|
|
|
|---|---|
SpineKracker |
Som rubriken antyder undrar jag om det är någon som har erfarenheter av någon, eller helst av båda, dessa bilar. Sexa är i stortsett ett krav så 318 och 230 CE är inte intressanta. Vore tacksam för synpunkter, fakta, erfarenheter mm Även om detta är ett BMWforum kan ni väl försöka att hålla er så objektiva som möjligt? =) MVH |
|
Jag har en MB coupé, men det är 70 års modell, så den kan väl inte göra sig rättvis här, men den har en sexa. Skillnaden annars tror jag är att BMW:n har sportigare karaktär, och MB:n mer åt komforthållet. Det jag gillar med MB coupé är att den inte har nån stolpe mellan sidorutan fram och bak, precis som gammla jänkebilar med HT. BMW CS #5206 |
|
|
Jag har kört en manuell 300 Coupé 12V och den var riktigt slö, lika slö som en 530 E34 med gamla sexan. Däremot har jag åkt en 300 Coupé 24V automat och den gick betydligt bättre. Väldigt skön bil. |
|
SpineKracker |
Provade en 320CE automat, dvs 24-ventilaren idag och den var riktigt skön! Helt klart föredrar jag den framför E36an faktiskt nu när jag provat ett riktigt fräsch ex. Visst, den är inte lika "körbetonad" som E36 men å andra sidan kör man ju oftare lugnt än "aktivt" så då föredrar jag en glidare. Denna gången iaf, ränderna går ju aldrig ur en BMWentusiast =) |
|
MB 320 CE automat är en otroligt härlig bil med fantastisk kvalitetskänsla dessutom är den pigg och går stadigt i riktigt höga hastigheter. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Jag äger en Mercedes 300CE (12ventilare) av årsmodell -89. Och e36 325 har jag kört en hel del av. Komfort så vinner mercan. Helt klart. Lyxfaktor så vinner mercan även den. Mycket gedigen kvalitetskänsla i bilen må jag säga. I Acceleration så vet jag inte vilken. Men mercan känns ändå piggare med sina 180hk/260nm gentemot 325 E36 på 192hk/245nm. Som "lekbil" så är BMW'n helt klart en vinnare. Är mer körglädje i den än i mercan som är som en båt på vägen. Den mercan jag har känns otroligt pigg och stämplar på bra upp till väldigt höga hasigheter utan problem. Bilen har också gått 32k mil och de är ju den sorts motorn som håller hur länge som helst i stort sett. Bilen har aldrig krånglat på något allvarligt sett. Haft den ett tag och det enda som är bytt är olja då och då. Samt fördelare en gång. Reservdelar skulle jag å andra sidan säga att BMW'n är billigare. Då mercan har otroligt dyra delar. T.ex en "liten" plastdetalj som går till el-sätet på ena sidan går lös på 1000kr. Absurt. Hur som helst så skulle jag nöja mig med vilken som av bilarna. Dock helst en E36 325 då jag gillar att busa. Annars är Mercan perfekt för allt annat. Mvh Michel Länk |
|
SpineKracker |
Efter att ha kört E30 ett bra tag nu känner jag att jag har busat av mig det värsta. Ok, hur är servicepriserna hos MB? Tycker allt att BMW tar ut tillräckligt för sina reservdelar de med. Gaspedalen till E30, dvs en en plastbit, kostade 350kr+ vill jag minnas. Tillverkningskostnad.. 5kr? Men det är smällar man får ta om man vill en köra en premiumbil i klass med E30.. Då jag kör en hel del motorväg vore det skönt med en tyst bil denna gång, har blivit van vid A4 som går oerhört tyst.. |
|
SpineKracker, det vet jag inte. Aldrig haft bilen inne hos MB. Mekar allt själv och då är det som med vilken bil som helst. Dvs billigt. Jag har ju själv en E30 så vet hur du menar. Men det låter helt klart på dig att det är en Mercedes du ska ha! Den går tyst och fint på vägen, riktig komfort må jag säga. Har du fler frågor så ställ dom gärna. Mvh Michel Länk |
|
|
En MB 300 CE är en skön glidare som du borde jämföra mot en E24 eller E34 istället för en E36 som är mindre och modernare. Komforten är överlägsen i en 300 CE men annars känns den bara gammal och trött, 24v är bättre i draget. Om något strular så blir det dyrt! En bekant har problem med antispinnet på sin 230 CE och det kostar flis... Vill du ha en sportig modern bil, köp en E36 coupé. Vill du ha en skön glidare köp Mercan eller en fin BMW 635 csi eller en BMW 850. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Ni som säger att 12ventilaren är trött. Vad för slutkörda bilar har ni provat? Min är inte slö/trött för fem öre må jag säga. Så känner inte igen mig i det området. Har ju en hel del bilar att jämföra med när det gäller effekt (allt upp mot 400hk). Och 12v är då inte trött enligt mig. Eller så är något gjort med motorn i denna merca jag har, utan min vetskap. Mvh Michel Länk |
|
SpineKracker |
Skillz: Har förgäves försökt hitta något slags beg guide till denna bil på internet men hittar ingen. Vad bör man främst se upp med, kolla upp noggrant? Utom det vanliga såsom rost, missljud etc. En nackdel med E36 är ju även att de är så vanliga... En CE har enligt mig enormt mycket mer pondus och status. För att komma upp i samma pondus krävs en E46 coupé, enligt mig, och då talar vi om helt andra pengar. M femman: Har funderat på 635 men det är ju ändå en väldigt gammal bil. Iof älskar jag gamla bilar, men efter att ha blivit påkörd i min E30 känner jag att jag gärna har en hyffsat modern bruksbil och kanske en 635 som andrabil eller liknande. 850 är helt klart snygga och har hög glidarfaktor. Har dessvärre ingen som helst erfarenhet av dessa. Föreställer mig att körkostnaden för en sådan gärna rusar iväg ? MVH |
|
har en MB coupé, dock en 230 och jag kan bara säga att dom är grymt snygg enligt min mening:P drar man ner alla rutor så blir det en grym glidare!! ville bara skriva av mig:=) |
|
SpineKracker |
Håller med om att den är ruskigt snygg med rätt stuk, dvs med vita blinkar och med benzfälgar =) Känns mer tidlös än E36, som jag förvisso tycker mycket om, men det känns som om den befinner sig i gränslandet mellan att vara omodern och bli en "gammal" bil, såsom E30. Vad bör jag vara uppmärksam på när jag tittar på dem?? MVH |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.