AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.755

E28 Projekt

Gold
Hejsan gott folk!
Skaffade mig en M535i 85 nu i vintras, har länge velat ha en sådan och så vipps så dök en annons upp på konsum i min hemma ort :). Nu slits det hårt i garaget för att få ordning på denna skönhet. 1999 var senaste besiktning och den var ej godkänd!.. så det finns en hel del att göra men bilen är helt komplett och det är ju skönt.

Just nu är jag bara i nerplocknings stadiet samt bortkapning av dålig/rostig plåt. En hel kasse med diverse EL kablar.. som har varit till 14 stereo anläggningar och 24 handsfree eller dylikt har rivits ur :). Delar av golvet har kapats bort samt en hel del inanför framskärmarna, detta skall bytas mot ny frisk plåt och nya skärmar från BMW samt hundben osv.. osv.. Där efter blir det rengöring och rostskydd av hela golvet ut som invändigt och i hjulhus (överallt där ja kommer åt). Kommer lägga helt ny isolering överallt, mer än original för komfortens skull.

Alla 4 dörrar samt motorhuv och taklucka skall bytas, har bara fått tag i 2 rostfria dörrar och taklucka hittils. Nya stag och bussningar skall införskaffas. Inredningen blir nog skomakar jobb till stor del, finns ny överdragsklädel kvar på BMW?.

Motorn då.. jo där är det det vanliga, tokslut kamaxel osv. Så där blir det helrenov, tänkte passa på att pula i en vassare kam. tar gärna imot tipps på modell av kam. Är även sugen på extractor grenrör och resten av avgaseriet har jag inte funderat på ännu, tar gärna tipps där med. Har dock en helt ny slutburk (original).

Syftet med bilen är att den skall bli i BRA skick med helt original utseende förutom M5 3.8 17" fälgar som ja fick med på köpet. Kan tillägga att jag aldrig har kört en E28 så det ska bli mycket spännande :).

Så nu har ja skrivit av mig lite, vore kul om fler skrev om sina nuvarande E28 projekt, samt bilder!

Bifogar länk till 2 bilder ja tog lite snabbt.
Länk
Länk

MVH Marcus
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Alltid kul att se när någon ger liv till en sliten vagn!
Själv så håller jag på att fixa rosten på en e12a från -74
Iaf...motor, ta det lugnt gå igenom svenska och framförallt tyska annons sidor du kan göra ett klipp. Själv så har jag köpt lite kuliga maskiner från Danmark och Tyskland till vettiga pengar.

Tittade på ditt plåt jobb...skär inte bort för mkt åt gången. Utan ta bit för bit, dvs laga den skadade delen innan du går vidare och skär bort nästa detalj. Det kan annars bli lite lustigheter.

/Pelle
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Och framförallt Länk

/Pelle
Gold
Ok tack för tippsen!

Kan tillägga att det är inte så mycket som är bort skuret, det mesta ramla bort av bara ett pet med finger. Har bara skurit till "kanterna".

Har du några bilder på din e28 att visa?

Mvh
Marcus
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Trevlig bil du kommit över. Det blir en del jobb förstår jag. Ska du lacka om hela bilen? Själv har jag också en M535:a 87:a. Royalblåmetallic med beige inredning och schnitzer 17". Jag ska byta två dörrar(buckliga) och en framskärm till att börja med. Sedan kanske det blir en total omlack till vintern, om jag hittar en garageplats.... Jag ska ta lite bilder snart och lägga ut i galleriet.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
Gold
Japp, det ska bli omlackering av hela bilen. Annars kommer det inte se bra ut :). Jag har beige/svart inredning. Blir en del jobb där, alla miljoner skruvhål och proviosoriska lagningar folk gjort. Är väldigt förvånad över att rosten inte tagit mer på karossen. Den har stått still utomhus i 6 år.. ställde in den i garaget med kupevärmare i ett par dagar och sen har den stått i varm garage i flera månader. Ändå när jag rev ur golvmattan så var det LITERvis med vatten under, isoleringen var helt dyngsur men mattan var torr.
Carl Adam Andersén
Ni som håller på med renovering av E28er, vad gör man åt plåten som rostar som man skruvar i de övre skruvarna till framskärmarna(vid motorhuvskanten)?

Göra egna nya?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Carl: Precis. Det är bara att bocka till bitar och svetsa dit.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Carl Adam Andersén
Har funderat på det här med att bocka eget, satte ut en annons på plåt från donatorbil. Hittade en som var frisk, borde det inte vara enklare att använda den istället för att göra eget?

Ska jag skära bort små bitar i taget så bilen inte får en ny form ?

Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Gold: Kul att se att inte alla m535:or bara blir skrot, lycka till med renoveringen!

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Carl Adam ---> Det beror på vad du har för resurser hemma, hur mycket tid du har och vilka krav du har på slutresultatet. Bygga eget fungerar bra om man har tillgång till rätt maskiner. Det går även att göra det med "fel" utrustning (vinkelslip och skruvstycke) men allt blir så mycket omständigare då. Under skärmfästet är ju strukturen relativt komplicerad och då kan det vara en fördel att ta delar från en donatorbil. Det blir ju kanske enklare att rostskydda då också.

Att ta små bitar i taget är alltid rätt men blir kanske viktigare om är igång med att kapa i bärande balkar i golvet eller dyl.

//Kalle
528i -86
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fast i fallet med skärmkantsinfästningarna så skulle jag nog försöka ta en så lång bit det bara går. Om man tar många små bitar just där så är nog risken stor att det blir krokigt.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.