|
Sida 11 av 20
|
|
|---|---|
Ulke |
på plussidan när det gäller Svakkes mätning kommer att om han hade använt original fälgar/däck så hade det gått ännu snabbare...... Inte speciellt bra för prestandan med 235/265/18..... Skulle nog tippa en sekund där cirka??? //Ulke |
|
Problemet med trimmade turbobilar är att ex. 9-5 Aerons lilla 15t aggregat tillsammans med original IC inte orkar hålla 300hk mer än i några sekunder, sen sjunker effekten drastiskt. En M3 e46 lider inte av dessa problem. Att en 9-5 Aero med original hårdvara förutom avgassystem skulle klara 0-200 på under 20 sekunder ser jag som helt omöjligt! Det krävs en 100-200 tid på ca 12,5-13 sekunder för att köra jämnt med en M3 e46 det klarar en Aero aldrig. Vi kan lätt konstatera att om en Steg 3 9-5 Aero tar tre billängder mellan 80-200 på en M3 e46 så finns det en St Bernadshund begraven. Flåklypa |
|
|
Vi kan lätt konstatera att om en Steg 3 9-5 Aero tar tre billängder mellan 80-200 på en M3 e46 så finns det en St Bernadshund begraven. Vad menar du med det ,har inte förstått det rikitigt ?? Tror du att detta e omöjligt eller ?? jag vet att jag i alla fall testade ,han hade inte ett chans sen när jag växlade till 5 växel då kommer han och kör om mig för att turbo pallar inte med ,krävs större turbo .Har kört till o med mot en M5 gammla karossen ,där vart det värre jag lekte med han ...Jag säger som det är ,det finns ingen anledning att jag ljuger ,så om vissa inte tror så är det erat problem ...Flåklypa turbo laddade då 1.6 steg 3 laddar mellan 1.35-1.45 och 1.6 den håller sig i ca 2-3 sec sen sjunker det något .. Dem va 2 pers mera i M3 .. |
|
|
Om Aeron tar en M3 e46 med tre billängder mellan 80-200 så klarar den 100-200 på ca 12 sekunder, känns det rimligt? För mig är det helt omöjligt. Du leker med en M5 e39 som är den gamla modellen, eller menar du e34? Vilken motor var det isf, 3.6 eller 3.8? Jag hade en original 9-5 Aero tidigare och den fick ganska bra med stryk av en M5 3.8. Faktum är att jag haft en PM-diskussion med en som är anställd av Saab och som får anses som den mest insatta personen på stcs-forumet. Han har tystnadsplikt om vissa saker så det är lite lurigt att få ur info av honom men han medgav att för att få ur 10 hk till (till 260hk) så var dom tvugna att modifiera den ökända kobran till inloppet på turbon för att den skulle klara effekten enligt tillverkarstandard (DIN eller SAE). En 250hk Aero går alltså på knäna hårdvarumässigt även om man kan plocka 300hk i någon sekund. Laddtryck säger inte ett skit om man inte känner luftmängd, tändning och andra parametrar. Visst går det att mata på med 1.6 bar men till vilken nytta när bilen spikar så tändningen chocksänks? Dessutom är max laddtryck ointressant för toppeffekten, hur mycket bilen orkar ladda vid 6000 rpm är mer intressant. Flåklypa |
|
|
2 Pers till i M3an, det är ungefär 160kg vilket motsvarar en viktökning med nästan 10%. Där har vi en liten förklaring. Flåklypa |
|
|
FyF*n så Löjlig diskussion, bara för att ni har en BMW så kör ni inte ifrån allt å alla, det finns faktiskt väldigt många bilar som kör SKITEN ur era bemarisar. Min åsikt om bmw, vad gäller Fartresurser, =överskattade. Så snälla, sluta se ner på, i det här fallet, SAAB. www.mbsca.com . . . . . Så slipper man sånt här! |
|
|
Tobbää: Ingen som har sagt att dom kör ifrån allt och alla. Du behöver inte läsa dessa trådar om du inte vill det. Det är helt frivilligt. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Vill inte jämföra olika bilar, men när jag försökte på en lång raka med min 540ia med friktionsringar så sparkade den tomt vid 240 så nog år det vrid i bilen,så nu förstår jag varför bakringarna på sommarringarna är bredare.min år en 02 och jag år verkligen nöjd,för den ser precis likadan som vilken annan 500 series bil ,så det är kul när alla slags `sportbilar`försöker visa hur deras bilar går. |
|
| Tobbää,,, som ovan du behöver inte svara i denna tråden om du inte vill svara ordentligt på den här tråden!!!!!!!! MVH Micke | |
|
Flåklypa --- Det var en M5 med 3.6 lit motor på ca 320 hkr enligt han som jag körde mot ,du borde ha sett han när vi körde klart detta hade förklarat allting hehe.. Detta med laddtryck och tädning du får snacka med Magnus på Nordic för att det va han och Danne som mixtrade lite ,det va inte jag själv dem bytte till smidda kolvar och då la dem annan mjukvaran som kan ge lite extra nm och då höjde dem laddtryck med ,och den spikade inte alls måste jag säga för att Magnus kollade upp allting ...Och dem grabbar e skit duktiga kan jag säga om du inte redan vet ... Hitta nån bil som har 300 hkr vid mera än några secunder ,det e omöjligt om du kollar på digram så ser man på alla bilar att det e mellan 5500-6000 varv 300 hkr allt annat e mindre ..Men tack vore 130 nm extra i Aeron gemfört med M3 det e väl det som har gjort och två pers extra i bilen och i vanligt fall så väger dem mera än 9-5 a .. |
|
|
Ok, du har alltså pratat med Sasse på Nordic (Magnus). Det är duktiga killar men dom motsäger å andra sidan inte att deras effekt inte håller sig lika statisk som Saabs. Det handlar om ett pull från 100-150 på trean (en omkörning) sen sjunker effekten. När det gäller deras och många andra trimfirmors dynopapper så handlar det om en mer eller mindre dynamisk bromsning som skiljer sig ganska markant mot Saabs egna. Dock kan man jämföra trimpapperna emellan och är man medveten om bromsningsförfarandet så är det väl ok. Att dom byter kolvarna förstår jag eftersom dom har en tendens att spricka vid höga cylindertryck och speciellt med tanke på om det finns spikningstendenser. Jag har för mig att Saabs Trionicsystem arbetar med joniseringsenergi från tändstiften istället för piezomikrofoner som detekterar spikning (Bosch). Vilket som är bäst låter jag vara osagt men det finns dom som hört(!) sin original 9-5 Aero spika. Det kan iofs vara något fel på bilen i övrigt. Kör man ladd på 1.6 bar med en TD0415t (9-5 Aeroturbo) bildas det en sådan enorm värme eftersom turbon ligger långt ifrån sitt gynnsamma verkningsgradsområde att insugstempen skenar i höjden. Detta medför att den lilla extra luft som kanske pressas in extra i cylindrarna (varm luft är stor) bidrar till spikning som gör att tändningen måste backas vilket medför mindre effekt och att insprutningen matar på med mer soppa (om inte spridarna redan går på 100% Duty Cycle) för att kyla, vilket också medför sämre effekt eftersom lambdavärdet minskar. Ja ja....i vilket fall är småtrimmade Saab Aero och Volvo T-bilar klart kapabla att få den sturskaste BMW förarens puls att öka markant på motorvägen. Det vet jag också av egna erfarenheter men det finns gränser för vad en Saab, Volvo eller BMW klarar av. Flåklypa |
|
| oj oj,, dessa inbitna bmwägare | |
|
Syftar du på mig eller på dig själv? Flåklypa |
|
|
Jag kan iallafall erkänna att andra bilar också kan vara bra.. lr va man nu ska säga. slut diskuterat för mig. |
|
|
För din kännedom så åker jag Volvo S60 och innan det, Saab 9-5. Flåklypa |
|
|
Flåklypa---- Jag kan säga i alla fall att en 9-5 Aero om man ska köra med 310 hkr då gäller det att byta massa delar på den eftersom inte så många delar e det som håller med den effekt ...Byte av växelåda,kolvar , turbo , osv ett måste tycker jag... Vad har du för Volvo T5 eller ??? |
|
|
Håller med. Ska man köra 310 hyffsad stabila hästar så krävs det annan hårdvara. Ja, T5, Flåklypa |
|
| gti mannen är du här och frågar om du har chans mot mig..jag tror jag tar dig lätt men vi får väll se vad tror ni boys bmw mot ww | |
|
Hahaha jag visste att du skulle läsa det ,det var därför jag skrev hehe... Vi får väl se ,det återstår att se men kan konstatera att min bil e snabbare enligt tester 0-160 med hele två secunder ,vi får se om du hinner i fatt mig hehe ,två sec e mycket ..Det blir spännande ////Längtar hehe .. |
|
| det var av en slummp jag läste det faktiskt har ej varit här på länge var inne igår och såg det,,,men du jämför med den sämsta tiden som någonsin har klockats på 540 verkligheten är en helt annan och dessutom är du inte schumaher som kan få de tider som de påstår att den ska göra medans min gör alltid samma tider hur som helst GTI det blir kul ser också fram emot det:)) MVH till K... från S... vi höres på jobbet | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.