AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.431

För höga miljövärden

Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Hejsan, vill börja med att säga att jag sökt o läst men har inte riktigt fått svar på mina funderingar.

Jag har en 325 -94

Jag var o besiktigade bilen idag och den klarade sig inte pga för höga avgasvärden:
CO: 1.1
CO 2500: 0.7
HC: 422
Lambda: 0.97

Jag varmkörde bilen ordentligt och varvade ut på växlarna innan besiktningen, den stog på tomgång i ca 10 min innan jag fick köra in i porten och tomgången är jämn hela tiden.

Service är gjord där man bytt stift, filter och olja för ca 300 mil sedan, vad jag undrar är om det är värt o byta filter o olja igen?

Jag är inte intresserad av o "fuska" mig igenom besiktningen utan vill fixa till det som är fel, jag har snackat med lite kompisar vissa säger katalysatorn andra säger Lambda eller luftmängdsmätare kan man på något utesluta någon av dessa genom att testa med nått?

Alla funderingar är mer än välkomna.

Be nice.
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Vi får hoppas att någon miljöpartist kommer med ett snabbt svar så du slipper skita ner naturen i onödan =)
e3
274
e36328i
328i limo -96
ser helt klart ut som en dålig kat. !! med tanke på lambda-värdet så går den ngt fett men inte så att de skulle bli så dåliga värden. går motorn helt bra annars?
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Jo motorn går riktigt bra inga som helst problem med den annars.

Be nice.
Ar
8
Armend
325 cab-87&sedan-92
Jag hade samma problem men jag va tvungen att fuska eftersom den tidigare ägaren hade byt många misstänkta delar och ändå inte kunnat lösa det och nu är det dags för besiktning igen men vill jag verkligen fixa satan bara om jag får hjälp av allmenhäten.

Tackar för svar!
TobbeBMW
Är bilen chippad så har du troligen orsaken där.
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
Kikade igenom mina inlägg nu i samband med den nya funktionen och såg att jag missat att svara på detta.

e36328i: det var lambdan som var sönder så den klarade besiktningen sen.

Armend: hur gick det för dig sen?

TobbeBMW: nej bilen är inte chippad, vara bara lambdasonden som hade gett sig.

Be nice.
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Hade då för högt HC på senaste besiktningen. Bytte lamdasonden, sen va de inga problem!
min kärra är chippad.
hur gör jag för att ta mig genom besiktningen.

gamarna kommer ju säkert kolla på mina värden.
ska man varva ur de som ett psyk innan man besiktar eller?

Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
maletjick: Jag kan ge dig lite råd.. försök köra bilen varm några dagar även innan besiktningen så motorn jobbar i rätt arbetstempratur någon gång nu under vinterkylan. Sen när du ska besiktiga den så ja dra ut på alla växlar o.s.v. men dock efter det att motorn har blivit varm.

Detta var väl det enklaste och vanligaste man kan göra med alla bilar innan besiktning.

Be nice.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för olja i motorn?

Mineraloljor brukar tendera i högre HC-värden än helsyntetiska dito. Det beror på att det inte finns lika många korta kolvätekedjor i syntetolja, som i mineralolja. De korta kolvätekedjorna förångas och sugs in i förbränningsrummen via vevhusventilationen...

Vilka stift är det i motorn?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.