|
|
|
|---|---|
| Har upptäckt att wire i ett av pansarbandet är vridet och vänder sig fel när jag fäller ner cabben. Har inte forskat så där jätte mycket kring det men kan man byta vajrarna separat? Pansarbanden är hela och det känns lite overkill att byta rubbet. Någon som gjort detta? | |
|
VA!? Vad menar du med wire i pansarbandet? Vad jag vet brukar man tala om pansarband när man binder in gamla böcker. Eller har det fler betydelser? Menar du banden nr 19 på bilden som löper i längsled? Menar du push up funktionen i dessa band som sitter rakt ovanför framsätespassagernas huvuden? Eller menar du wire nr 8 på bilden som löper i tyget längs "dropplisten". Eller något annat? Ange gärna nummer på bilden. Länk |
|
|
Ja, det är nummer 19. Längst fram från kant och ner till andra stålstaget som håller suffletten finns det en dubbelstrap. Ena delen är pansarbandet som går från framkant till bakkant på cabställningen, den andra delen som är ca 20 cm har 3 st vajrar inbakade i tyget. I mitt fall så är dessa vajrar vridna och det upptäckt först när cabben ska fällas ner i luckan och man ska stänga den, då går dessa åt "fel håll" uppåt istället för neråt. Har instpekterat närmare i dag och eftersom vajrarna bara är ca 20-30 cm långa så kan mna troligtvis öppna och sätta dit ett par nya. |
|
|
På BMW kan man bara köpa hela bandet (bortåt 1200 per sida) och det är nog svårt att byta det utan att lossa sufflettyget från ställningen. Jag vet att Håkan som syns här ibland har bytt sina band. Han vet antagligen mer. Har du manuell sufflett? Har du bågen nr 33 som sitter på tvärs i tyget ovanför dubbelstrapparna. Givet att bågen är inställd rätt så hjälper den straparna att lyfta tyget åt rätt håll så att allt hamnar rätt i lådan. Men jag vet inte om denna finns på manuella cabbar? Mina strappar börjar också bli lite svaga. Så om du (eller nån annan) kommer på ett sätt att byta bara wire tala gärna om hur du gjorde. |
|
| Jag ska byta sufflett i helgen eller i början på nästa vecka. Strapparna är fästa med vanliga små skruvar i alla stag. Inga konstigheter att plocka bort dem. Det går troligtvis även om suffletten sitter på, men man måste då skruva av frontlisten fram och ta bort popnitarna i bakdelen. Jag fick tag på två "extra" straps i dag och de gick att plocka bort utan att riva suffletten. Om de kostar 1200 per sida hos BMW så kan man komma billigare undan om man köper banden på annat håll för det är vanliga pansarband. Framdelen med vajrar är påsydd vid sidan om den långa strapsen. Skulle kunna tänka mig att man får båda sidorna för runt 100-200:- i materialkostnad om man tillverkar dem själv. Inga konstigheter igentligen. | |
|
Jag vet inte om jag kan tillföra diskussionen så mycket men det stämmer att jag bytte mina spännband för ett par år sedan. Priset var som Molle säger cirka 1200 kr st. Det roliga är att det är olika band till höger- och vänstersidan. Om dessa spännband är samma som det som Stout kallar pansarband har jag ingen aning. Men det vore väl inte första gången som en bilreservdel kan köpas som 'metervara' till en tredjedel av priset. Konstruktionen med wirar som ni nämner känner jag inte riktigt igen från min bil. Men jag har inte studerat bilen djupare på 7 månader nu så wirekonstruktionen kan jag helt enkelt ha glömt under vinterdvalan! Håkan |
|
|
Två år gammal tråd men är numera en aktuell fråga för mig. Är det någon som vet hur/om det går att få tag på billigare "pansarband" än BMW original? Sen undrar jag om det är någon här på forumet som bytt sufflett själv och kan säga om det går eller om det är väldigt omständligt? Jag har nyligen beställt en ny pirat-sufflett och laddar inför bytet som kommer att ske om några veckor. Frågan är om det är bättre att leja bort monteringen...hmm "BMW six appeal" |
|
|
Jag köpte nya pansarband i somras men har inte bytt ännu. Nu har jag rivit av den gamla suffletten och ser att pansarbanden verkar vara i ett väldigt gott skick. De ser inte ut att tappat spänsten eller blivit slitna. Frågan är nu om jag ska byta dem ändå? Det är väl i princip omöjligt att byta utan att ta av suffletten igen? Men jag kan inte se riktigt hur de sitter fast på "takbågarna". De verkar vara limmade men i något inlägg ovan talas det om små skruvar. Sitter de skruvarna under de små lapparna som är limmade ovanpå pansarbandet på varje fästpunkt? Att det finns ett höger och ett vänster är inte så konstigt. Bakersta delen vinklar lite utåt sidan på bilen. Det blir fel om båda är likadana. De kostar ca 1400-1500 tillsamman hos BMW. "BMW six appeal" |
|
|
Skruv sitter under de små lapparna, ja! Jag köpte mina band kompletta från ebay för sådär 500 kr inkl frakt. Viss skillnad mot de priser som nämns här! Sök på "bmw tension straps" på www.ebay.com ... |
|
|
Det var ju inte så knepigt att byta dem. Tack för infon om skruvarna. Nu ska "bara" den nya suffletten på plats :) "BMW six appeal" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.