|
|
|
|---|---|
|
Hej jag är spekulant på denna M3, nån som vet något om den? Den ska tydligen haft 6 tidigare ägare i sverige??? Det står ny motor, är detta en fördel eller nackdel? Hur ligger den i pris? Hjälp mig då jag idag kör Audi men funderar på att byta till BMW Länk | |
bmw jesus |
ful färg kommer bli svår att sälja när du tröttnat på den |
|
Om jag inte har helt fel för mig, så har den rullat i Helsingborg tidigare. Angående färgen så tror jag inte att den är så svårsåld som ovanstående skribent. Många som är förtjusta i färgen. MVH / Jacob |
|
| Ohhh fan... såg inte nånstans i mitt inlägg om någon tyckte att färgen var snygg eller inte... | |
|
Tommy_A: Nej, inte i ditt, men bmw jesus nämnde det. Hatar att inte en Edit-funktion finns. Givetvis ska det stå "kommenterat" efter skribent i ovanstånde inlägg. MVH / Jacob |
|
hampe m3 |
bruttal färg, ingen hjälp men va bara tvungen att säga det, shyst me litte ovanligare färger än att bara fega runt i svart, röt o silver, en e-46 i phenix gul eller carbon svart e mumma... |
|
Ny motor är givetvis en fördel. Tidiga M3 E46 har ett konstruktionsfel i motorn som gör att det har bytts en mängd motorer på garanti. Att det redan är gjort på den aktuella bilen är alltså enbart positivt, då vet du att motorn som sitter i är schysst. 6 tidigare ägare kan betyda 3 handlare och 3 privapersoner, alltså i praktiken 3 ägare. Kolla att service utförts och vilka garantiåtgärder som är gjorda, det kan du göra hos vilken BMW-verkstad som helst. |
|
|
Tommy_A: Varför är motorn bytt? De som drabbades av fel på M3 motorn är 02 inte 01. Antar att det finns papper på bytet där ska det framgå vad som orsakade motor bytet. Det som däremot kommer dra ner priset är att den inte har hel skinn det är enligt mig ett stort minus på en M3. |
|
|
Ovanstående M3a är tillverkad 01/2001 och importerad 07/2002. /RS2 |
|
|
RS2: Var det några 01 som det byttes motorer på? Denna vagn torde var en de första som tillverkades om den gjordes 2001-01 |
|
|
Starre, De första kundbilarna tillverkades runt detta datum så denna bil måste vara en av de första som inte är press eller demobilar. Om motorn har bytts så är det för att den gamla inte fungerade längre... Även om det är en ny motor så kanske den omfattas av den senaste service åtgärden ändå (byte av vevstakslager igen) beroende på när utbytesmotorn är tillverkad. /RS2 |
|
|
Dali, m fl, Här är några länkar med mer info. De bilar som haft riktiga problem är några enstaka produktions månader (fr o m 10/2001 t o m 02/2002). Länk Länk Länk Länk Länk Länk /RS2 |
|
|
Jag har för mig att jag har läst någonstans att i princip alla av de tidiga (svenksålda) E46 M3:orna har bytt motor, jag kommer dock inte ihåg var. RS2 har tidigare skrivit följande (femte länken ovan): "De första M3orna tillverkade runt 10/2000 hade också ett konstruktionsfel på vevstakarna så alla motorer ska vara bytta (oklart om det är gjort på alla importerade bilarna då det ligger på den generalagent som sålt bilen första gången att återkalla bilen). Sedan stoppades produktionen nästan helt i några månader tills man hade fått fram nya förbättrade vevstakar i motorerna. Så alla kundbilar tillverkade fr o m 02/2001 ska vara OK. De första svensksålda bilarna började också levereras runt denna tidpunkt." Den aktuella bilen är tillverkad 01/2001 och kan alltså ha varit drabbad av ovanstående? Eller var det helstopp i produktionen fram till 02/2001? Hur som helst bör man kolla upp när utbytesmotorn tillverkats. |
|
|
Dali, Det stämmer att några tidningar (Teknikens Värld, Automobil, Auto Motor & Sport, m fl.) har skrivit om detta när de började rapportera om motor problemen men de har tyvärr inte berättat hela sanningen eller känt till hela bakgrunden och därför har detta påstående spridits vidare. Nästan alla M3or som tillverkade under 2000 var interna förserie bilar, testbilar som användes under introduktionen på Jerez banan i Spanien, pressbilar till de olika europeiska importörerna, utställningsbilar till mässor och demobilar till framför allt tyska återförsäljare. Produktionen stoppades dock inte helt när de insåg problemen med vevstakarna men inga kundbilar levererades. De första riktiga kundbilarna började tillverkades 12/2000 för Tyskland och 01/2001 för övriga europeiska länder men jag vet att många tyska återförsäljare sålde vidare sina demobilarna till kunder (även till en fd svensk återförsäljare) direkt trots att detta alltså inte var tillåtet. Och sedan det tog ett antal månader tills sommaren 2001 innan tillverkningen kom igång på riktigt i full volym. De tidiga svensksålda M3or som finns är alltså före detta press och demobilar som ägts av BMW Sverige och dessa har fått både motorerna och växellådorna utbytta ett antal gånger men det beror mer på hur de har hanterats av journalister och alla andra som kört dem. Så påståendet om dessa stämmer alltså men inte för de riktiga kundbilarna som började tillverkades fr o m 01/2001. Sedan finns det självklart många andra M3or som det också har bytts motorer på (och framför allt på bilar fr o m 2001 t o m 02/2002 då man hade problem med oljepumpen) men det är alltså inte generellt utan beror på många andra saker (som t ex dåligt omdöme, ingen inkörning, felaktig motorolja, dålig skötsel, fel på delar, otur, mm.). Vad jag kommer ihåg så omfattas även alla utbytesmotorer som är tillverkade t o m 06/2003 (har även funnits uppgifter som säger t o m 08/2003) av den senaste service åtgärden som kom i höstas där alltså vevstaks lagren bytts ut mot en hårdare legering och som tål mycket mer värme. Problemet är i första hand alla importerade M3or som man inte känner till hela historien på så därför måste man kolla upp detta väldigt noggrannt med BMW Sverige och se vad som är gjort tidigare i Tyskland och sedan här i Sverge efter att den importerats då många inte har fått vevstakslagren utbytta ännu. Hoppas att det var svar på de flesta frågorna. /RS2 |
|
|
Sorry, det ska vara... "(och framför allt på bilar fr o m 10/2001 t o m 02/2002 då man hade problem med oljepumpen)" /RS2 |
|
|
Om man köper en sen 02 eller 03 (tyskimp) och det visar sig att denna ej har bytat lagerskålar kan man lämna in den i Sverige och få detta åtgärdat? Enligt BMW i Malmö kunde dom bara ta reda på när garantirep är gjord men ej vad som hade blivit utfört. Stämmer detta? |
|
|
Ironpower, Om bilen är såld i Europa så gäller alla förlängda garantier och service åtgärder även här i Sverige om det inte är åtgärdat tidigare (det finns dock oftast en övre tidsgräns). BMW i Malmö har fel, det går visst att se vilka garanti reparationer som har utförts. /RS2 |
|
|
Jacob_M3 Nej det är nog inte den gula M3:an från Hbg. Den köptes av min polare. Den ser exakt ut som den i denna tråd men rullar numera runt på Borås gator. O/T: Jag tycker f.ö. att det är en schysst färg. Sticker ut lite från mängden. Inte som alla andra silver och svarta. T.o.m. min ej bilintresserade farsa fattade att det inte var en "vanlig" Bmw utan han misstänkte att (citat:) "det var någon sorts specialmodell i och med att färgen var så häftig" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.