|
|
|
|---|---|
| Använder polisen lasermätning av hastigheter även när det är mörkt? Jag funderar på om det kanske är lite svårt för dem att hålla reda på fordon under mörker. Någon som vet vilka regler som gäller och vilken praxis de har? | |
|
Är tyvärr ej helt säker men det verkar vara högst osannolikt att de skulle kunna nyttja lasern i mörker /Christofer |
|
|
Jag har sett laserkontroller i skymning samt även vid mörker. Vad är det som gör det osannolikt att de skulle kunna nyttja lasern vid mörker? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag har blivit siktad på under mörker. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Polisen får använda lasermätning även i mörker men dock högst på ett avstånd av 100 m (kan även vara 200 m men jag klarade mig i alla fall pga detta). /RS2 |
|
| Jag har blivit skjuten i sen skymning, nästintill mörker. | |
|
Det är osannolikt eftersom det är svårt att kalibrera enligt de regler som finns. Länk Där står reglerna om handhavande och vilka kontroller som skall vara utförda och med vilka mätinstrument de skall vara gjorda. Sen skall operatören sikta på nummerskylten eller annan lämplig plats på fordonet. (lämplig plats är ngn yta som är hyggligt vinkelrät mot lasern) Vad som siktades på skall också skrivas i rapporten, troligen är det knepigt att få igenom om det står, jag siktade ut i mörkret men försökte hamna mellan lysena.... Men man måste skilja på mörker och upplyst väg, med mörker menas väg utan gatubelysning. /Christofer |
|
|
Jag har blivit siktad på i både skymning och mörker, så säker är man aldrig.... Och finns det hyfsad väg/gatubelysning är det (enligt en trafikpolis i bekantskapskreten) inga som helst problem att använda lasern. /// Gunnar E. |
|
|
JA! Svärfar åkte dit vid 23-tiden i dalarna mitt i vintern. Becksvart ute alltså. Var strax efter en 70-skylt strax innan bebyggelse, så det kanhända att där fanns vägbelysning, är inte helt säker på detta dock. (tur att man satt i passagerarsätet vid den tidpunkten, annars hade kortet varit borta) |
|
|
Jag har blivit siktad på i mörker som sagt. Landsväg i småland, mörkare än så blir de inte. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Mitt körkort tog dom kl 21,34 den 18 feb i år. Då var det ganska mörkt. men det var bra belysning på platsen (Essingeleden). Och det var med laser... |
|
| När ni säger det så var ju även den vägen jag blev skjuten på i mörker upplyst. Cityringen i Västerås. | |
|
Det går däremot inte att använda laser i regn/dimma. Det reflekterar bara åt en massa olika håll. Men det kanske ni redan visste? Danne - H U M A N R A G E - |
|
|
Ah haa då kanske man ska montera en rökmaskin i grillen:))) -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Jo, man kan mäta med laser i regn snö och dimma.... Men, dess funktion kan bli nedsatt. Men det visar sig egentligen inte med att mätvärdena blir fel utan att apparaten får svårare och svårare att låsa på målet och få en hastighet. Blir nederbörden för svår så kommer den inte att kunna låsa. Polisen har däremot infört en regel som säger att man inte får använda mätresultat tagna i betydande nederbörd, för att undanröja ev. tvivel eller risk att nåt går fel. Ungefär samma resonemang som de har med att inga mätningar gjorda på längre avstånd än 400 m får användas för att bötfälla. Detta trots att apparaten kan mäta på upp till 900 m avstånd utan problem. |
|
|
och jag som trott att man varit skyddad i nattens mörker =( Den som har flest grejjor när man dör Vinner !!! XD |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.