|
|
|
|---|---|
| Tja! Var och besiktigade M3:an (E36 -93) idag och fick några tvåor bland annat för höga HC-värden. Vad kan det vara för fel? Kattarna? Kan ju tillägga att bilen inte har gått på hela vintern och jag har bytt olja och filter dock inte stiften och ja, jag körde motorn varm innan besiktning. Sen en till fråga.. Det kommer ett ljud när man startar bilen och det låter nästan som en disel typ i fem sekunder bara. Är det Vanos eller? Tacksam för svar! Mvh // David | |
| de låter lite i början innan de blir olje tryck i motorn sen så slutar de MVH Micke | |
|
jo det är vanosen du hör när du startar motorn...det är så att vanosen arbetar med oljetrycket, och om bilen har stått en längre stund så tar det just några sekunder innan oljepumpen får upp trycket som krävs och då låter vanosen "illa". Inte särskilt attraktivt :) MVH Johan K |
|
| Okej! Tack för svaren.. Avgasvärdena då? Ingen som vet? Mvh | |
|
Kan vara en mängd faktorer som spelar in...sök på höga avgasvärden. Men vanligaste är en kass Lambdasond, alternativt en dålig katt. Lycka till! |
|
| Var bilen riktigt varm? Tukta ur den riktigt.Kan göra en jäkla skillnad. | |
| Jo.. Gjorde just det! har hört att man lär över 5000 varv ett tag för ett den ska gå igenom. Kom på ett till fel också. Det luktar besin (oförbränd) när man startar bilen. Kan det vara någon sland som det är hål i eller nåt? Mvh | |
|
Det som rasslar vid start är troligtvis kamkedjesträckaren, väldigt vanligt på 3,0or. byt till en från 3,2. Vad det gäller HC brukar det funka att köra bilen riktigt hårt, kolla ävern så du inte har läckage nånstans på insugssidan på motorn, gummisbäg/langar, vevhusventilation. /// Fredrik |
|
|
Troligast är nog dock att du hör luftpumpen väsa eftersom den går igång om du har en kall motor och tillför extra luft i avgassystemet. Det låter bara i nån minut efter kallstart och är väl ingen direkt vackert ljud. |
|
|
NeglectMind: Avgasvärdena kan spela en ett spratt fast bilen är riktigt varm. Jag körde en sträcka på ca 9 mil och sen direkt in i besiktningshallen, kanske stod stilla och väntade i 5min. Trots detta så när jag kommer i så va värdena för höga. Besiktningskillen sa att han ville ut och köra bilen en runda och sen mäta igen och det gjorde vi, körde kanske 1km och sen mätte vi på nytt direkt efter och då va det inga problem. Killen sa att detta va ett vanlogt "fel" på BMW. Så även om man vet att bilen är varm så ska mätningen göras direkt efter man kört bilen en sträck. Alltså inte ens 5min efter. Detta är min erfarenhet av din situation. Kan/vill inte uttala mig om vad som annars är fel, pga okunskap i ämnet. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
var samma sak för mig när jag besiktigade min m3 -96 nyligen, körde också den riktigt varm innan och stod väl 10min, hade också för höga avgasvärden men efter att besiktningsmannen kört ett par varv så testade vi igen och då var det inga problem.. /// mstrutsen |
|
|
Vid 5-10 minuters stillastående kallnar katalysatorn, tveklöst... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
>>>Tabasco Låter luftpumpen som en diesel!? ///Fredrik |
|
| Jag tyckte det som Fredrik Olsson sa lät mest riktigt om kamkedjesträckaren. Har lurat på det förut om just det men tack för alla svaren. Fick en tvåa på dimljusen som jag inte har en aning om hur jag ska rikta. Någon som vet? ska prova söka lite också! Mvh | |
|
var också på bes idag och fick ett hc värde på 280 fast bilen var varm.Men jag anade att det bara behövdes en ny urdragning av motorn så jag körde en sväng som nog polisen slulle ha misstyckt till =) och hc värdet var vid ny mätning 000 samt perfeckta co värden och ett bra lambda värde..så en rejäl vända innan avgasmätning är givetvis att föredra.. Ni som bytt kedjesträckare har det slutat rassla för er?? |
|
|
Jag var och besiktade min förra veckan, körde inte hårt fram till besiktningen och fick vänta ca 10 min innan jag fick komma in, men mina värden var helt OK. CO 0 HC 40 Verkar vara rätt vanligt med Bmw och höga avgasvärden. Min M3 Länk |
|
|
Dimljusen löser du temporärt genom att dra ur säkringarna. Då är det plötsligt OK då de inte går att tända. Justeringen har jag inte koll på eftersom jag inte gjort detta på just E36 M3:an. Jag vill dock påpeka att du fixar till dimljusen innan du börjar använda dom igen. Jag vill inte bli bländad om jag möter dig ... |
|
| Dimljusen ska du justera genom att skruva på en skruv som sitter lite snett vinklat in mot dimljuset,tror det var en stjärnskruv. | |
kombilappis |
hmm tydligen ett vanligt problem med högt HC. vilket är kolväte om jag inte har helt fel ? det va samma på min 95a. dom bytte lambdan på det stället som jag köpte bilen på.. dom pröjsade.. så det gör ju inget. men sen va det helt okej.. men det låter ju konstigt att man ska behöva smiska motorn för att den ska gå rent ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.