AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.548

E46 För feta däck! Skrapar i kanten! Vad ska jag göra?

Mi
7
Michiman
318i -00
TJA!
Har köpt 18" m3-fälgar till min 318i. Ser ruggigt snyggt ut!

Problemet är att bakdäcken är för feta(255) så de skrapar i skärmarna vid minsta lilla ojämnhet i vägen. Vad ska jag göra? Går det att höja upp i bak eller fixa skärmarna på nått sätt? Vill inte göra mig av med fälgarna... Kanske bara att sälja eller?
Någon som vet?

//Michel
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Hitta någon som kan valsa dina skärmkanter så har du nog problemet ur världen!

Brukar kosta 300kr per skärm.

Vet att t.ex Skanstullsdäck i sthlm fixar detta.

///Michel

Mvh
Miche
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Valsa bakskärmarna eller svarva nån mm på innercentrum på fälgen "om det går på fälgtypen" hör med INTERA.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Är det replikor? Vilket ET har dom? De skall gå med ET 47-50.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Mi
7
Michiman
318i -00
HAr ingen aning om vilket ET som har... Dett är original. Nu låter jag kanske som en idiot mrn vad är et? Däcken som sitter på är Michelin Pilot sport 255

Michel
Mi
7
Michiman
318i -00
Oj! Såg att det såg ut som en fyraåring hade skrivit det där. VAR LITE SNABB MED TANGENTERNA. Vad är et? Nått med däcken eller?

Michel
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag har 18" originalfälgar på min bil, med 255/35 i bak. Bilen levererades med den dimensionen från fabrik så själva bredden är det nog ingen fara med, såvida det inte skiljer mellan 318 och 328 på nått vis. Däremot är det nog som de andra säger ET som inte matchar med din kaross, M3an är ju bredare.

Uppdaterat Min bil: Länk
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
ET är alltså inpressningsdjupet, hur mycket fälgen bygger inåt och utåt från navet.

Uppdaterat Min bil: Länk
ET (offset) är fälgens inpressningsdjup, alltså var fälgens annläggningsyta finns. Måttet måste vara anpassat för den specifika bilen så att fälgen inte hamnar för långt in i hjulhuset, eller för långt ut då det tar i skärmkanten. Om du har rätt ET-mått (som orginalfälgar har) så får du går ner i däckdimension eller låta valsa skärmkanterna något.
Är bilen sänkt?

...........

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Mi
7
Michiman
318i -00
Bilen är inte sänkt. Ska försöka hitta någon som valsar skärmarna. Bor i Skara. Får se om jag hittar någon runtomkring här. Syns valsningen mycket när man slänger på vinterdäcken sen? Finns en bild under delar säljes på bilen. m3 18" original. Svart 318 on någon vill se.
Att M3E46 orginal bakfälgar inte passar på övriga e46or är allmänt känt. Det beror på att fälgarna har runt ET20.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
DanneE
Det blir svårt att få funktion i det.

Fråga Intera hur mycket man kan svarva av i centrum på fälgen.
Sen får du valsa skärmkanten ordentligt.
Det kan KM Tuning.

Vart bor du?

/Daniel
320dT M ´05
Mer info: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är det riktiga originalfälgar och inte replikor så är det inte så konstigt att dom tar i då dessa skiljer en hel del. Även replikor har ofta för lågt et-mått (brukar ligga på et35). Har du et50 samt 255/35-18 funkar det utan några problem alls på en e46.
Mi
7
Michiman
318i -00
Bor i Skara. Vore gött om det fanns nått runtomkring.

Michel
DanneE
Jag skulle sälja dom faktiskt.

Sen köpa kopie hjul med bättre ET.

/Daniel
320dT M ´05 - 19" OZ & Coilovers monterade!
Mer info: Länk
Mi
7
Michiman
318i -00
Intresserad?
michel.o@spray.se

Michel
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Michiman! Dina fälgar måste bredda bra mycket utåt, på min 323-00 kör jag med 255-35-18 och med spacerplattor som breddar 15 mm samt en H&R sänkning, och hjulen tar inte i, även om det är nära. Nu har jag visserligen en coupe så det kanske skiljer sig lite.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.