AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
992

325 iA ägare: Hur växlar era lådor kring 90 km/h ?

Hej,

en fråga som enligt min tidigare statistik inte kommer att bli besvarad, men jag provar ändå :D .

När jag har Ekonomi-läge på lådan och rullar kring 90 km/h så händer det ofta att lådan inte kan bestämma sig för högsta eller näst högsta växeln. Detta är speciellt märkbart i lätt uppförsbacke. Det verkar som att det näst sista läget är "överflödigt" i E läge eftersom lådan söker efter högsta hela tiden . Hastighetsintervallet där är väldigt kort.
Jag brukar därför köra på 4:an eller S-läget.
Skall det vara så?
Så min fråga: Ni ägare av automat lådor har ni samma beteende på lådan?

//Stephan

Kramar du också ratten när det går undan?!
Man tycker ju att lådan borde ha sensorer som kan känna av lutningen och därmed kunna "besluta" om lämpligaste växel. Kanske E36 inte har denna feature?

//Stephan

32
645
328CIA
330 iAT //M -02
skall kolla upp detta å återkomma

Daniel
Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Ja, det stämmer precis med mina erfarenheter också!
328CIA:
Snällt av dig. Nyfiken: :) tänkte du prova dig fram eller se vad BMW-kunniga har att säga?

Graf111:
Så du upplever också att näst högsta växeln har ett väldigt kort hastighetsintervall? Det är ju otroligt irriterande att lådan skall hoppa fram och tillbaka mellan växlarna. Hur känns din låda för övrigt? Mjuka växlingar, inga konstigheter?

Någon som vet om det sliter extra mycket på lådan om har beslutsångest??

//Stephan

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Stephan: vet inte viken årsmodel du har på din men jag hade samma problem på min första 525ia. Det är så att den ligger redan på femte växlen, det som händer där strax efter 90km/h så är det momentomvandlaren (tror jag det heter)går i eller ur och då blir det ett så kallad 6 växeln, för att den ska gå snålare.
Har du snöflingan så kan du trycka in den och då håller den sig längre i denna växeln ner till ca. 85km/h. Så fungerar det på en 328 i allafall!
328 har inte samma problem som 325 hade med beslut av automatlådan hur den ska ha det. Vet inte om det sitter en nyare låda i 328 eller om det är så att det sitter nyare programvara eller om det är 2,8liters motorsom klarar detta bättre! Ska kolla upp vad den grejern heter efter 5 växeln.
Tänkte med på en sak om det inte skulle hjälpa lite med byte av oljan i lådan!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
hmm nu skäms jag! Stephan såg inte att det stod 95 års model!

MvH Bmw 4-ever
peter78w:
Tack! Den är en 94a men reggad 95a.
Så det finns en 6:e växel?! Har trott att det var fel på mig :) , men då var mina aningar sanna. Men det är alltså "virtuell"/falsk 6:e växel? Typ som en overdrive. Tacksam om ngn kunde förklara.
Menar du att om jag har snöflingan kommer 5:ans växel att vara "tålmodigare" i de lägre hastigheterna.
S-läget tillåter ju högre hastigheter innan byte av växel.

Vågar man säga att beteendet känns igen och lådan fungerar som den ska?
Vad jag hört så skall (nyare) lådor vara "smartare" och känna lutningen för optimalt växelval.

Stort tack till er som engagerat er!

//Stephan

peter78w:
:) Jag uppdaterade min info precis efter det du skrev ditt inlägg! ;)

Du är återupprättad! :)

Wa
36
Walden
325ia cab -94
530i -93i
Hallå!
Min är exakt likadan. Ett jävla växlande. Det är därför jag alltid kör för fort brukar jag säga... när Polisen tar en :)
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Det man kan säga om senare modeller och generellt om de flesta bilmärken är att programvaran i automatlådor kan variera av någon anledning, jag kör lite taxi på sidan om och där har det visat sig att det är stor skillnad mellan olika lådor.

Sen om det beror på det mekaniska eller programvaran låter jag vara osagt, det kanske behövs en enkel uppdatering i elektroniken förutsatt att det finns någon sådan i äldre bilar?
Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Jag upplever inte detta som något stort problem. Man kan alltid spärra på 4:an om det lutar. Går det fortare än ca 100 km/h så brukar "ryckandet" upphöra.

I övrigt tycker jag att 325 med automat är en jätteskön glidarbil, med mjuka växlingar. Enda bekymret jag haft var tidigare i år när muttern till röret för växellådsoljekylningen läckte efter oljebyte. Efter åtdragning är allt som vanligt igen.

Till landet kör jag dock med s-läget i (krokig landsväg)!
Nej du har rätt Graf111.
Inget stort problem, men lite irriterande. Jag brukar slänga in 4:an också.
Men det är mindre irriterande att veta att det tydligen är på detta sättet!
;)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Stephan: ja därför såg jag inte att den stod -95. Om du kär i 95km/h så brukar det i regel räcka för att växlande ska försvinna, blir det lite brannt uppförslut så kommer den växla. Det är exakt så som du upplever en falsk 6:e växel. Det har alla Bmw.s 5 växlade automatlåder, likaså alla 4växlade automatlåder har en "falsk" 5:s växel.
Gå in på denna sidan Länk och knappa in dinna sista chassi nr. så ser du vilken låda du har, Så kan vi se om det är samma i min 328!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Sorry! Skriver som.. jag vet inte vad!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Letade efter gamla inlägg. 6:e sk. växlen är när lådan släpper moment
omvandlarn och går in i "lockup"....om du trycker på "sport"
så ska du känna att den kopplar bort "lockup:en"

MvH Bmw 4-ever
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
samma sak med polarens 325:a, dock inte på min 328

Daniel
Visa användare
16
bmwnr1
323iA E-30 -86
325iA E-36 -92
hallå jag har samma problem+ att min låda varvar upp innan den växlar + lite ryckig efter olja byte för 3månader sedan ,lampan lyser heller inte att det är för lite olja
tacksam fär svar

bmwnr1j
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.