|
|
|
|---|---|
Fredrik Johansson |
Är det någon som har ett tips hur man åtgärdar detta? Gaspedalen är väldigt trög vid nolläget(från tomgång och ca 1cm gaspådrag) Detta ger en väldigt ryckig gång vid köbildning och krypkörning. Har provat att smörja vire och länkaget vid spjället. Pedalen är endast trög när motorn är igång. FJ |
| Har samma problem. Ska testa att kasta ut mattorna o dammsuga rejält bakom gaspedalen, det samlas mycket grus o skräp bakom vid golvet, o sen smörja med 556, på "gångjärnen" vid golvet och leden på ovansidan. får se om det kan ge nåt. | |
|
kolla med BMW det verkar vara ett vanligt fel, hade samma på min 318-99 The perfect Drive! |
|
|
Har känt tendenser till liknande problem jag med, men mest känns det när man kopplar ur farthållaren med knappen på ratten. när man sen skall trycka på gaspedalen så är den rejält trög nästan så att den sitter fast. För att slippa det så brukar jag först gasa lite lätt och sen koppla ur farthållaren för har jag börjat röra på pedalen så fastnar den inte. >> manges: du kommer inte ihåg vad bmw gjorde åt din bil? Annars får jag se om jag får tid att åka förbi bmw här i stan och höra vad de har och säga Erik |
|
|
Jag vet jag vet! ;) nämen jag fixade just detta på min egna bil, e36 316i. Öppna huven och skruva upp plastskydded för gasvajerns fäste. Om du testar att dra tillbaka gasblocket med fingrarna istället för vajern känner du att det sitter som fast just i början. Det är den lilla stopp skruven/bulten som det gasbläcket slår mot när den går i topp läge, alltså när man inte trycker något på gaspedalen det är i den det fastnar. Först testade jag lägga en pappersbit mellan den stopp bulten och bläcket och då gick det till min förvåning fint. Så det jag gjorde var bara att spänna gasvarjern lite för den var rätt slak så att den inte slår i där så hårt utan kanske är en halv mm ovanför, men inte så att motorn varvar när man inte har någon gas, så det får man kolla så man inte spänner den för mycket. Men det är iaf det som gör att det sitter fast sedan kan ni ju se vad bästa lösningen att fixa till det är men för mig var det bara att spänna på vajern lite. |
|
|
manges, det du sa att det var ett vanligt fel kan nog vara mycket möjligt för att vajrar de töjs ju alltid lite med tiden, så kan nog tänka mig att de dom gjorde på din bil var att bara spänna den lite. |
|
Fredrik Johansson |
Tack för tipsen. Skall testa detta med förhoppningsvis gott resultat. FJ |
Fredrik Johansson |
farmor: Tack för ett bra tips. Det gav ett fefritt resultat. Nu är det bara att köra igen utan den irriterande tröga pedalen. FJ |
|
8-) Kul att man kunde hjälpa. |
|
|
Jag har samma problem på min 316-00 (E46). Nu skall jag hem och skruva lite....hoppas att resultatet blir det utlovade... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.