|
|
|
|---|---|
bmw,m3 |
Hej hej! Har en bmw 750ia-95. Har bytt olja för en vecka sen mobil 1 5/50 varje morgon när jag statar upp bilen så låter de lite illa typ ett kanckande ljud från ventilerna/lyftarna i max 1-2 sekunder är de normalt? Mvh |
|
Vad jag vet är det helt normalt! Om bilen har stått ett tag kan de ta någon sekund att få upp oljetrycket i lyftarna...Tickar det om du startar bilen efter 15-20 min stopp finns det nog anledning till viss oro... Min beter sig som din när den stått ett tag, tickar precis när man startar! Hade tidigare 520 med M50 motorn och den var likadan... |
|
|
Länk De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
bmw,m3 |
Den låter så varje morgon i 1 sekund sen är den helt tyst å felfri. Mvh |
|
Prova med lite tunnare olja nästa gång du byter olja. Mobil 1 0W-40, kan hjälpa. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
bmw,m3 |
Ok de ska jag göra. någon som kan rekomendera en bra olja till min bil till ett rimligt pris? Mvh vad tror ni om shell helix ultra plus 5/40 kan de va nått eller är mobil 5/50 bättre? Mvh |
|
Jag har kollat runt lite, eftersom jag själv har samma problem. Jag har idag 5W-40 olja i bilen och kommer nu gå över till Mobil1 0W-40 som på MECA kostar 475 kr för 4 liter. vilket ger ett pris på ca 119kr/liter, betydligt bättre literpris än Castrol SLX 0W-30. Båda oljorna uppfyller kraven för API SM/CF, ACEA A3, B3/B4 och BMW LongLife 01. Det är den oljan som ska in i min motor nästa gång. Om du hittar ett bättre alternativ så maila gärna mig och säg vad du har hittat. De olärda är så säkra på sin sak, medan de lärda är så fulla av tvivel. |
|
bmw,m3 |
Ok. |
|
hmm jag bara undrar en sak bmw, m3. Servar du din 750 själv eller lämnar du den till en BMW verkstad? En sån bil tycker jag borde få sin rättmätiga service på en auktoriserad firma =) Der schönste Wagen von allem |
|
bmw,m3 |
Hej! lite får man ju göra själv i mellan servicarna så som byta olja stift filter m,m men visst självklart lämnar jag även in den. Tråkigt att de bara ska va så dyrt, men de visste man ju när man köpte dom här bilarna. Mvh |
|
ok. Ja det är lite dyrt. Jag ska väl in med min om 100 mil ca så då blir det till att öppna upp plånboken, men det kan det ju vara värt. Mvh: Martin Der schönste Wagen von allem |
|
Paap Reeder |
... att en ventillyftare knackar ... om det nu är en sådan som låter ?? ... beror det av att hydraultrycket i lyftaren inte byggs upp ordentligt. Har man en ny lyftare och förvarar den uppoch ner kommer det att komma in luft i hydraulkammaren och för att få bort den får man kanske köra flera 100-mil. Knackar de lyftare man har beror de sannolikt på att lyftaren är sliten och ovannämnda luft först måste bort innan trycket byggs upp. ... så TROR jag och jag har inte konstruerat dom.... MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.