AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.225

Fartkameror VS Böter =)

Sida 1 av 2
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Hörde en nice berättelse på ett annat forum ang kameror idag.

En kille som alltid var VÄLDANS noga med att köra lagligt förbi kamerorna körde förbi en och såg att det blixtrade till = den tog ett foto.
Va f*n tänkte han, vände, körde EXAKT lagligt förbi kameran på andra sidan vägen, KLICK den fotade. Nu vart killen grinig och vände igen, för att köra åt det håll han först var på väg åt. Drog förbi den första kameran igen, ännu en gång fotade den honom. Han ringer snuten och förklarar att han kört förbi kamerorna i 100% laglig hastighet och ändå vart fotad så något måste vara fel! Polisen medelade att de skulle kolla upp det!

Tre veckor senare kommer ett brev. Böter 1800:-
600:- gånger tre.... Körning utan bälte...

=) Tråkigt läge!

Detta är garanterat en skröna för hur skulle kameran kunna registrera att han kör utan bälte.....?! *ASGARV*

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter ju troligt.....
Menar han att polisen kan bötfälla dig för körning utan bälte varje gång du gör en vändning eller åker in på en ny väg?
Höjdes inte "körning utan bälte" till 800kr i böter vid årsskiftet?
Eller va det bara ett förslag kanske?

Det är en skröna idag men kan (lär?) bli verklighet imorgon om trafiksäkerhetsförmyndarna fortsätts att få fria händer i den till synes desperata jakt på nollvisionen. Det finns redan idag kameror som kan beräkna ex snitthastighet mellan två kameraskåp samt även urskilja om en förare har bilbälte eller ej. Det finns långtgående planer på en stor "trafikbrotts central" som av politiska skäl placeras i norrland där i framtiden fortkörare samt bältesfuskare skall kunna bötfällas via de nya automatiska kamerorna.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Å f*n!!

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
"Det finns redan idag kameror som kan beräkna ex snitthastighet mellan två kameraskåp samt även urskilja om en förare har bilbälte eller ej."

Jag ifrågasätter verkligen om det finns kameror som kan urskilja om en förare har bilbälte, hur skulle det gå till?

Att man kan kontrollera om föraren har bilbälte när en bild är tagen är ju en sak, men det är ju knappast kameran som har upptäckt det.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Om det nu är så att det redan idag finns kameror som mäter snitthastigheten mellan kameror är vi verkligen på riktigt på väg mot att bli den sista Sovjetstaten! Med övervakning av sina medborgare. FY FAN
Drutten: Jag var visst otydlig i mitt tidigare inlägg, naturligtvis kan en bälteslös förare endast upptäckas om denna redan registrerats av kameran pga hastighetsöverträdelse.
På sikt finns det risk att övervakningstekniken förbättras där alla bilar fotograferas och analyseras automatiskt på en viss vägsträcka. Säkerligen ett vansinnigt dyrt system men det skulle bli enkelt politiskt sett att genomföra detta, till skillnad från att ex lägga pengarna på förbättring av vägnätet. För att inte tala om alla böter det skulle generera.

Stavros: Har en vän till mig som åkte fast i Holland efter att lekt ögontjänare med fartkamerorna. En snitthastighet på 120km/h på 80-sträcka mellan skåpen resulterade i en hemskickad bot på 55 Euro.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Världen är sjuk...
Visst, nollvisionen i alla ära men vart i h-e är vi på väg!?
Men det finns ju saker att göra så kostar betydligt mindre och som inte kränker integriteten.

Ta bönder med betor t.ex, det kan bli ganska förödande om en motorcyklist kör på en avfallen beta...

Med vänlig hälsning
Magnus Lindberg

Finns det andra bilar än BMW!?
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Kristoffer: Ah, då förstår jag.

Och visst finns risken att den kontrollen införs när tekniken för det utvecklats. Bildigenkänning är ju något som det forskas ganska mycket inom, så den framtiden är nog inte alltför långt bort...
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Men dom bötfäller väl ingen om dom inte kan se vem det e som kör?!?

Sjöberg
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
En vandrings-sägen - från England urprungligen tror jag

Len
SkrönaII
I framtiden blir det en läsare i varje bil att sätta körkortet i under färd. En transponder skíckar data om fart m.m. till ett skåp vid vägkanten. Och på en STor skylt visas det : "Krokodilen" kör nu i 150 knyck, hans score denna vecka är 165 och hans årsbästa är 180, samt indraget kk i 6 månader.
Dreams.....

L.
(up & running)
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
sjoberg: Nej, kan de inte identifiera den som kör, eller om det inte är registrerad ägare som kör, så kan de inte göra något.
Len: Jag förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg. Har svårt att tänka mig att detta system du beskriver skulle föra med sig något positivt, vare sig för föraren, staten eller ur ren trafiksäkerhetsynpunkt.
Det finns ett TV-spel "Need4Speed Hot Pursuit" där man skall tävla med trafikpoliser och därmed samla på sig olika nivåer av fortkörningsböter. Topphastighet och snitthastighet beräknas också vad jag vill minnas. Kanske det var denna "skröna" du tänkte på ;-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Len: Tänk om kortläsaren helt enkelt käkar upp kortet varje gång gasfoten väger tungt i framtiden!

Quo vadis..
Len
Kristoffer
Min poäng var/är att den som kör som f-n blir "publicerad" på den ganska så stora displayen (ca 4 x 10m eller så), med hela brottsregistret, antal fortkörningar, antal Bmw:ar i ägo samt personnummer. Allt detta står kvar på displayen tills "nästa" stjärna dyker upp, då blir det han som blir publicerad. Detta lär få en högst allmänpreventiv inverkan, kanske t.o.m. påverka trafiksäkerheten i en positiv riktning. Iaf som jag tror.....men jag kan ha fel som vanligt.

L
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Se Georg Orwells 1984, det är inte långt till att verkligheten överträffar dikten nu. Storebror ser dig!

Mvh Björn
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
vary finns skåpen som beräknar snitthastigheten. Bara så ja vet, de brukar ju vara så att man saktarner vid kamerorna sen gasra till nästa. Kul att gasa

No Turbo shit - Just real power
Len
Förvisso lär Moder Svea ta många steg på vägen mot den totalt säkra färden på vägen. Integritet, PUL, Gustaf Petrén, allt kommer att vara glömt. Målet helgar medlen....

L.
(up & running)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.