AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.378

Olja på klädsel - hur få bort?

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Jag har lyckats med konststycket att spilla ut olja på innerklädseln. Korkat, jag vet, men nu gäller det ju att se positivt på saken, ett bra tillfälle att putsa. Jag kan lyfta ur klädseln ifråga. Det rör sig om kanske ett par dm2 som känns feta av oljan. Jag har testat:

- avfettning, högtryckade av
- YES, svampade upp bra lödder, tryckte av

Klädseln känns bättre men inte jättebra.

Tips på medel och angreppssätt mottages tacksamt! Nästa steg jag tänkte testa i kväll är starkare avfettning, sedan Yes och svampa, sedan trycka av. Steget efter det tänkte jag testa ännu starkare avfettning, om det fläckar etc. Jag är inte jätteorolig för fläckar då det är bitar på klädseln som inte direkt syns. Tricket verkar vara att försöka lösa oljan, sedan binda upp kladdet i något (yes-skum) och sist trycka av det med högtryckstvätten.

Kommentarer, synpunkter, tips på medel och glada tillrop mottages tacksamt :)

mvh
Anders
Hyr en vattendamsugare hos närmste kemtvätt eller mattförsäljare. Det är mitt tips.
Alternativt låt ett proffs(mrcap/ditec) försöka ta bort fläckarna.
Du kommer med högsta sannolikhet att skada inredningen när du går på med starkare lösningsmedel.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
wendtan, tack för tips!

Metoden lite starkare blandning på avfettningen + skumma upp YES kommer faktiskt från Rekondgruppen här i Sthlm. Som nödutväg åker jag väl till dem med hela mattan, den går som sagt att plocka ur bilen mycket enkelt.

Dammsugaridén är intressant... Ska suga lite på den.

mvh
Anders
Ja läste i senaste teknikens värld att de provat ett fläckborttagningsmedel som hette Vanish oxiaction eller något snarligt med väldigt gott resultat på fläckar på bilklädslar.

Denna Vanish produkten var tydligen framtagen för fläckborttagning på mattor och möbler. Kostade 59 kr eller i den häraden. Kanske värt ett försök?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bustorp
Firren:
Jag tycker du har löst problemet själv. Ditt förslag är klart bra. Gärna lite ljummet eller varmt vatten i högtrycken så blir det nog bra. Mattor är j---igt tåliga.
Problemet vad gäller vattendammsugare är ju att du inte kommer åt på djupet i mattan + att det inte finns något medel till dammsugaren som är effektivt nog att lösa olja/fett.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Problemet löst, mattan tillbaks i bilen.

Jag körde helt enkelt ett par varv med avfettning, svamp, YES och högtryck. Det hela blev ju några resor enklare av att det gick att lyfta ur mattan...

Tack för alla tips, hoppas att det här kanske kan hjälpa någon annan! :)

mvh
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.