AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.224

Fartkameror VS Böter =)

Sida 2 av 2
Snitthastighetkamerorna finns inte i Sverige ännu men de finns i flera EU länder som ex NL vad jag vet.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Ingen behöver identifieras på kort. Om en bil med reg.-nr. ABC 123 åker förbi för fort, kommer ägaren till ABC 123 att få en bot senare. Oavsett om det var någon annan som körde.

Jag vet inte vad som händer om man kan bevisa att bilen var borta (alltså stulen) vid det tillfället...?

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Nej, det är inget ägaransvar vid fortkörning, det är bara föraren som kan bötfällas, och om de inte kan identifiera vem det är så finns det ingen att bötfälla. De kan naturligtvis fråga bilägaren vem som körde vid tillfället, men eftersom vi inte har någon angiverilag så är man inte skyldig att uppge det.
Be
361
Berga

740iA -94
Tror att min källa, som är polis, har ganska så bra koll på hur det ligger till, Drutten.

/Berga

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Uppenbarligen så har han inte fullt så bra koll, eller också så försöker han bara "skrämma" dig till att inte köra för fort.

Enligt trafikförordningen 1998:1276, 14 kap., 3 § så är det föraren som ålägs böterna:

"3 § Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. bestämmelserna i
...
b) 3 kap.
- 2, 3, 5-11 §, 12 § första stycket, 13, 16 eller 17 § eller föreskrift som har meddelats med stöd av 17 §,"

Och 3 kap. 17 § beskriver hastighetsbestämmelserna. Länk
Be
361
Berga

740iA -94
Jag är dålig på lagar, men "1998:1276" betyder väl att lagen är från år 1998? Då stämde det också. Det HAR varit så, men man tog bort det. Numera är det alltså möjligt att bilens ägare (och alltså inte nödvändigtvis förare) får böter.

/Berga

Berga: Din teori stämmer inte. Lagen från 1998 gäller fortfarande...
"Drutten" har alltså helt rätt!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Berga, din poliskälla var inte mycket att hänga i julgranen, denna debatt har pågått ett tag. Alltså den allmänna debatten om ägaransvar. Än så länge har man inget ansvar för sin bil, bortsett från var den parkeras.
Personligen tycker jag hela diskussionen är absurd.
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Tror knappast att dom ändrar lagen hur som helst. Är ju inte gjort på en handvändning direkt..

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
Be
361
Berga

740iA -94
Får väl vika mig då. Och istället börja trycka på förbi kamerorna! :D Har levt i tron att det är ägaren som får böter, oavsett vem som sitter bakom ratten, och därför sett upp med just dom. Men nu är det slut.

Genialiskt forum det här. :)

/Berga

Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Om det är företagets bil, och föraren syns bra, kan polisen ta kontakt å fråga vem det är...då gäller det att den som pratar med polisen är med på noterna o inte har en aaaning vem det är på bilden. Jag vet en säljare på ett företag med ca 20 anställda som är plåtad ett 10-tal ggr, där har en enveten polis tjatat med VD flera ggr som bara säger "det kan du glömma" på värsta Fälldindialekt;)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fattar inte hur dom kan lägga ner tid på dom fall där det inte går att fastställa på en gång! Vilket jävla slöseri !
Min Far blev tagen på bild i 120 på 80 hemma i Finland, han hade min mors bil. Ett tag senare kom boten hem skriven på min mamma. Hon överklagade eftersom hon inte hade kört bilen, och bilden var så dålig att endast personen vid min far kunde identifieras som "kanske kvinna" (Detta var polisen mycket försiktiga med att berätta min mor, kanske de trodde det var min fars älskarinna:)

Nåja hur som helst kunde föraren inte identifieras, för ansiktet blev precis bakom bakspegeln. Och min mor hade ingen som helst plikt att berätta om min far lånat bilen eftersom finska lagen har bestämmt att en fru/man inte behöver vittna mot sin fru/man.

Så boten slängdes i soptunnan.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Menar du att man i Finland är tvungen att angiva någon, förutom om det handlar om makar ??
Nej, men detta är ju ett rätt så klart fall, när de misstänker min far, en rätt så känd person i en liten stad som Ekenäs. Man kan bli kallad som vittne. Även mot din vilja. Om polisen anser att du är en nyckel person.

Länk

Angiva och vittna är två olika saker.

Länk

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Så här kan det se ut då man får hem en bot från en kamera i sverige: Länk

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
Debatten om ägaransvar har ju pågått en tid nu. Frågan är hur man gör med alla de fall där fordonen ofta körs av olika förare, t.ex hyrbilar, bussar osv?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.