AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.422

Hur byta stötdämpare fram ?

Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
Hej

Finns det något service tips eller steg-för-steg om hur man skall gå tillväga då man byter stötdämpare fram på en E39.
De har nämligen fryst sönder under vintern, vi har kalla vintrar uppe i norr :)

/Fredde
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag har inte svar på din fråga, dock en fundering; Om din 523a är tillverkad 12/97 är det väl en 98-års modell?
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
Ja, vissta kan det vara så, jag har ingen aning, den del säger att det är en 97:a och en del 98:a, det är just därför jag har skrivit så :)

/Fredde
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Finns det inte en Haynes mearbok till din bil? Jag skulle tro det hur som hällst och där i hittar du en utförlig beskrivning. Annars är det inte så värst mycket skruande för att ta bort främre fjäderbenen. Tror nog att dom flesta reder ut det utan beskrivning. Kan tänka mig att det skulle ta en dag att byta för den ovane. Enda specialverktygen som behövs är fjäderspännare.
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Man bör ha en bra spindelledsavdragare för att få lös styrleden. Säg till var ni köpt om ni hittar någon som passar.

/Jonas
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
lossa dom tre bultarna på stödbenslagringen med upphissad bil, och ta lös pendelstaget tror det var 16 ringnyckel. Sen lossar du bulten som håller stötämparen 18 eller 18 hylsa känn efter om dämparbenet går o vrida runt ta fjäderspännaren 2 st o kläm ihop fjädern o stödlagret lite grann så pass du är så vika ut den från skärmkanten sen när du är utanför då vrider du loss dämparen o fjäderpaketet på samma gång, ta det till ett skruvstucke o kläm ihop stödbenslagringen o fjädern samtidigt o lossa bulten i toppen av dämparen 18 ring eller en förlängd hylsa så du kan hålla fast bulten samtidigt med insexnyckeln. lät fjäderspännaren o stödlagret sitta ihop det är lättare o återmontera det på dämparen sedan om du inte skall byta något på stödlagret också förstås. dentta jonbb tar ca i,5 timmar per sida så det är relativt enkelt bytte på min förra veckan.
Wh
29
Whp
525i M20 -90
Glöm inte o lufta dämparen..!!
Håll den upprätt o pumpa den några gånger..sen ska den hållas lodrätt tills du monterar den.

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Va då lufta? Har jag aldrig hörts talas om. Det är ju gas i dom.
Min framfjäder gick av på min E39:a så jag håller på att byta den men jag har fastnat. Jag får inte loss styrleden. Den sitter som fastsvetsad. Jag har provat med flera avdragare från biltema med de ger vika före styrleden.
Är det någon som har lyckats få av den och med vilkn avdragare i så fall?
Jag har lyckats få loss fjäderbenet och tagit loss den gamla fjädern. Den gick av i
Den gick av i nederdelen så det var inga problem att få ut den då man kunde trycka ner dämparen helt. Men med en ny fjäder på på fjäderbenet så blir fjäderbenet längre och då måste "paketet" där nere sänkas/viklas betydligt mer och jag är rädd att jag kommer att böja styrarmen om jag försöker utan att fått loss den först.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående luftning så har Whp rätt - men det gäller bara oljestötdämpare. För oljestötdämpare fyllda med gas (oftast benämnda kort och gott som gasstötdämpare - fast dessa självklart också har olja i sig) så behövs inte någon luftning göras.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja kulbultarna brukar sitta som berget, minst sagt! Var glad att du slipper byta Casterstag på E34 =)

Jag använder mig av en avdragare som har skruv. Först knackas den in så den hamnar rätt, sedan är det bara att ta fram skiftnyckeln och dra åt den mot kulbulten, sedan knacka med något lämpligt så lossnar de flesta. Jag köpte avdragaren på Mekonomen vill jag minnas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.