|
Sida 12 av 20
|
|
|---|---|
|
Jag gemförde med det enda testet som jag hittat på automotorsport.se dem har testat bilen och det e en 98 ,kan inte skilja något mellan en 98och 99 årsmodel..Det e samma effekt .. Jebiga stari vi ska inte köra på bana utan rullande på e 18 och detta har väl inget med schumaher att göra hehe. Det återstår att se ... Cao vi ses på jobbet snart |
|
| Det testet som ams gjorde är den sämsta tiden jag någonsin sett på E39 540, 7,7 till 100km/h. Tror nästan en 528 t.o.m gör bättre tid. | |
|
Kan hålla med det låter lite för mycket för en 286 hkr bil men här kommer det bättre tider där dem har testat i tyskland.. tider för Bmw e39 Gewicht 1726 kg 0 - 80 km/h 4,6 s 0 - 100 km/h 6,4 s 0 - 120 km/h - s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 15,0 s 0 - 180 km/h - s 0 - 200 km/h 24,2 s |
|
| Håller med om dina tider Gti-mannen förutom den sista noteringen. Det tar knappast några 9,2 sekunder från 160-200, snarare runt 6 och absolut inte över 7 sekunder. | |
|
Om 150 tiden stämmer vet jag inte men mycket under 24sek kommer du inte och absolut inte 21 sek med 540 E39. M5 E34 3,8 gör 0-200 på ca 21sek och den har 340hk! Det säger sig självt att 540 E39 inte kan göra det på samma tid även om jag önskat detta. |
|
FredricF |
När jag, totalt ovetenskapligt, testat min 540AT-94 (E34 alltså) med hjälp av telefonens timer kunde jag konstatera runt drygt 8 sekunder med ASC på. Med ASC avstängt hyfades tiden mellan en halv och en sekund. Det var torr asfalt men ingen klistrig dragstrip direkt och mina däck var väl inte helfräsha men i alla fall. Mina testet var som sagt inte vetenskapliga men jag kan nog säga ganska så säkert att bilen var långsammare i starten med ASC inkopplad. Jag vet inte om det här gäller även E39 (eller ens andra E34) så det vore intressant att höra om andra noterat nåt liknande. /Fredric /Fredric Jag kör hellre en japansk motorcyckel än äter en burk mask. |
|
Håller med Coldcom ,man ska va glad att den går från 0-200 på 24 sec detta e jävligt bra .. Jag vet inte exakt hur dem får så stora siffror men jag klockade min från 90-180 med fjärde växel ,17 tum på samt själv i bilen då fick jag 10 sec , och från 100-150 fick jag 4.7 ,4.8 med telefons timer har testat flera gånger (Fjärde växel)..Och när jag bänkade bilen då sa han att på riktigt med fjärde växel tar det från 85-180 13 sec ...Tycker att det jätte bra .. |
|
|
Stente. """ Håller med om dina tider Gti-mannen förutom den sista noteringen. Det tar knappast några 9,2 sekunder från 160-200, snarare runt 6 och absolut inte över 7 sekunder. """ Jag tror du lever i drömarnas värld.... Hur kan det då kommas sig att en E36 M3 3,5 Hartge på 350 Hk klarar 160-200 ärlig fart mätt med seriös utrustning på 6,26 sekunder, och då talar vi om en duktigt pigg bil. Jag misstänker att den M3:an är bra mycket lättare än en E39 540i, samt har en del mer effekt och det på högre varvtal. Så att en E39 540 skall klippa 160-200 på absolut under 7 ter sig en aning fantasifullt om du frågar mig. Dr Tinnitus |
|
| Kan tänka mig att Stente mätt sin bil med hjälp av hastighetsmätaren och då skulle det kanske ta mindre än 7sek mellan 160-200. Egentligen kanske detta är 150-185. | |
|
Nä, jag drömmer inte och tror inte heller att det tar mindre tid än 24 sekunder till 200. Däremot tror jag intervallerna är missvisande. Som sagt, 160-200 tar inte 9,2 sekunder. OK, mellan 6-7 sekunder var kanske lite överdrivet, höga 7 stämmer nog bättre. Felvisningen vid 160 är 7 km/h och vid 200 är den 8 km/h på min bil. |
|
|
Stente: Ursäkta att jag öppnar tråden men varför ifrågasätta ett seriöst test gjort av AMS i januari 1999?? För övrigt är bilen i testet manuell. Hade den varit automat hade det gissningsvis tagit mellan 16-17s till 160 km/h och runt 27-28s till 200 km/h. En tid på över 10 sekunder mellan 160-200 km/h för en bil som 540 är fullt normalt! |
|
|
Asså tider är egentligen inte så spännande, då måste man ha två förare som är rätt identiska. Och det är ni väl knappast. Tänkte bara lägga in i debatten, skitsamma vem som vinner. En 540 köper man för känslan. Du får en vacker bil med bra prestanda (det kan ni inte neka till) Lägg därtill körglädjen, bakhjulsdriften och annat. Så är man ju lycklig som få. Det finns häftigare bilar, men alla har ju inte råd med M5 or eller M3:or och 540 är riktigt riktigt bra bilar. Saab är för övrigt i mitt eget privata tycke, en riktigt, riktigt TRIST bil. Framhjulsdriven, avig på flera sätt, rätt kass fjädring nyckeln på sjukaste ställe typ... Riktigt kassa original bromsar... O.S.V För att få en original Saab att vara så störtskön som bara BMW kan vara får man ju byta ut halva bilen... -=Ingen BMW,ingen körglädje!=- |
|
|
Emelie: Du har isf inte åkt eller kört någon av Aeromodellerna. Synd.. |
|
| Jag kan nog oxå tycka att det "Emelie" skriver e ganska överdrivet. Visst, bmw är mer av en komfortvagn i sig men saab är inte på något sätt kass. Exempelvis 9-5 aero kan jag lätt jämföra med en 540 när vi pratar komfort. | |
|
Perran_: Jo det har jag gjort, och jag blev inte så imponerad som ägaren till bilen var. Men det är väl självklart upp till var och en. Jag menar aero ska vara en av saabs toppmodeller eller hur? Men jag menar om man jämför med 5 seriens topp modell som iofs är m5 så tycker jag personliga att saaben inte har mycket att hämta. Och även om jag skulle välja mellan saab aero och 540 skulle jag alla gånger välja en 540. LexCom: Nej klart saab är ingen dålig vagn, det är helt okej komfort, men jag kände inte det där lilla extra i den aero jag fått köra, och det har jag gjort i BMW av liknande och/eller bättre klass. -=Ingen BMW,ingen körglädje!=- |
|
|
Emelie Saabs toppmodel e 9-5 Aero Hirsch på 305 hkr 440 nm. |
|
|
Sorry guys, it's still a SAAB anyway ;-) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
GTI-mannen: Saab 9-5 Hirsch är en tunad modell som inte räknas in i saabs modellprogram. |
|
|
Så här resonerar man bland Saabägarna: Länk Flåklypa |
|
|
LexCom Det går att beställa en sån direkt från fabriken så om den e tonad eller ej spelar det ingen roll.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.