|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta växellådsolja i min bil men BMW Group var osäkra på om jag skall ha longlife olja eller inte... Någon annan som vet? Det gäller en 316i Touring 1992. Jag har förvisso tyska instruktionsboken men eftersom bilen är gammal så kanske det finns ny kunskap om detta idag? /M | |
|
det är automatlåds olja i E30 bilarna standard...ibland ger dem dig vanlig manuell vxl låds olja men det är inget bra. för då blir det trögväxlat på vintern eftersom den olja är tjockare... det jag kan rekommendera dig är att använda vanlig helsyntetisk motor olja fungerar perfekt i E30. Jag har kört med det nu ett tag och det är perfekt... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Nej nej nej! INTE helsyntetisk motorolja i växellådan på en e30! Sliter ner synkringarna i förtid, skall man prompt ha motorolja i växellådan skall det vara mineralolja av sämsta tänkbara sort (Inte högre klassning än API SF). Har för mig att det t.o.m står en notis om detta i TIS. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Kan rekommendera vanlig ATF olja eller Castrol SMX-B som är speciellt framtagen för BMW lådor. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Slarvigt... SMX-B till en e30 ATF olja till en e36 /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Olika erfarenheter här... samma som när det gäller motorolja. Castrol oljan låter bra eftersom den är "BMW approved" Detta är ingen "automatolja" antar jag? Hur gör man bäst när man byter ut gammal olja i lådan. Skall man byta och köra ett par hundra mil och sen byta igen? Eller är det bara att dunka i nya oljan occh låta det vara? /M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.