag kan tänka mig att en sådan AERO går ganska jämnt med en M5 3,6 (315hk) och M3 3,0 (286hk), kanske att M-bilarna har ett litet litet övertag
om man är duktig på att veta när och hur man växlar.

Det man inte ska göra är att mäta segdragning på högre växlar (3, 4, 5) för då skjuter AERO'N ifrån med lätthet. Tex en 9-3 viggen som bänkat 280hk
höll helt jämnt på 3an till 4ans växel med M3 3,2. Enda skillnaden var att M3'an klarar av att ligga längre på växlarna innan det var dags för växling
vilket var fördel för varje gång 9-3'an växlade drog M3an ifrån något.
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Frifart har en viktig ledtråd här, segdragning. Det är turbomotorns paradgren men knappast avgörande när man rejsar. En turbospis kan skjuta på riktigt bra i ryggen och turbolagget gör ofta att bilen känns mycket våldsammare än vad den egentligen är, och det är här det stora problemet med en turbo kommer fram, från att man trampar ner pedalen så är det en viss leveranstid innan det händer något.

En rapp sugis med lite volym däremot, den levererar i samma ögonblick man börjar öppna spjället, visst den har inte samma våldsamma kraftutveckling när man får pressa lite men å andra sidan så suckar den inte och behöver "ladda om" efter en växling.

Därför behöver en turbo lite mer kusar på pappret om den ska kunna hävda sig mot en sugis vid ett vanligt rejs (sugisen känns dessutom mycket klenare "i ryggen" pga sin jämnare kraftutveckling), om man istället mäter segdragning (omkörning på 5:an, dra husvagn etc) så är istället sugisen som behöver ett övertag på pappret. Kort sagt, turbo är ett farbror-trim, vilket också bekräftas av att dom oftast återfinns i farbror-aktiga bilmodeller, att man ibland hittar dom i så kallade prestandabilar tycker jag tyder på en genuin ovilja att göra saker ordentligt. Sugis power FTW.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Titta bara på rally-sporten hur turboladdning används. Avlastningsventiler och lätta turbiner minimerar fördröjningar och är nog det optimala sättet att få ut hög effekt. Det är egentligen bara materialens begränsningar som sätter stopp för effektuttaget.
Vilket j...a trams hur orkar ni hålla på och gagga? ställ upp bilarna och gasa! Jag räds inga saabar! när min mätare visar 265 km i timmen syns inga SAABAR varken fram eller bak! Inga spärrar här! Älskar min KEBABSLÄDE.

Knölpåken.
PS Vad har Saabar på dessa sidor att göra? Jävla Turbos och trimmtipps från SAAB ägare Har ni inget eget Forum? Ds. Som sagt KEBABSLÄDAR DE E GREJER DET.

Knölpåken.
Gt
425
Gti-manen
FRIFART

Bra inlägg av dig faktiskt..Känner igen allt det där faktiskt..Dock tycker jag att en 9000 Aero med 300 hkr borde köra ifrån M3 286 i alla fall 100-150 sen att åka jämnt men behålla ledningen till 220 km/h..
Jag körde ifrån M3 E36 286 Coupe med min 296 hkr program í 9-5 Aero sedan.Dock gjorde jag i 100-150 intervall sen var det jämnt men jag kom imål förre pga 100-150 ledningen.

Knölpåken

Det finns lika mycket Bmw ägare på Saab forum som det finns Saab ägare på Autopower,vad är problem med det ??

Eller får man inte vara här ??

Mvh

Javisst får du kika in även på detta forum! mig spelar egentligen ingen roll ,men så mycket gidder om vilken som är snabbast, snakka och skryta på internet de e lite löjligt! en del som svarar och giddrar på forumet äger inte längre sina bilar? verkar som om en del individer bara trakkar seriöst intresserade med sina inlägg och komentarer! Senast var det en flicksnärta som kallade min 540a för Kebabsläde! Själv har hon ingen bil på forumet? Jag mest skrattade åt inlägget! det säger allt om hennes IQ.Som sagt när hastighetsmätern visar 265 km i tim ser jag inte många som blinkkar med ljusen och vill köra om. Mvh Ägaren till en KEBABSLÄDE -93a med ÄRLIGA 29400 mil på mätaren. DE E GREJER DET!

Knölpåken.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"Skryta på internet de e lite löjligt". Ändå har vi hört att mätaren i 540:n kan visa 265 km/h ett par gånger. Hoppas det inte gäller på svenska vägar för då kan vi ta upp IQ-snacket igen.
Vem F.. kör så fort på dom svenska Sk vägarna det är mera Krondiken! Jag körde till Hamburg förra hösten med en kamrat som köpte bil där. Som sagt det var inga SAABAR som körde om mig! mest Porsche och Bmw! och andra meriterade märken! Mätaren visade 265 ett flertal gånger inte bara en eller två gånger! Som sagt bilen har bara rullat 29400 mil! Jag älskar min Kebabsläde.

Knölpåken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.