|
|
|
|---|---|
|
Har dessa nån form av funktion gemensamt,tycker mig ha sett tidigare trådar om bromshjälp från bomben men den jobbar genom nivåreg med hjälp av Pentosin. Ni som bytt "bomb"har ni fått bromstryckslarm innan ni bytte? Misstänker att det är nåt på gång men är osäker på vad.Kan ett läckage i servotronic ventilen vara en bidragande orsak då det kanske inte blir rätt tryck i bomben? Mvh Dic. | |
|
Hej Dic! Här kan du se hur det är uppbyggt: Länk Som du ser är systemet "gemensamt". Inget larm på min när bomben var kass, jag skulle tippa på givarfel eller fel i DS-regulatorn. Det sitter två givare i regulatorn, se bilden. Har du andra fel än läckage vid (eller i?) styrväxeln? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej och tack för länk,har mycket läsning framför mig. Det är bara på ett ställe som läcker resten av systemet både fram och bak är torrt och fint. Ska kolla lite mer nogrant på DS reg,återkommer. Mvh Dic. |
|
|
Hejsan! Blir lite faschinerad av den hydraliska världen.På min DS regulator är det en "givare" som är kladdig,borde kanske gå att mäta denna på nåt sätt. Känns lite fel att jaga rätt på sådana på nån skrot så är det någon här på forumet som bytt sina och känner till priset,hade ett snabbt samtal med Bmw men de fick inte fram nåt för tillfället samt att det är beställningsvara från Tyskland(skulle ta cirka en vecka). Mvh Dic. |
|
|
Förmodligen nr 20, bör kosta 350 kr: Länk Jag har bytte min småläckande sådan givare, det är möjligt jag har den kvar om du vill prova med den. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... DIC ... när du kommer för avgastest i min SUN i morrgon kan du få en dylik som jag fick med i en lådda jag köpte i Huddinge i början av min E32- karriär får nått år sedasn. På den regulatorn sitter Eriks nr 20. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej! Var ute och kontrollerade på min servooljebehållare. På korken stod det CHF 7,1! Vad är det för smet? Jag har Dexron III under locket. Ngn nere i Munchen har tydligen från början tyckt att den inte skall gå på vanlig servoolja! Hur fanken kan man få ut den smörjan???? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... är CHF 7,1 den s.k gröna Pentosinen? MVH /// Paap R |
|
Både 7.1 och 11S är gröna och 7.1 kostar knappa 100-lappen på BMW. Blandar man ATF och CHF brukar det bli en rödgrön slemmig röra. Man får spola ur systemet flera gånger, för att få ur så mycket som möjligt. Lättast är nog att lossa banjoskruven på servopumpen (köp nya packningar), och glöm inte bort att tömma bomben genom att pumpa. Man bör också lyfta bilen i bakkant, för att släppa ur lite ur nivåregleringen, alternativt försöka lossa någon av slangarna till dämparna (se upp med trycket i systemet). Här är lite mer tips: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Paap Reeder: JA! "ÖL FÜR ZENTRAL-HYDRAULISCHE SYSTEME".Den kan köpas hos BMW och kostar 100 spänn för en liter. Lars |
|
|
Ops... Erik hann före... Lars |
|
Paap Reeder |
... det blir således först stiften med kompprov. Sedan blir det detta med oljan. Jag som trodde att mekandet helt plötsligt skulle ta slut .... hugaligen! Tack för tipsen! MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.